Indonesisk kæreste
Indonesisk kæreste
Hej jeg har en kæreste fra Indonesien. Vi mødtes i udlandet pga. studier og har været sammen over et år nu. Hun har en bachelor i grafisk design fra Indonesien, og er villig til at tage en kandidat i DK eller arbejde, men vi kan umiddelbart ikke finde noget "sikkert" program, da de kun optager ca. 20 pers hvert år, og mulighederne for at finde arbejde ser mindre gode ud for grafisk design.
Vi er begge unge henholdsvis 20 og 23, og jeg er selv igang med min bachelor som 1. år i jura, og jeg bor i KBH. Jeg har selv været ovre og besøge hende, men kun i 2 uger, da min ferietid er begrænset. Vi har fået lavet et visum, så hun kan komme til DK for at besøge i 90 dage, men hvilke andre muligheder har vi for at hun kan komme til DK i en længere periode?
Tak på forhånd
Vi er begge unge henholdsvis 20 og 23, og jeg er selv igang med min bachelor som 1. år i jura, og jeg bor i KBH. Jeg har selv været ovre og besøge hende, men kun i 2 uger, da min ferietid er begrænset. Vi har fået lavet et visum, så hun kan komme til DK for at besøge i 90 dage, men hvilke andre muligheder har vi for at hun kan komme til DK i en længere periode?
Tak på forhånd
-
fundiver199
Re: Indonesisk kæreste
I kan f.eks. gifte jer og blive familiesammenført efter de såkaldte EU-regler. Læs mere herom under "jeg vil.... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil.... flytte tilbage til Danmark".
Højskoleophold, hvor man betaler for undervisningen, kunne være en mulighed. Og ellers kan I jo overveje at flytte over Øresund, hvis I gerne vil bo sammen, men endnu ikke er klar til at indgå ægteskab, da de nationale svenske regler er meget lettere end de danske.
Tak for svarene! Ægteskab virker måske lidt uoverskueligt, jf. vores alder. Herudover vil det så være muligt at have en svensk adresse på papir, men samtidigt bibeholde min adresse i KBH og bo dér i virkeligheden? (Jeg studerer som sagt i KBH i hverdagen, og det er realt der vi vil bo)skaanebo skrev:Højskoleophold, hvor man betaler for undervisningen, kunne være en mulighed. Og ellers kan I jo overveje at flytte over Øresund, hvis I gerne vil bo sammen, men endnu ikke er klar til at indgå ægteskab, da de nationale svenske regler er meget lettere end de danske.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
NEJ
Pro forma adresse er en 'no go'!
Der er ganske streng kontrol og det vil være tåbeligt at forsøge at snyde sig ind, når det er så relativt let at gøre det på den helt lovlige måde.
Der er ganske streng kontrol og det vil være tåbeligt at forsøge at snyde sig ind, når det er så relativt let at gøre det på den helt lovlige måde.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Du skal som grænsegænger som tommelfingerregel opholde dig mindst 4 nætter om ugen i Sverige. Men du må fx gerne overnatte 3 nætter i København, hvis det passer bedre i din hverdag.
Tak for svaret! Det virker jo relativt upraktisk, men det lyder som den eneste udvej pt. at rejse over broen hver dag for at få hverdagen til at hænge sammen.skaanebo skrev:Du skal som grænsegænger som tommelfingerregel opholde dig mindst 4 nætter om ugen i Sverige. Men du må fx gerne overnatte 3 nætter i København, hvis det passer bedre i din hverdag.
Jeg synes at have hørt rygter om at den nye regering ville lempe reglerne og i så fald hvis det er sandt, ved I så hvornår det sker, og hvor kan man læse om ændringerne?
35 minutter med toget kan de fleste vel nok overkomme. Og hvis du er studerende er det oven i købet med en klækkelig rabat. Lovforslag om nye regler i Danmark kan du bl.a. læse mere om her:
viewtopic.php?f=6&t=8815
viewtopic.php?f=6&t=8815
-
fundiver199
De foreslåede lovændringer kommer ikke umiddelbart jer til gode. Nærmest tværtimod kan man sige, at muligheden for, at din kone kan få opholdstilladelse, hvis hun har "120 point", bliver afskaffet, og 24-års reglen reintroduceret. Men måske var det en ide lige at trække vejret og se tiden an i de måske kun 4-5 uger, som der går, før loven er vedtaget, så I ved, præcis hvordan de nye regler bliver. Der kan jo ske ændringer i en lovforslag efter, at det er sendt i høring, og man har f.eks. tidligere haft en ordning, hvor der kunne dispenseres fra 24-års reglen, hvis den herboende ægtefælle var universitetsstuderende.
Og hvem ved måske finder den ny regering på at genindføre en sådan eller en anden lignende ordning. Det ved vi strengt taget ikke noget om, før det nye lovforslag har været gennem hele udvalgbehandlingen i Folketinget, der er stillet ændringsforslag og så videre. Så et eller andet sted er det komplet spild af tid at forsøge at sætte sig ind i de danske familiesammenføringsregler, før det nye flertal i Folketinget har bestemt sig til, hvordan de skal være fremover.
Og hvem ved måske finder den ny regering på at genindføre en sådan eller en anden lignende ordning. Det ved vi strengt taget ikke noget om, før det nye lovforslag har været gennem hele udvalgbehandlingen i Folketinget, der er stillet ændringsforslag og så videre. Så et eller andet sted er det komplet spild af tid at forsøge at sætte sig ind i de danske familiesammenføringsregler, før det nye flertal i Folketinget har bestemt sig til, hvordan de skal være fremover.