Dansk opholdskort via Sverigeløsningen
-
fundiver199
Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen
Ja det kan I godt, men I skal selvfølgelig oplyse jeres ny adresse til US, så de ved, hvor de skal sende afgørelsen til.
Hej
Skal min kone registreres i Folkeregisteret ved tilbagerejse til Danmark efter ophold i Sverige, når hun ikke har noget cpr-nummer? Vi har ansøgt om familiesammenføring efter EU retten.
Har hun ret til at gå til lægen, hvis hun bliver syg, når hun endnu ikke har et sygesikringsbevis og ansøgningen om familiesammenføring endnu er under behandling? Er det noget der kræves betaling for? Skal hun evt. have en særskilt forsikring?
Didactic
Skal min kone registreres i Folkeregisteret ved tilbagerejse til Danmark efter ophold i Sverige, når hun ikke har noget cpr-nummer? Vi har ansøgt om familiesammenføring efter EU retten.
Har hun ret til at gå til lægen, hvis hun bliver syg, når hun endnu ikke har et sygesikringsbevis og ansøgningen om familiesammenføring endnu er under behandling? Er det noget der kræves betaling for? Skal hun evt. have en særskilt forsikring?
Didactic
Din kone kan ikke blive registreret før hun har opholdskort og derefter ned på borgerservice og få cpr nummer . Du skal tegne en forsikring til at dække evt sygdom .
Tak closed1
Ja, min kone skulle jo meget nødigt føle sig velkommen i Danmark. Der er ikke noget at sige til at der er problemer med at få indvandrere til at integrere sig. Det er ikke lige det første man har i tankerne, når man på alle måder kan mærke at man er uønsket.
Med hensyn til sygeforsikring, så kan jeg forstå at det ikke umiddelbart er noget man kan få, når man ikke har et cpr-nummer. Måske ville en løsning være at tegne en rejseforsikring i min kones hjemland.
Ja, min kone skulle jo meget nødigt føle sig velkommen i Danmark. Der er ikke noget at sige til at der er problemer med at få indvandrere til at integrere sig. Det er ikke lige det første man har i tankerne, når man på alle måder kan mærke at man er uønsket.
Med hensyn til sygeforsikring, så kan jeg forstå at det ikke umiddelbart er noget man kan få, når man ikke har et cpr-nummer. Måske ville en løsning være at tegne en rejseforsikring i min kones hjemland.
Hej
Håber I kan hjælpe mig. Når man nu engang har besluttet sig for at flytte tilbage til Danmark, skal man så melde flytning i Sverige? I givet fald hvor? Skatteverket?
Håber I kan hjælpe mig. Når man nu engang har besluttet sig for at flytte tilbage til Danmark, skal man så melde flytning i Sverige? I givet fald hvor? Skatteverket?
I behøver ikke melde flytning i sverige , det sørger tilflytnings kommunen i dk for .
Når man er flyttet til danmark efter sverigesløsning og modtaget brev om opholdsret efter EU reglerne, vil man så modtage et dansk opholdskort?
Får man kun det gule sygesikringskort? eller får man også andre kort eller andet?
mvh
Sven
Får man kun det gule sygesikringskort? eller får man også andre kort eller andet?
mvh
Sven
Nej, i perioden frem til I får svar på ansøgning om opholdstilladelse har ægtefællen ganske vist opholdsret, men kan ikke få dansk personnummer og dermed heller ikke dansk sygesikring eller andre goder. Straks ægtefællen får godkendt ansøgning om opholdstilladelse er det ned på bopælskommunens borgerservice og søge personnummer - dette fåes med det gule sygesikringskort.sven38 skrev:Når man er flyttet til danmark efter sverigesløsning og modtaget brev om opholdsret efter EU reglerne, vil man så modtage et dansk opholdskort?
Derfor skal I også være opmærksom på at ægtefællen ikke er dækket af dansk sygeforsikring, så lægebesøg eller værre hospitalbesøg er for egen regning! Tegn derfor en forsikring (ligesom en rejseforsikring)!!
Bo Kotian Lund
Hej
Mit spørgsmål går på om man får mere end det danske sygesikring?
Min kone har modtaget dansk sygesikringskort, men får hun ikke også et opholdskort fra udlændingeservice og hvor lang tid vil der gå før hun modtager dette?
Eller er sygesikringskortet det eneste hun har i forhold til hendes opholdsret i Danmark og hvad går man når man gerne vil ud og rejse med sin kone?
mvh
Sven
Mit spørgsmål går på om man får mere end det danske sygesikring?
Min kone har modtaget dansk sygesikringskort, men får hun ikke også et opholdskort fra udlændingeservice og hvor lang tid vil der gå før hun modtager dette?
Eller er sygesikringskortet det eneste hun har i forhold til hendes opholdsret i Danmark og hvad går man når man gerne vil ud og rejse med sin kone?
mvh
Sven
Din kone får et opholdskort som et plastic kort, lige som et kørekort med billed på, som hun skal bruge sammen hen hendes pas.Husk endelig at hendes pas altid skal være gyldig så hvis hendes pas løber ud før datoen på opholdskortet så skal passet fornyes .Da opholdskortet kun er gyldig sammen med et gyldig pas .
Hej closed
Det var lige hvad jeg havde brug for at vide.
Er der nogen henvisning fra opholdskort til pass? For min kone er ved at få lavet nyt pass nu, da det andet er udløbet.
Endvidere, hvor langt tid går der ca før hun vil modtage et opholdskort?
mvh
sven
Det var lige hvad jeg havde brug for at vide.
Er der nogen henvisning fra opholdskort til pass? For min kone er ved at få lavet nyt pass nu, da det andet er udløbet.
Endvidere, hvor langt tid går der ca før hun vil modtage et opholdskort?
mvh
sven
Jeg har hørt at det tager fra 4 til 6 uger ,men ved ikke andet .
Det nye plastikkort kan bare lægges sammen med det nye pas ,det er en forbedring i forhold til tideligere hvor opholdskortet var klistret i passet og man så skullerenderundt med det nye og gamle pas på en gang
Det nye plastikkort kan bare lægges sammen med det nye pas ,det er en forbedring i forhold til tideligere hvor opholdskortet var klistret i passet og man så skullerenderundt med det nye og gamle pas på en gang
OK
Så må jeg høre udlændingeservice. Min kone har endnu ikke modtaget et opholdskort og hendes gamle pas er netop udløbet og hun er ved at få lavet et nyt
mvh
sven
Så må jeg høre udlændingeservice. Min kone har endnu ikke modtaget et opholdskort og hendes gamle pas er netop udløbet og hun er ved at få lavet et nyt
mvh
sven
hej
jeg vil bare gerne spørge, jeg har ejer lejlighed i danmark. må jeg gerne nøjes med fremleje eller skal jeg sælger den først? hvordan kan jeg finde leje lejlighed i malmø eller nærheden af malmø? er der noget hjemmeside eller noget lignede?
vh
singh
jeg vil bare gerne spørge, jeg har ejer lejlighed i danmark. må jeg gerne nøjes med fremleje eller skal jeg sælger den først? hvordan kan jeg finde leje lejlighed i malmø eller nærheden af malmø? er der noget hjemmeside eller noget lignede?
vh
singh
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Singh1, du har fået svar i din anden tråd.
Vedr. at finde lejlighed i Sverige, så gå ind på forummet 'Livet i Sverige og Tyskland'. Øverst er der råd om netop dette.
Vedr. at finde lejlighed i Sverige, så gå ind på forummet 'Livet i Sverige og Tyskland'. Øverst er der råd om netop dette.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG