Gebyr ?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lbrj

Gebyr ?

Indlæg af lbrj » 04.02.2012 11:05:32

Hej

Et hurtigt spørgsmål, før i tiden, skulle man ikke betale gebyr, såfremt man som Dansk statsborger, ville invitere sin kone på besøg i Danmark. Jeg er bosiddende i DK, og vil gerne nu hvor der endelig er åben for Irakiske statsborger kan få besøgsvisum, invitere konen på besøg i DK, så hun kan møde familien.

Tidliger mener jeg at have læst, at der ikke var visum gebyr når det drejede sig om ægtefælle, men jeg kan ikke finde det mere, er det min hukommelse der snyder mig, eller har de ændret reglerne?

fundiver199

Re: Gebyr ?

Indlæg af fundiver199 » 04.02.2012 11:45:10

Jeg tror, at det er din hukommelse, der snyder dig. Eller også blander du det sammen med EU´s regler om fri bevægelighed, idet familiemedlemmer til vandrende unionsborgere er fritaget for visumgebyr. Men alle andre skal betale, og det har de, så vidt jeg ved, altid skullet.

Da det typisk kun drejer sig om cirka 300-400 kroner, er det dog næppe det, der vælter hele rejsebudgettet. Alene udgifterne ved at transportere sig selv hen til ambassaden to gange for at aflevere ansøgningen og senere hente visum, vil for mange mennesker være langt højere end ansøgningsgebyret, hvis man ikke tilfældigvis lige bor i netop den by, hvor ambassaden ligger.

Besvar