Dansk student med Amerikansk kæreste
-
HrHenriksen
Dansk student med Amerikansk kæreste
Hej allesammen.
Jeg er en dansk student (Født og opvokset i DK, begge forældre er danskere, hvid som et snefnug osv.) - Min kæreste og, med det vrede folketings vilje, kommende hustru er Amerikansk studerende, født og opvokset i USA, har Amerikansk statsborgerskab osv.
Jeg bliver 21 inden for de næste 4 måneder, jeg bliver færdig med min uddannelse i en alder af 23 i sommeren 2014. Hun er 18. Da ingen af os besidder en formue med otte cifre er en tilværelse i de forenede stater ikke noget der interesserer nogen af os, så vi sigter på at få hende til Danmark.
Så vidt jeg kan forstå er dette ikke en mulighed før en (Eller er det begge?) af os er 24 eller over, så jeg har overvejet at tage et ophold i Sverige når min uddannelse er afsluttet. Såfremt der er nogen på disse forums der forstår reglerne bedre end jeg, en smal sag, ville jeg høre hvilke krav der er til at bo i Sverige. Skal man have arbejde eller blot dokumentere at man har boet der? Er der stadig krav om at man skal betale 100,000 kr til staten for at blive gift med en udlænding?
Hvis der er nogen der har yderligere gode råd, forslag til alternativer mm. ville det blive meget værdsat. På forhånd tak til alle der giver sig tid til at læse mit indlæg!
Jeg er en dansk student (Født og opvokset i DK, begge forældre er danskere, hvid som et snefnug osv.) - Min kæreste og, med det vrede folketings vilje, kommende hustru er Amerikansk studerende, født og opvokset i USA, har Amerikansk statsborgerskab osv.
Jeg bliver 21 inden for de næste 4 måneder, jeg bliver færdig med min uddannelse i en alder af 23 i sommeren 2014. Hun er 18. Da ingen af os besidder en formue med otte cifre er en tilværelse i de forenede stater ikke noget der interesserer nogen af os, så vi sigter på at få hende til Danmark.
Så vidt jeg kan forstå er dette ikke en mulighed før en (Eller er det begge?) af os er 24 eller over, så jeg har overvejet at tage et ophold i Sverige når min uddannelse er afsluttet. Såfremt der er nogen på disse forums der forstår reglerne bedre end jeg, en smal sag, ville jeg høre hvilke krav der er til at bo i Sverige. Skal man have arbejde eller blot dokumentere at man har boet der? Er der stadig krav om at man skal betale 100,000 kr til staten for at blive gift med en udlænding?
Hvis der er nogen der har yderligere gode råd, forslag til alternativer mm. ville det blive meget værdsat. På forhånd tak til alle der giver sig tid til at læse mit indlæg!
-
fundiver199
Re: Dansk student med Amerikansk kæreste
Kære HrHenriksen
Start med at læse ÆUG`s vejledninger, som du finder under menupunktet vejledninger (tidligere "jeg vil...."). Her er både beskrevet betingelserne for at blive familiesammenført i Danmark og for at flytte til Sverige og enten blive familiesammenført efter de svenske regler eller udnytte retten til fri bevægelighed efter EU-reglerne.
Man skal ikke betale 100.000 til staten for at blive gift. Men hvis din kone er udlænding og ønsker opholdstilladelse i Danmark efter Udlændingelovens §9 (såkaldt familiesammenføring), skal du stille 100.000 kroner i sikkerhed for det tilfældes skyld, at hun kommer til modtage kontanthjælp eller revalidering, før hun har gjort sig fortjent til permanent opholdstilladelse. Beløbet bliver dog snart sat ned til 50.000 kroner pga. det lovforslag, som regeringen har sendt i høring.
Pga. jeres alder vil I ikke foreløbig kunne bliver familiesammenført efter Udlændingelovens §9, hvor pointsystemet snart erstattet af en generel 24-års aldersgrænse, der dermed genindføres jævnfør indlæg øverst i forum "lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i høring". Der kan dog gives dispensation, hvis der er uoverstigelige forhindringer for, at I kan bo sammen i USA, men ud fra hvad du skriver, lyder det ikke umiddelbart sådan.
Og så er den bedste løsning for jer givetvis at bosætte jer i Sverige og herefter enten blive der eller flytte tilbage til Danmark ved at udnytte retten til fri bevægelighed i EU. Det kan du også læse om under menupunktet vejledninger.
Start med at læse ÆUG`s vejledninger, som du finder under menupunktet vejledninger (tidligere "jeg vil...."). Her er både beskrevet betingelserne for at blive familiesammenført i Danmark og for at flytte til Sverige og enten blive familiesammenført efter de svenske regler eller udnytte retten til fri bevægelighed efter EU-reglerne.
Man skal ikke betale 100.000 til staten for at blive gift. Men hvis din kone er udlænding og ønsker opholdstilladelse i Danmark efter Udlændingelovens §9 (såkaldt familiesammenføring), skal du stille 100.000 kroner i sikkerhed for det tilfældes skyld, at hun kommer til modtage kontanthjælp eller revalidering, før hun har gjort sig fortjent til permanent opholdstilladelse. Beløbet bliver dog snart sat ned til 50.000 kroner pga. det lovforslag, som regeringen har sendt i høring.
Pga. jeres alder vil I ikke foreløbig kunne bliver familiesammenført efter Udlændingelovens §9, hvor pointsystemet snart erstattet af en generel 24-års aldersgrænse, der dermed genindføres jævnfør indlæg øverst i forum "lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i høring". Der kan dog gives dispensation, hvis der er uoverstigelige forhindringer for, at I kan bo sammen i USA, men ud fra hvad du skriver, lyder det ikke umiddelbart sådan.
Og så er den bedste løsning for jer givetvis at bosætte jer i Sverige og herefter enten blive der eller flytte tilbage til Danmark ved at udnytte retten til fri bevægelighed i EU. Det kan du også læse om under menupunktet vejledninger.
-
HrHenriksen
Kære fundiver, tusind tak for dit hurtige svar. 
Endnu en gang tak for din tid
Jeg har skam forsøgt mig med dette men det virker lidt kludret og håber på at det kunne blive præciseret en smule her.fundiver199 skrev:Kære HrHenriksen
Så begge parter skal være over 24 for at nationalregler tillader det (Såfremt den opdaterede lov i sin nuværende tilstand bliver gennemført)?fundiver199 skrev: Man skal ikke betale 100.000 til staten for at blive gift. Men hvis din kone er udlænding og ønsker opholdstilladelse i Danmark efter Udlændingelovens §9 (såkaldt familiesammenføring), skal du stille 100.000 kroner i sikkerhed for det tilfældes skyld, at hun kommer til modtage kontanthjælp eller revalidering, før hun har gjort sig fortjent til permanent opholdstilladelse. Beløbet bliver dog snart sat ned til 50.000 kroner pga. det lovforslag, som regeringen har sendt i høring.
En ting som jeg ikke er klar på efter at have læst dette materiale er om jeg vil have mulighed for at bo i Malmø og arbejde i kbh under opholdet i Sverige? I så fald behøver jeg ikke at miste mere nattesøvn over dette.fundiver199 skrev:Og så er den bedste løsning for jer givetvis at bosætte jer i Sverige og herefter enten blive der eller flytte tilbage til Danmark ved at udnytte retten til fri bevægelighed i EU. Det kan du også læse om under menupunktet vejledninger.
Endnu en gang tak for din tid
-
fundiver199
Det kan det kun, hvis du meget præcist angiver, hvad det er, du ikke forstår. Vi er jo ikke tankelæsere, så vi kan ikke vide det, hvis du ikke fortæller detHrHenriksen skrev:Jeg har skam forsøgt mig med dette men det virker lidt kludret og håber på at det kunne blive præciseret en smule her.
Med "kludret" mener du sikkert kompliceret. Og ja det er det. Det er en virkelighed, som vi ikke kan få til at gå væk bare ved at skrive et par linier til dig i forum. At komme til at bo sammen med sin udkårne i Danmark er desværre ikke lige så enkelt som f.eks. at søge om optagelse på en uddannelse eller tage kørekort. Det er tværtimod en jungle af jura og regler, som selv de ansatte i Udlændingestyrelsen vel dårligt nok altid har det fulde overblik over.
Årsagen til, at det er så kompliceret, er af politisk art. På den ene side har vi således nogle politikere, der gerne vil have stemmer og magt, og som derfor ønsker at føre "fast og fair udlændingepolitik", der dog med den ny regering er blevet til "robust og retfærdig udlændingepolitik". Uden at indholdet dog af den grund indtil videre synes at have ændret sig ret meget. Og på den anden side har vi en række forpligtelser, som Danmark har via sit medlemskab af EU og diverse internationale konventioner, som Danmark har tilsluttet sig.
Og det er grundlæggende denne modsætning, der gør det hele så kompliceret. Hvis politikerne ikke så noget problem i, at danskere bor i Danmark med deres udenlandske ægtefæller, så ville ÆUG`s vejledningstekster være langt kortere og mindre "kludrede".
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ HrHenriksen, JA, du kan godt bo i Sverige og arbejde i DK, eller bo i Tyskland eller et hvilket som helst andet EU/EØS-land og arbejde i DK.
Så hvis det er din plan, skal du læse på reglerne for 'person med tilstrækkelige midler'.
Så hvis det er din plan, skal du læse på reglerne for 'person med tilstrækkelige midler'.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Ja. Medmindre såkaldt "ganske særlige grunde" taler for, at der skal gives dispensation. Hvilket grunde der kan være til, at der skal gives dispensation, er beskrevet under vejledningen om familiesammenføring.HrHenriksen skrev:Så begge parter skal være over 24 for at nationalregler tillader det (Såfremt den opdaterede lov i sin nuværende tilstand bliver gennemført)?
Har du læst vejledningen om at flytte til Sverige/EU-land grundigt igennem? Det kan du næsten ikke have gjort, når du stiller det spørgsmål, for i vejledningen er der lavet en liste over eksempler på, hvordan man kan udnytte den fri bevægelighed. Og et af disse eksempler lyder (frit efter hukommelsen)HrHenriksen skrev:En ting som jeg ikke er klar på efter at have læst dette materiale er om jeg vil have mulighed for at bo i Malmø og arbejde i kbh under opholdet i Sverige? I så fald behøver jeg ikke at miste mere nattesøvn over dette.
"Du bosætter dig i Sverige eller Tyskland og pendler over grænsen hver dag for at passe dit job i Danmark. Gælder også for flexjobbere".
Nu må du ikke tage det ilde op, men det er altså en lille smule fustrerende, at vi i ÆUG har lagt store kræfter i at skrive nogle vejledninger, der efter vores egen opfattelse er både udførlige og relativt lette at læse. For så alligevel at få at vide, at de er "kludrede" og skulle bruge tid på at besvare spørgsmål, som allerede er besvaret i vejledningerne.
Måske er problemet, at du - og mange andre - simpelt hen blokerer pga. mængden af information, og derfor "ikke kan se skoven for bare træer". Men hvis vi gør vejledningerne kortere, så vil der mangle væsentlig information, og så skal vi i stedet bruge oceaner af tid på at svare på de samme spørgsmål igen og igen, fordi informationen ikke findes i vejledningerne.
Jeg ved virkelig ikke, hvordan man skal løse det problem, og jeg lytter meget gerne til konstruktive forslag
-
HrHenriksen
Jeg beklager hvis jeg ikke har læst grundigt nok, men det er mange informationer. I er på ingen måde ansvarlige for dette og jeg vil på ingen måde ligge skylden for jeres dør. Jeg havde heller ikke forestillet mig at en administrator ville kommentere.fundiver199 skrev: Måske er problemet, at du - og mange andre - simpelt hen blokerer pga. mængden af information, og derfor "ikke kan se skoven for bare træer". Men hvis vi gør vejledningerne kortere, så vil der mangle væsentlig information, og så skal vi i stedet bruge oceaner af tid på at svare på de samme spørgsmål igen og igen, fordi informationen ikke findes i vejledningerne.
Hvis man kigger på hvorledes man i kommercielle og underholdningsrelaterede sammenhænge håndterer sådanne mængder af vidtrækkende information kunne man med fordel kopiere en af deres metoder. En ide kunne være at man åbnede et linktræ hvor man i små bidder for udstukket spørgsmål mht situationen og derfra pejlede sig gradvist ind på løsningen til individets problem. Havde målgruppen for siden været større ville jeg have anbefalet at oprette en sektion som alle kan redigere for at spare penge og lade brugerne og administrator samarbejde om at sammensætte en guide men dette lader ikke til at være realistisk.fundiver199 skrev: Jeg ved virkelig ikke, hvordan man skal løse det problem, og jeg lytter meget gerne til konstruktive forslag
Jeg vil dog mene at jeg har brugt nok af jeres tid, når pengene rækker vil jeg melde mig ind så i kan få noget tilbage. Tusind tak for jeres hjælp!
-
fundiver199
Det er en god ide, og ÆUG har tidligere haft en "lommeguide", der hed "prøv din situation", og som mindede lidt om det princip. Der er nedsat en arbejdsgruppe i ÆUG, som skal lave en ny hjemmeside, og vi må se, om ikke den også kan finde ud af at gøre noget ved lay-outet, så man kan præsentere information på en mere læsevenlig måde end i de nuværende kæmpestore klumper.
Problemet er bare, at det jo er frivilligt arbejde, og som man ofte ser det med den slags, går det ikke altid så hurtigt fremad, som man kunne ønske sig
Problemet er bare, at det jo er frivilligt arbejde, og som man ofte ser det med den slags, går det ikke altid så hurtigt fremad, som man kunne ønske sig
Ved godt at det sjældent hjælper at puste til ilden, men finder dit indlæg en smule provokerende og kan ikke lade være med at kommentere.
ÆUG er en frivillig organisation og de gør et kæmpe arbejde for at hjælpe danskere og udlændinge med at finde rundt i udlændingeloven. Deres vejledninger er selvfølgelig generelle, men giver et godt udgangspunkt for dem der står overfor udfordringen med at få sin kæreste/kone til landet.
Der er lagt et stort arbejde i at gøre vejledningerne så nemme som muligt at læse og har man behov for at få belyst sin egen situation, så er der mulighed for at hjælp i forummet eller via rådgivnings på mail. Både rådgivningen på mail samt her på forummet er generel af meget høj karakter og jeg synes endog der gøres meget for at hjælpe folk videre.
Når Fundiver skriver at vi ikke er tankelæsere så er det jo rigtig nok konstateret. Kan godt se provokationen i den bemærkning, men det skyldes jo alene at kender man ikke folks situation og gør man ikke dette, så kan man ikke rådgive folk rigtigt. Det er derfor du er nødt til at læse vejledningen og være konkret i dine spørgsmål.
Held og lykke med dit projekt. Håber det du får styr på det hele, da din kæreste jo er meget afhængig af dig mht. kontakt til svenske og danske myndigheder.
ÆUG er en frivillig organisation og de gør et kæmpe arbejde for at hjælpe danskere og udlændinge med at finde rundt i udlændingeloven. Deres vejledninger er selvfølgelig generelle, men giver et godt udgangspunkt for dem der står overfor udfordringen med at få sin kæreste/kone til landet.
Der er lagt et stort arbejde i at gøre vejledningerne så nemme som muligt at læse og har man behov for at få belyst sin egen situation, så er der mulighed for at hjælp i forummet eller via rådgivnings på mail. Både rådgivningen på mail samt her på forummet er generel af meget høj karakter og jeg synes endog der gøres meget for at hjælpe folk videre.
Når Fundiver skriver at vi ikke er tankelæsere så er det jo rigtig nok konstateret. Kan godt se provokationen i den bemærkning, men det skyldes jo alene at kender man ikke folks situation og gør man ikke dette, så kan man ikke rådgive folk rigtigt. Det er derfor du er nødt til at læse vejledningen og være konkret i dine spørgsmål.
Held og lykke med dit projekt. Håber det du får styr på det hele, da din kæreste jo er meget afhængig af dig mht. kontakt til svenske og danske myndigheder.