Sverigesløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JENDHN

Sverigesløsningen

Indlæg af JENDHN » 22.01.2012 22:08:19

Hej Alle!

Min Filippinske hustru og jeg har planer om at flytte til Sverige, og derfra søge om familiesammenføring i Danmark. p.g.a 24 års reglen.

Planen er at vi flytter til Sverige, og Jeg arbejder i Københavns området, og når tiden er til det, så flytter vi tilbage tilbage til Danmark.

Jeg er meget i tvivl om alle de praktiske ting, som skal gøres her Danmark inden man flytter, og når man er i Sverige, og når man vil flytte tilbage igen.

Er der evt. nogen som har prøvet dette ? og/eller kan være behjælpelig med en guide til dette?

Lige et par hurtige spørgsmål..

Til dem som har prøvet dette, hvor lang tid har i opholdt jer i Sverige?

Hvornår begynder man at søge om familiesammenføring ? Jeg tænker på tids ophold i Sverige.

Er det kun konen, som skal have opholdskort i Sverige?

Skal hun have en sundhedsforsikring ?

På forhånd mange tak! :)

Venlig Hilsen

DN

DBS

Re: Sverigesløsningen

Indlæg af DBS » 23.01.2012 06:22:07

JENDHN skrev:
Jeg er meget i tvivl om alle de praktiske ting, som skal gøres her Danmark inden man flytter, og når man er i Sverige, og når man vil flytte tilbage igen.
Betragt det som at flytte fra en kommune til en anden, da jeg formoder du er dansk statsborger, dog med følgende ekstra at gøre:

adresseændring til posthuset (eftersende post)
opret Svensk konto igennem din bank, muligt hos Nordea og Danske bank (sikkert også andre), gør dette 6-7 uger før.
Jeg var der cirka 5 måneder, konen cirka 2,5 måneder.
Hvornår begynder man at søge om familiesammenføring ? Jeg tænker på tids ophold i Sverige.
Vi søgte cirka 3 måneder efter min ankomst til SE
Er det kun konen, som skal have opholdskort i Sverige?
Ja, du er nordisk statsborger, så du kan frit flytte.
Skal hun have en sundhedsforsikring ?
Der bliver dig svar skyldig, der findes en tråd om det, her i dette forum.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2012 08:50:13

JENDHN skrev:Er der evt. nogen som har prøvet dette ? og/eller kan være behjælpelig med en guide til dette?
Læs f.eks. dette indlæg, som står under bekendtgørelser:

viewtopic.php?f=7&t=7164

Og husk også at læs ÆUG`s vejledninger under "jeg vil... flytte til Sverige" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark". Disse er dog mere fokuseret på at beskrive reglerne end på at tage folk i hånden og forklare, hvordan man gør alting rent praktisk.

For generelle spørgsmål om livet som grænsegænger, er Øresund Direkt et rigtigt godt sted at henvende sig.

Himself
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Himself » 26.01.2012 11:04:05

Jeg ville undlade at lave en såkaldt Crossborder konto i Nordea eller Danske Bank. Få lavet en decideret konto i den svenske bank. Det var helt klart det nemmeste sagde min svenske bankmand. Jeg havde ansøgt om crossborder kontoen inden vi drog til Sverige, men der gik ged i det.. Så gik ned i hovedfilialen i Nordea i Malmø, og han oprettede en konto med det samme. Man kan overføre fra sin Danske til sin Svenske konto i netbanken gratis. Fik også svensk visakort..

JENDHN

Indlæg af JENDHN » 27.01.2012 19:40:12

Tusind tak for de gode svar! :) :) :)

Flere spørgsmål kommer nok til senere.

MVH

DN

GitteK

Indlæg af GitteK » 28.01.2012 10:31:03

JENDHN skrev:

DN
Indtil videre 8 år :D Velkommen til Sverige

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 31.01.2012 21:11:02

Et sent svar vedr. Himself's råd:

1. Man skal være opmærksom på, at det med den gratis overførsel fra dansk bank til svensk kun gælder hvis det er inden for samme koncern. Jeg gætter her på, at Himself netop har dansk konto hos Nordea?

2. Crossborder konto fungerer fint hos Danske Bank. Den oprettes via netbank, og et par uger senere dumper der papirer og svensk Visakort ind ad brevsprækken. Intet problem her.

Danske Bank er den løsning jeg har, og jeg er glad for den, det fungerer problemfrit.
Der er også her gratis overførsel fra konto til konto, begge veje. Og det går hurtigere end normale udlandsoverførsler.

Venlig hilsen Henrik

Himself
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Himself » 10.02.2012 10:07:08

Henrik S skrev:Et sent svar vedr. Himself's råd:

1. Man skal være opmærksom på, at det med den gratis overførsel fra dansk bank til svensk kun gælder hvis det er inden for samme koncern. Jeg gætter her på, at Himself netop har dansk konto hos Nordea?

2. Crossborder konto fungerer fint hos Danske Bank. Den oprettes via netbank, og et par uger senere dumper der papirer og svensk Visakort ind ad brevsprækken. Intet problem her.

Danske Bank er den løsning jeg har, og jeg er glad for den, det fungerer problemfrit.
Der er også her gratis overførsel fra konto til konto, begge veje. Og det går hurtigere end normale udlandsoverførsler.

Venlig hilsen Henrik
Ja har netop Dansk Nordea konto og så også Svensk Nordea konto... Cross border løsningen gik så i ged, derfor oprettede Nordea i Malmø en konto til mig med det samme, hvor jeg kan overføre gratis mellem kontoerne...

JENDHN

Indlæg af JENDHN » 12.02.2012 22:25:54

Hej Alle!

Jeg har lige nogle flere spørgsmål :?:

Når nu min Filippinske hustru og jeg har planer om at flytte til Sverige, vil det så være anbefalet at hun får lavet nyt pas med mit efternavn i ?

På nuværende tidspunkt har jeg haft fast arbejde i Nordvestjylland i 21 år (samme firma) dette firma har også en hovedafdeling i Københavns området, så planen er at blive overflyttet der til, evt. som rejsemontør, hvis der nu skulle blive meget travlt i afdeling i Nordvestjylland kunne jeg evt. hjælpe der en uge i måneden, ville dette være et problem i henhold til at søge FS ?

Jeg har læst meget her i dette forum om opholdskort til Danmark, derfor også blevet noget i tvivl om hvordan dette fungere, jeg går udefra at et ægtepar, som har opholdt sig i Sverige et stykke tid, og derefter søger FS efter EU regler og flytter tilbage til Danmark at man benytter sig af EU/FA1 Ansøgningspakke - ansøgning om ægtefællessammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne, herefter hvis denne bliver godkendt, så får man opholdskort til Danmark, Har jeg forstået dette rigtig? eller er det bare helt forkert ?

ALLE GODE RÅD, MODTAGES MED GLÆDE, OG STOR TAK!! :) :) :)

Venlig Hilsen

DN

Besvar