kan vi flytte til Danmark uden at have modtaget opholdskort?
kan vi flytte til Danmark uden at have modtaget opholdskort?
Jeg er dansk og min kone er japaner. Jeg har boet i Sverige siden midten af oktober 2011 og min kone kom i midten af november. Jeg fik svensk cprnr. forholdsvis hurtigt fra Skatteverket, og da min kone ankom til Sverige søgte vi om ophold under EU-reglerne på migrationsverket. Vi har fået en kvittering om at vi har søgt om opholdskort til min kone, men vi har endnu ikke modtaget opholdskortet, og de har fortalt os at det kan tage op til 6 måneder. Vi har tænkt os at flytte om to måneder til Danmark, men vil ansøge om det danske opholdskort allerede i starten af februar fra Sverige. Min kone har ret til at være her som turist i 3 måneder, men når vi flytter tilbage til Danmark vil der være gået over 4 måneder. Vi har dog tænkt os at indlevere ansøgning til Danmark inden de 3 måneder er gået og altså inden at vi er flyttet tilbage til Danmark. Spørgsmålet er: kan min kone søge om ophold i Danmark selvom, der er gået 4 måneder fra indrejse i EU, eller skal vi flytte tilbage til Danmark inden de 3 måneder er gået? Eller skal vi vente på at modtage opholdskortet fra Sverige for så at flytte til Danmark? Tak for et fantastisk forum!
Re: kan vi flytte til Danmark uden at have modtaget opholdsk
Jeg syntes da du skulle sende ansøgning om opholdskort i dk for din kone i morgen sammen med dokumentationen for dit ophold i sverige . Og når i får lyst til at flytte til dk , så flyt .Det skulle der ikke være nogen problemer i . Hvis din kone ikke har fået svensk opholdskort eller tilsagn om opholdskort i dk før i vil flytte til dk , så søger i visa til din kone for at komme til dk for at søge om fs . Det er et visa der kun gælder i fs 8 dage. god tur hjem til dk.
Tak for svar.
Vil det så ikke være nemmere at flytte tilbage til Danmark inden de 90 dage er gået, hvor min kone kan opholde sig i EU? Jeg troede at kvittering for at vi har søgt om opholdskort i Sverige udgjorde tilladelse for ophold i Sverige, og dermed gjorde det muligt for min kone at tage med tilbage til Danmark. Søger vi visa til familiesammenføring på ambassaden? Hvor lang tid tager det normalt at søge om dette 8 dages visa?
Vil det så ikke være nemmere at flytte tilbage til Danmark inden de 90 dage er gået, hvor min kone kan opholde sig i EU? Jeg troede at kvittering for at vi har søgt om opholdskort i Sverige udgjorde tilladelse for ophold i Sverige, og dermed gjorde det muligt for min kone at tage med tilbage til Danmark. Søger vi visa til familiesammenføring på ambassaden? Hvor lang tid tager det normalt at søge om dette 8 dages visa?
det nemmeste er at flytte til dk inden din kones visa udløber og sende ansøgningen også inde det udløber ,Det må max tage 14 dage at udstede dette visum og det er gratis,
-
fundiver199
Jo det nemmeste vil umiddelbart være at flytte, inden hendes visum udløber. Husk at du skal dokumentere over for US, at du faktisk og reelt har boet i Sverige og ikke kun haft en adresse der. Så det har du forhåbentlig sørget for, at du kan?
Jeg håber at vi har nok dokumentation for at have boet i Sverige. Hvor går vi hen og ansøger om et FS visa? I Danmark eller Sverige?
Ansøgning om visum sker på Danmarks ambassade i Stockholm