Vielse i Pakistan
Vielse i Pakistan
Hej ÆUG, Jeg skriver bare for at høre, hvad fremgangsmåden er når man bliver viet i et andet land. Det står sådan til, at jeg skal vies i Pakistan til april måned, hvorefter vi vil holde selve bryllupsfesten i maj måned i Danmark. Min kommende mand har pakistansk statsborgerskab, mens jeg selv har britisk (men er født og opvokset i dk) og derfor vil jeg gerne gøre brug af EU-reglerne for familie sammenføring. Hvad gør jeg så når vi er blevet gift...
1) Vielsesattesten skal oversættes til engelsk og legaliseres, men hvordan legaliseres det, skal dette ordnes hos en advokat eller ambasade...?
2) Hvordan kan jeg få ham til dk til selve bryllupsfesten, skal jeg søge turist visum til ham eller er det noget med, at der findes anderledes regler her, hvor man søger et anderledes visum, som udstedes indenfor få dage... Jeg mener jeg på et tidspunkt har læst noget om dette, men kan ikke finde kilden nu....
3) Når han så får visum til besøg, så har han så 90 dage, hvor han kan blive i dk og søge om opholdskort, passer dette...? Og er det ikke sådan, at han kan blive i dk så længe hans sag bliver behandlet, når det gælder EU regler...?
Jeg håber, at I kan hjælpe mig, jeg har søgt meget på denne side, men det jeg støder på omhandler de danske regler og ikke EU-reglerne...
På forhånd tak,
Mvh. Saba
1) Vielsesattesten skal oversættes til engelsk og legaliseres, men hvordan legaliseres det, skal dette ordnes hos en advokat eller ambasade...?
2) Hvordan kan jeg få ham til dk til selve bryllupsfesten, skal jeg søge turist visum til ham eller er det noget med, at der findes anderledes regler her, hvor man søger et anderledes visum, som udstedes indenfor få dage... Jeg mener jeg på et tidspunkt har læst noget om dette, men kan ikke finde kilden nu....
3) Når han så får visum til besøg, så har han så 90 dage, hvor han kan blive i dk og søge om opholdskort, passer dette...? Og er det ikke sådan, at han kan blive i dk så længe hans sag bliver behandlet, når det gælder EU regler...?
Jeg håber, at I kan hjælpe mig, jeg har søgt meget på denne side, men det jeg støder på omhandler de danske regler og ikke EU-reglerne...
På forhånd tak,
Mvh. Saba
Re: Vielse i Pakistan
Og forresten jeg glemte en ting, er det rigtigt forstået, at inden jeg søger om en evt. turist visum til min kommende mand, så skal ægteskabet registreres i dk. Dette gøres ved, at jeg tager til kommunen og viser dem vielses attesten, hvorefter vores ægteskab vil blive registreret i dk. Herefter kan jeg så søge om, at få min mand til dk - passer dette?
Igen på forhånd tak
Igen på forhånd tak
-
fundiver199
1) Proceduren varierer fra land til land, bla. fordi nogle lande er med i Apostilleordningen. Undersøg det selv lokalt.
2) Man kan aldrig søge om visum til andre end sig selv. Din mand søger om visum, og du inviterer. Begge blanketterne kan findes på Nyidanmark. Din mand skal huske at udfylde rubrik 34 og 35 på ansøgningsskemaet for at fortælle, at han er i familie med en vandrende unionsborger. Så udstedes visum gratis.
3) Ja det er helt korrekt.
4) Ja det er også helt korrekt, bortset fra at det stadig er din mand, der skal søge om visum og ikke dig.
Tidsplanen med bryllup i april og fest i Danmark i maj lyder særdeles optimistisk. Husk at der både skal være tid til at få ordnet bryllupspapirerne og derefter søge om visum. I bør i hvert fald ikke booke og betale noget som helst eller udsende invitationer til gæsterne, før din mand står med et visum i hånden.
Det kan godt være, at det hele kan nås på en måned, men det kan lige så vel være, at det tager 4 eller 5 måneder, hvis de er lang tid om at lave jeres bryllupspapirer i Pakistan.
2) Man kan aldrig søge om visum til andre end sig selv. Din mand søger om visum, og du inviterer. Begge blanketterne kan findes på Nyidanmark. Din mand skal huske at udfylde rubrik 34 og 35 på ansøgningsskemaet for at fortælle, at han er i familie med en vandrende unionsborger. Så udstedes visum gratis.
3) Ja det er helt korrekt.
4) Ja det er også helt korrekt, bortset fra at det stadig er din mand, der skal søge om visum og ikke dig.
Tidsplanen med bryllup i april og fest i Danmark i maj lyder særdeles optimistisk. Husk at der både skal være tid til at få ordnet bryllupspapirerne og derefter søge om visum. I bør i hvert fald ikke booke og betale noget som helst eller udsende invitationer til gæsterne, før din mand står med et visum i hånden.
Det kan godt være, at det hele kan nås på en måned, men det kan lige så vel være, at det tager 4 eller 5 måneder, hvis de er lang tid om at lave jeres bryllupspapirer i Pakistan.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Pakistan er ikke et apostille-land, så legalisering skal ske på den bøvlede måde: først skal vielsesattesten samt evt. andre dokumentet (din mands identitetspapirer) oversættes af en autoriseret oversætter og legaliseres af de pakistanske myndigheder, dernæst skal de legaliseres på den danske ambassade i Pakistan. Pas behøver dog ikke legalisering.
Hvis dokumenterne er på engelsk også, behøver de ikke blive oversat.
Læs her: http://pakistan.um.dk/en/travel-and-res ... documents/
Hvis dokumenterne er på engelsk også, behøver de ikke blive oversat.
Læs her: http://pakistan.um.dk/en/travel-and-res ... documents/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for Jeres hurtige tilbagemelding 
Ok så det vil sige det er ret vigtigt, at få papirene ordnet hurtigt i Pakistan, eftersom det er det som kan være mest tidskrævende ved hele processen - og forresten tak for tippet om, at hvis vielsesattensten er på engelsk så behøver den selvfølgelig ikke oversættelse, det havde jeg ikke overvejet. Jeg tror nemlig, at i pakistan kan vielsesattesten sagtens være på engelsk og så slipper vi for at få den oversat
1) Som jeg kan se på det hele, så ser det ud til at det er svært at sige hvor længe papirarbejdet vil tage i pk, men hvad med her i dk? Tager det flere uger, at få sit ægteskab registreret her?
2) En sidste ting, er det ik noget med, at når det gælder EU regler så skal visum behandles inden for 14 dage?
Men tak for Jeres svar og råd, jeg venter med at sætte en dato til han har fået visum til dk.
Mvh. Saba
Ok så det vil sige det er ret vigtigt, at få papirene ordnet hurtigt i Pakistan, eftersom det er det som kan være mest tidskrævende ved hele processen - og forresten tak for tippet om, at hvis vielsesattensten er på engelsk så behøver den selvfølgelig ikke oversættelse, det havde jeg ikke overvejet. Jeg tror nemlig, at i pakistan kan vielsesattesten sagtens være på engelsk og så slipper vi for at få den oversat
1) Som jeg kan se på det hele, så ser det ud til at det er svært at sige hvor længe papirarbejdet vil tage i pk, men hvad med her i dk? Tager det flere uger, at få sit ægteskab registreret her?
2) En sidste ting, er det ik noget med, at når det gælder EU regler så skal visum behandles inden for 14 dage?
Men tak for Jeres svar og råd, jeg venter med at sætte en dato til han har fået visum til dk.
Mvh. Saba
-
mh1
- Kontakt:
Hvis du møder op på borgerservice med en forholdsvis frisk vielsesattest på engelsk, og meddeler at du gerne vil registreres som gift, så tror jeg det tager ca. 2 minutter 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
kom til at tænke på kan man godt bruge EU-reglerne om den fribevæglighed med england som her engelsk startsborger flytter til dk eller om vendt. de er jo ikke med i alle dele af samarbejdet, og det ville da være rart personligt at vide dette
kunne måske godt gå hen og blive nyttigt
Tak for dit svar
Det er gode nyheder for mig, tak for hjælpen 
mh skrev:Hvis du møder op på borgerservice med en forholdsvis frisk vielsesattest på engelsk, og meddeler at du gerne vil registreres som gift, så tror jeg det tager ca. 2 minutter
hej MH
jeg skal selv ned i kommunen imorgen, borgerservice med mit vielsesattest og registrer mig efter anbefaling fra dig
jeg blev jo Viet i den forenede arabiske emirater, som ikke er med i Apostille listen. Men heldigvis fik jeg den oversat + stemplet af minister of justice + minister of forreign affair + den danske konsulat
dog helgradere jeg migselv, og udfylder http://www.familiestyrelsen.dk/uploads/ ... lse_02.pdf blanketten, i forvejen, JUST in case de spørger efter det.
-
mh1
- Kontakt:
@ Durmaz, ja man kan godt bruge EU-reglerne som engelsk statsborger i DK eller omvendt. Det er der nogle, der har gjort, det er bare i reglen noget mere bøvlet end at bruge Sverige eller Tyskland, da man normalt ikke vil kunne bevare sit job i DK og samtidig bo i England 
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Skriv endelig, hvordan det kommer til at gå i morgen på kommunen Cinos - Held og lykke med det 
Hej igen
Så har jeg været ned i kommunen. Det var korrekt jeg skulle udfylde blanketten som jeg har postet link til ovenfor. Det jeg skulle udfylde stod allerede i min vielses attest, så som vores alm oplysninger og vielses sted, land, myndighed, navnet på ham som viet og vi begge var der osv. Alm oplysninger. Den udfylder du der mens de tager en kopi af din papir. Husk at din attest skal oversættest af legal translator, samt stemples fra forreign minister og det stemplet skal godkendes af den danske konsulate i det pågældende land. Ihvertfald hvad jeg gjorde i Dubai.
Jeg sagde Desuden til dem i kommunen at de måtte gerne skynde sig lidt, da jeg skal søge visum i næste uge.
Min civilstand status kan jeg så se om det er ændret her i løbet af uge via borger siden, med nem id login.
Så har jeg været ned i kommunen. Det var korrekt jeg skulle udfylde blanketten som jeg har postet link til ovenfor. Det jeg skulle udfylde stod allerede i min vielses attest, så som vores alm oplysninger og vielses sted, land, myndighed, navnet på ham som viet og vi begge var der osv. Alm oplysninger. Den udfylder du der mens de tager en kopi af din papir. Husk at din attest skal oversættest af legal translator, samt stemples fra forreign minister og det stemplet skal godkendes af den danske konsulate i det pågældende land. Ihvertfald hvad jeg gjorde i Dubai.
Jeg sagde Desuden til dem i kommunen at de måtte gerne skynde sig lidt, da jeg skal søge visum i næste uge.
Min civilstand status kan jeg så se om det er ændret her i løbet af uge via borger siden, med nem id login.
AHhhh takker mh... tænker at denne mulighed vil jeg lige lufte for en veninde der er engelsk statsborger, hvem ved måske kan hun komme et lille smut til dk og bo i en periode
med hendes mand...
Hej igen, det lyder godt jeg håber de får det ordnet hurtigt så der kan søges visum 
Dansk-Peru
Jeg har mødt en skøn kvinde fra Peru, og vi vil gerne giftes både i Peru og i Danmark.
Nogen der ved, hvad for dokumenter/ papir hun skal have med når kommer på turistvisum.?
Og hvad for papir/dokumenter jeg skal fremskaffe..
Vi har ikke bestemt for hvor vi i fremtiden skal bo, og jeg vil besøge hende og hun vil besøge mig, indtil vi finder ud af om det skal være i Peru eller i danmark.
Så i første omgang skal vi ikke have opholdstilladelse, kun dansk gift.
Ole
Nogen der ved, hvad for dokumenter/ papir hun skal have med når kommer på turistvisum.?
Og hvad for papir/dokumenter jeg skal fremskaffe..
Vi har ikke bestemt for hvor vi i fremtiden skal bo, og jeg vil besøge hende og hun vil besøge mig, indtil vi finder ud af om det skal være i Peru eller i danmark.
Så i første omgang skal vi ikke have opholdstilladelse, kun dansk gift.
Ole