Skilmisse - hvad er sandt og falsk?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
th2020

Skilmisse - hvad er sandt og falsk?

Indlæg af th2020 » 06.02.2012 20:49:13

Hej Allesammen,
Håber nogle af Jer kan hjælpe mig på vej for jeg får så mange modstridende oplysninger.
Min situation:
Jeg skal skilles fra min mand. Da jeg var på ferie dernede med min familie "tvang" han mig til at mødes med ham, da jeg skulle underskrive nogle papir. Vi mødes og jeg underskrev bla. et stykke papir, hvori(i følge min oversætter) stod at jeg ikke behøvede at møde op i retten, når vi skulle skilles. Min (eks) mand fortæller nu at jeg SKAL møde op og var meget vred, da jeg sagde at jeg ikke ville rejse derned, da jeg havde underskrevet et papir hvor der stod jeg ikke behøvede. I følge ham findes det papir ikke mere. Jeg har ingen kopi af det, da jeg på inden måde tænkte klart, da han kørte mig fra sted til sted. Kan det virkelig passe at jeg skal møde op alligevel? Han siger hvis jeg ikke gør kan der gå 3-6 måneder før vi bliver skilt. Er det rigtig?
Jeg har samtidig taget fat i statsamtet herhjemme som fortæller mig først at jeg kan søge direkte skilsmisse, da vi aldrig nåede at bo sammen. Da jeg så ringede for at bekræfte om det var korrekt talte jeg med en anden som sagde at det kunne jeg ikke. Fortalte at jeg havde fået noget andet af vide sidst. Hun talte med deres advokater, ringede tilbage og sagde at de ikke kunne give mig et ordentlig svar, da de var itvivl, men jeg kunne jo prøve og se hvad der kunne skete. Problem med denne er at jeg har svært ved at få han til at underskrift mine papir fra DK og nu vil de have at jeg skal have ham til at underskrive begge, hvilke jeg godt ved SLET ikke kommer til at ske. Statsamtet fortæller hvis han ikke skriver under skal jeg sende papirene ind og så vil de sende dem til den danske ambassade i tyrkiet som så vil prøve at få ham til at underskrive og ellers så skal det gennem retten. Er dette korrekt?? Jeg kan nu se at alle de kopier jeg havde fra vores bryllup har han stjålet fra mig og taget med til Tyrkiet, da han rejste hjem. Han har ikke indrømmet han har stjålet dem fra mig, men han vil heller ikke sende nogle nye. Han fortæller at når jeg kommer derned kan jeg få alle de pair jeg vil og så kan jeg ellers gøre hvad jeg har lyst til i DK med dem! Kan simpelthen ikke finde ud af om deter smart at tage derned, men samtidig tør jeg heller ikke andet, da han nået at få nogle bekendtskaber her som ikke lige er de bedste. Har kontaktet 3 forskellige advokater som mere eller mindre smider håndklædet i ringer og ikke lige ved op eller ned på min situation. Kan noen af Jer hjælpe mig? Hvad skal jeg still op?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilmisse - hvad er sandt og falsk?

Indlæg af mh1 » 07.02.2012 20:09:38

Der er ingen grund til at du skal farte til Tyrkiet, hvis det først og fremmest er din mand, der er opsat på at skilles. HAN kan søge skilmisse i Tyrkiet allerede 6 måneder efter at jeres samliv er ophævet, hvis han kan påvise at det er dig, der er den der har ønsket at ophæve det. Det er jo sådan set nemt nok for ham, når I bor i hvert jeres land.

Det er sådan, at hvis den ene af jer (din mand) har påbegyndt en skilsmissesag i et land, så kan den anden af jer (du) IKKE påbegynde en skilsmissesag i et andet land. DU kan altså ikke sætte en skilsmissesag i gang i DK, når din mand åbenbart allerede har anlagt en sag i Tyrkiet.

Jeg synes derfor bare, at du skal ignorere ham og lade ham køre løbet dernede. SÅ meget kan det da for pokker ikke haste, at han ikke kan vente til han kan sætte kryds for at I ikke har levet sammen i de seneste 6 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

th2020

Indlæg af th2020 » 15.02.2012 20:22:28

Hej mh,

Har slet ikke fået skrevet tak for dit svar.

Så.... tak fordi du gjorde mig lidt klogere på det hele.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.02.2012 09:04:56

Det var så lidt. Får du evt. brug for mere hjælp, og den nødvendigvis skal være professionel, så har min mand for nylig fået advokatbestalling her i Tyrkiet. Han taler ikke dansk, men udmærket engelsk, og jeg kan oversætte/forklare på dansk. Jeg håber dog ikke, du får brug for det :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar