Lovforslag om nye familiesammenføringsregler
Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør
Ok der forvirrede du mig. Det vil sige at istedet for 1. Juli er det nu 15. Maj? Men hvad med hvis man nu søger 1. Marts eller 1 april? Er man så stadig ikke sikker på at kunne søge efter de nye regler
Og hvordan kan lovforeslaget fremsættes før den supplerende høringsfase er ovre?
-
fundiver199
Hvis man søger 1. marts eller 1. april, så er det, som det hele tiden har været. Dvs. indtil 15 maj behandles ens ansøgning efter de nuværende regler. Og efter 15. maj vil den så blive færdigbehandlet efter de nye regler, hvis den stadig ikke er afgjort. Den eneste nye er, at datoen 1. juli i lovforslaget er erstattet med 15. maj.
Hvis man søger 1. marts eller 1. april, skal man derfor med sikkerhed betale ansøgningsgebyr. Og hvis man ikke opfylder f.eks. pointkravet, er det lidt et gæt, om US så vil skynde sig at færdigbehandle ens ansøgning med et afslag inden 15. maj. Eller om de i stedet vil lade den ligge og så godkende den efter 15. maj.
Det er kotume, at et lovforslag først fremsættes, når høringsfristen er udløbet. Men der er ingen decideret lovgivning omkring dette, og denne gang har man så altså valgt at gøre det anderledes. Det betyder så, at evt. høringssvar vil blive fremsendt til udvalget, også efter at lovforslaget er fremsat. Og på den måde kan de så stadig nå at indgå i udvalgets arbejde, før lovforslaget vedtages endeligt ved 3. behandlingen.
Nu er det så ikke kæmpestore ændringer, der er sendt i supplerende høring. Så man kan vel sige, at hvis nogen organisationer mm. synes, at de har vigtige ting at sige omkring disse ændringer, så kan de jo bare vælge at fremsende deres høringssvar så hurtigt som muligt, da det næppe behøver at tage mange dage at lave høringssvar om så forholdsvis beskedne ændringer, som der er tale om. Men der er altså mulighed for at fremsende høringssvar helt frem til 8. marts.
Jeg tror, at man skal tolke det sådan, at Morten Bødskov ønsker at signalere, at han tager høringsprocessen alvorligt. Han kunne således både have valgt at lave en supplerende høring med en meget kortere frist, eller slet ikke at lave nogen supplerende høring men bare fremsætte ændringsforslag til sit eget lovforslag.
Da den forrige regering fik vedtaget det lovforslag, der indførte pointsystemet mm., fremsatte Søren Pind det som et ændringsforslag til sit eget lovforslag, at statsborgere fra visse lande fremover skulle fritages for indvandringsprøven. Og denne principielt set meget vigtige ændring i Udlændingeloven, der gjorde op med et ligebehandlingsprincip, man ellers konsekvent havde fulgt de forrige 9 år, blev dermed slet ikke sendt i høring overhovedet.
Hvis man søger 1. marts eller 1. april, skal man derfor med sikkerhed betale ansøgningsgebyr. Og hvis man ikke opfylder f.eks. pointkravet, er det lidt et gæt, om US så vil skynde sig at færdigbehandle ens ansøgning med et afslag inden 15. maj. Eller om de i stedet vil lade den ligge og så godkende den efter 15. maj.
Det er kotume, at et lovforslag først fremsættes, når høringsfristen er udløbet. Men der er ingen decideret lovgivning omkring dette, og denne gang har man så altså valgt at gøre det anderledes. Det betyder så, at evt. høringssvar vil blive fremsendt til udvalget, også efter at lovforslaget er fremsat. Og på den måde kan de så stadig nå at indgå i udvalgets arbejde, før lovforslaget vedtages endeligt ved 3. behandlingen.
Nu er det så ikke kæmpestore ændringer, der er sendt i supplerende høring. Så man kan vel sige, at hvis nogen organisationer mm. synes, at de har vigtige ting at sige omkring disse ændringer, så kan de jo bare vælge at fremsende deres høringssvar så hurtigt som muligt, da det næppe behøver at tage mange dage at lave høringssvar om så forholdsvis beskedne ændringer, som der er tale om. Men der er altså mulighed for at fremsende høringssvar helt frem til 8. marts.
Jeg tror, at man skal tolke det sådan, at Morten Bødskov ønsker at signalere, at han tager høringsprocessen alvorligt. Han kunne således både have valgt at lave en supplerende høring med en meget kortere frist, eller slet ikke at lave nogen supplerende høring men bare fremsætte ændringsforslag til sit eget lovforslag.
Da den forrige regering fik vedtaget det lovforslag, der indførte pointsystemet mm., fremsatte Søren Pind det som et ændringsforslag til sit eget lovforslag, at statsborgere fra visse lande fremover skulle fritages for indvandringsprøven. Og denne principielt set meget vigtige ændring i Udlændingeloven, der gjorde op med et ligebehandlingsprincip, man ellers konsekvent havde fulgt de forrige 9 år, blev dermed slet ikke sendt i høring overhovedet.
Hvis det fremsættes 29. Feb kan man så vide hvornår det vedtages
-
fundiver199
Kort svar
takker.
Er der nogen der ved, hvad der foregår med de forhandlinger som tv2news refererer til ang. ændringer af regler omkring børn ved familiesammenføring?
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... A5det.html - undskyld det lange link.
Sternkopf
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... A5det.html - undskyld det lange link.
Sternkopf
-
fundiver199
http://www.information.dk/telegram/293053
Ikke udover hvad man kan læse i det link eller f.eks. ovenstående.
Ikke udover hvad man kan læse i det link eller f.eks. ovenstående.
Ok, samme tekst, men det har så ikke noget med den nye høringsrunde at gøre? Jeg har kigget efter det nye høringsmateriale, men har ikke kunnet finde noget.
Ja, vi afleverede ansægning den 1. feb, og har ikke hørt noget endnu pt.Helate skrev:Hey Finn....var det noget med du skulle søge nu her i februar? Hvad er jeres status der?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Her en kommentar fra Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen i sagen om familiesammenføring af børn:
http://enhedslisten.dk/artikel/et-skrid ... itik-68811
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Nej det er en helt ny politisk aftale, og derfor skal Ministeriet først nu i gang med at lade den udmønte sig i et lovforslag. Når det lovforslag så er færdigt f.eks. om en måned, bliver det naturligvis også sendt i høring.sternkopf skrev:Ok, samme tekst, men det har så ikke noget med den nye høringsrunde at gøre?
-
fundiver199
Jeg er enig med Johanne i, at det er et skridt i den rigtige retning. Men med forbehold for, at jeg ikke har læst detaljerne i aftalen og set det konkrete lovforslag, som den munder ud i, så er jeg bange for, at det vil vise sig at være et temmelig lille skridt, og at det slet ikke løser problemerne på området.Kim P. Nyberg skrev:Her en kommentar fra Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen i sagen om familiesammenføring af børn:
Der kan således være mange legitime grunde til, at forældre, som er gået hver til sit, først vælger at lade barnet bo et sted men senere skifter mening og ønsker at lade barnet bo et andet sted. F.eks. fordi den, der hidtil har taget sig af barnet, ikke længere er i stand til det.
Og disse mange situationer, der nu engang kan opstå i menneskers liv, har jeg ganske enkelt ikke tillid til, at Udlændingestyrelsen kan finde ud af at tage hensyn til i deres sagsbehandling, når man ser på, hvordan de har administreret de hidtil gældende regler.
Så derfor ser jeg det ærlig talt som dybt problematisk, at den danske stat også fremover vil blande sig i forældres udøvelse af forældremyndigheden ved overhovedet at have sådan en "2-års regel".
Endelig må man sige, at ved at lave en sådan mindre justering i nogle regler, der i international sammenhæng er ret unikke (kun et andet vestligt land udover Danmark har dem mig bekendt), hænger regeringen også fast i den sump af mistillid til udlændinge og hele den "negative" dagsorden, som jo prægede den gamle regerings politik.
Reglerne tager jo således udgangspunkt i, at udlændinge ikke kan finde ud af at udøve forældremyndigheden over deres børn på en hensigtsmæssig måde, og at staten derfor er nødt til at blande sig i dette. Da Socialdemokraterne stemte for loven i 2004, er dette måske ikke særlig overraskende. Men alligevel er det trist.
hej
dvs. den nye regl træder ikraft den 15.maj i år ?????
har jeg forstået rigtigt ???
Hvis ja, så synes jeg at man skal vente med at sende ansøgning ind, så man ikke får et afsalg, for man kan godt være uheldig
dvs. den nye regl træder ikraft den 15.maj i år ?????
har jeg forstået rigtigt ???
Hvis ja, så synes jeg at man skal vente med at sende ansøgning ind, så man ikke får et afsalg, for man kan godt være uheldig
jeg glemte at spørge om: Hvis man søger FS, så skal man have et lejlighed med kontakten på mit navn... jeg har søgt hos boligselskabet men de siger der går rigtig langtid før jeg kan få et tilbud omkring 1½ år fordi jeg er ny og li meldt mig ind siger de....
MEEEN de siger at, de har midlertidig lejligheder jeg kan bo i ? kan jeg bruge det til mit FS ????

MEEEN de siger at, de har midlertidig lejligheder jeg kan bo i ? kan jeg bruge det til mit FS ????