Invitation + Turist Visum: Land: Iran

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Cinos

Invitation + Turist Visum: Land: Iran

Indlæg af Cinos » 27.01.2012 14:21:58

Hej Folkens.

Hvor er jeg glad for at have fundet dette forum, med masser af flinke og oplyste brugere.
Håber at der er nogen som kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Om migselv. jeg er 32 år. Dansk Statsborger. boede i DK i 22 år. Oprindelse IRAN.
Færddidgudannet universitet og er på arbejdsmarkedet nu i 5 år, inden for IT.

6mdr siden mødt jeg min princesse online, igennem nogle venner. hun bor i iran er og er 28 år, færdiguddannet på universitet. Vi har i 6 mdr. talt sammen over skype, og mobil og lært hindanden rigtigt godt at kende.
Vi besluttede så derefter og møde hindanden i Dubai /forenede arabiske emirater ) her i starten af Januar 2012., face 2 face er meget vigtigt for mig..
Vores møde gik rigtigt godt og vi blev hurtigt forelsket. Vi besluttede os derefter og blive gift i dubai.
I Dubai Court, alt gik fint og vi har fået vielses attesten.
Jeg har derefter fået oversattet vielses papiret til engelsk af en Legal Translator, fået stemplet som en true copy. Herefter har jeg været forbi Minister of justice, samt minister of forreign affair , og fåët stemplet og godkendt den. til sidst har jeg været forbi den Danske konsulat i Dubai og fået papiret stemplet og godkendt.

Jeg står nu i den situation at jeg gerne vil invitere Min kone til DK, Fra IRAN. Der har jeg læst mig frem til at det skal være som en Turist visum som gælder i 3mdr. Jeg har læst invitationen igennem og var i tvivl om nogle punkter.

1. under første side : civilstand. Single/gift/osv. formoder at jeg skal skrive Gift? for derefter vedhæfte en kopi af min vielses attest- osv.
2. under hendes info side står der om vi er relateret? det er vi ikke, eller skal det forstår om vi er i familie (eftersom vi er gift? ) og så står der om vi er kærester/forlovet. her skal jeg vel skrive JA. og så længere ned står hvornår vi sidst har set hindanden og hvor.

3. er der nogen der har nogle erfaringer med den danske ambassade i Tehran, mht. hvad de kræver af dokumentation osv. vi har for en god ordens skyld taget billede sammen i Dubai Court, samt en fest også senere på aften.

4. er det anbefalet at jeg registrer migselv som gift her i min kommune?

vi satser på, at skrive 1 april . 2012 som indrejselasdato. Efter som jeg kunne læse på forumsen her, skal man time sin visum ophold, så vores eventuelle ægtefællesammenførings ansøgning kan passe med omkring 01.07.2012. hvor den nye lovforslag formodenligt træder i kraft.

5. Er det korrekt antaget?

er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

på forhånd tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Invitation + Turist Visum: Land: Iran

Indlæg af mh1 » 27.01.2012 17:09:26

For at begynde midt i: punkt 4 - JA absolut, ellers bliver din kones visumansøgning måske afvist alene på det grundlag.

Punkt 1: Ja naturligvis skal du skrive at I er gift, og vedlægge kopi af vielsesattesten.

Punkt 2: Når du har skrevet, at I er gift og vedlagt en verificeret kopi af vielsesattesten, skal du IKKE angive andet om 'relation', slet ikke at i er forlovet, det vil gøre dem totalt forvirrede over om du nu er gift eller forlovet, eller måske begge dele på en gang - med 2 forskellige kvinder!

Punkt 3: Du kan læse her hvad der kræves af dokumentation for at få et Schengenvisum:
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/visum-- ... sumregler/
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... ves_visum/

Punkt 5: lyder fornuftigt.

Du skal krydse af for at du står for alle udgifter til din kones ophold, og sende din kone kopier af dine seneste 3 mdr.s lønsedler.

Søg for en sikkerheds skyld om 'multiple entry' visum, hvis nu din kone af en eller anden grund bliver nødt til at tage hjem i løbet af de 3 måneder. Så kan hun komme til DK igen uden at skulle hele møllen igennem en gang til.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2012 18:24:37

Som jeg har forstået det, kan der normalt ikke bevilges multible-entry visum til en 1. gangs ansøger. Men ellers helt enig i mh`s glimrende råd.

Cinos

Indlæg af Cinos » 27.01.2012 18:33:32

Hej MH

mange tak for din hurtige svar.

punkt 4. wow virkeligt? ved du hvad processen er for at registrer mig her som gift? tage ned i kommunen med min vielses attest? ellers andet?

punkt 2. ok så vil jeg undlade og udfylde den del, selvom det virkede som om at man SKAL udfylde det. desuden skal der vel også stå under ansøgerens info at hun er gift. dvs. hun skal vel også registre sig i hendes by.

hvis du ser i invitations brevet her: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/A ... _visum.doc

[Edit] hvis jeg forstår din forklaring af punkt 2 korrekt, hvilket er. ( når jeg har skrevet at jeg er gift, så skal jeg helt undlade og udfylde blok 3.. hvis det er korrekt antaget, så skal du ignorer hvad jeg skriver nedenunder.
Block nr 3. er nok den som er mest forvirrende for mig.

1. er du i familie med ansøgeren? læste et sted at man skal sige JA, fordi man er gift?
2. hvis ansøger er din kæreste/forlovede oplys følgende.
har du mødt ansøger personligt. JA NEJ. ( Ja det har jeg )
og kan beskrive hvor og hvornår. Men hvis man udfylder dette felt, betyder det så at det er med hensyn til ens " kæreste/forlovede "

i block 4. Er der 2 punkter jeg ikke helt forstår.

hvad er formålet med besøget?... altså hvad skal man skrive her? turisme? besøge sin mand?

er der særlige omstændigheder eller begivenheder, der skal tages i bettragtning ved behandlingen af ansøgningen. ?
hvad skulle f.eks være?

tak for tippet med lønsedler, det vil jeg gøre.

mht. multiple entry-. jeg kan ikke se at man kan vælge det i invitations blanketten, skal man skrive det under block 7: " Eventuelle yderligere bemærkninger eller information vedrørende invitationen eller besøget "?

på forhånd mange tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2012 18:45:51

Hold da op hvor kan du dog få det til at lyde indviklet :D

Du skal selvfølgelig udfylde hele invitationsblanketten. Når man er gift, er man i familie med hinanden. Man er ægtefæller. Så det skal du selvfølgelig skrive på invitationen. Formålet med rejsen er at besøge ægtefælle. Det behøver ikke forklares yderligere. De er ikke sinker på en ambassade eller i Udlændingestyrelsen, så de forstår godt, at ægtefæller gerne vil besøge hinanden.

Mht. at søge multble-entry visum er det som sagt næppe en god ide, når det er hendes første besøg. Men ellers angives det i ansøgningsskemaet. Det, som du taler om her, er jo invitationsskemaet, som kun er et blandt mange bilag til ansøgningsskemaet. Det er din kone, som søger om visum, så det primære dokument er det ansøgningsskema, som hun skal udfylde, og som du kan finde her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... n_visa.pdf

For at få dit ægteskab registreret i Danmark, skal du tage ned til din kommune med en original kopi af vielsesattesten, og den skal være oversat til dansk eller engelsk samt legaliseret eller apostillepåtegnet. Som mh skriver, skal I få ordnet dette, før din kone overhovedet begynder at søge om visum. Ellers risikerer I, at ansøgningen bliver afvist, alene fordi man er i tvivl om, hvorvidt I overhovedet er gift med hinanden.

Cinos

Indlæg af Cinos » 27.01.2012 19:02:56

Hej Fundiver

endnu engang mange tak for din besvarelse.

ja det virker lidt indviklet, det kan også være mig som får det til at lyde indviklet. Det er simpelthen også fordi jeg er meget punktlig og forsigtig, vil gerne sørge for at jeg er MAX forberedt og forstået til mindste detaljer.

Så du mener at jeg skal udfylde HELE invitationen . også feltet : er du i familie med ansøgeren. JA, og så under hvilket relation skal der skrives " ægtefælle "

Multiple entry er ikke et problem, regner ikke med hun skal tilbage inden for de 3mdr.

Tak for linket til ansøgnings skemaet. Jeg formoder at hun får den engelske version hun skal udfylde i DK ambassaden i Tehran.
er korrekt antaget at man udfylder skemaet der på ambassaden, og man muligvis også kan spørge til hjælp med udfyldelsen af ansøgningen, hvis det skulle være nødvendigt.
Men rart at jeg kan se nu via dit link, hvilket felter der skal udfyldes så man kan være forberedt på evt. andre dokumentationer eller lign.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2012 08:29:38

Du kan også sagtens downloade den engelske udgave af ansøgningsskemaet fra Nyidanmark. Det kræver bare, at du vælger engelsk som sprog på hjemmesiden. Det er sikkert en god ide, at du hjælper din kone ved at printe et ansøgningsskema ud, udfylde det, skanne det og sende det til hende pr. post eller mail. Så har hun en kladde, som hun kan skrive af efter, når hun selv udfylder skemaet. Eller alternativt kan hun scanne skemaet og sende det til dig, når hun har udfyldt det, så du kan læse korrektur, før hun tager hen på ambassaden og søger.

Der skal jo helst være overensstemmelse mellem de oplysninger, der angives i invitationen og ansøgningen, og visse punkter på ansøgningsskemaet kan desværre være noget vanskelige at forstå. Så det bør være et fælles projekt at udfylde begge dele, uanset hvem af jer, der så "fører pennen" og skriver først.

Man kan godt være heldig at løbe ind i en ambassade-ansat, der er både hjælpsom og kompetent. Men desværre er der mindst lige så mange eksempler på det modsatte, og da navnlig i lande hvor Danmark ikke har nogen særlige økonomiske interesser, og hvor midlerne til at drive en ambassade derfor er yderst små. Så det må bestemt anbefales at satse på at klare sagen selv uden at have behov for assistance fra personalet på ambassaden.

Cinos

Indlæg af Cinos » 28.01.2012 13:28:03

Hej Igen

yup, jeg fandt den Engelske udgave igår, og via et skype video kald, fik vi den udfyldt, NÆSTEN færdigt.

der var nogle punkter som vi var i tvivl om hvor vi har stillet et ??? I håb om at spørge de ansatte i Ambassaden.,

Men det kan være du ved hvordan de skal besvares, ellers no problem :)

Punkt 22: Bestemmelses medlemstater , her skal jeg vel skrive Danmark.
Punkt 23: Medlemsstat hvor den første indrejse sker, her er det vel også Danmark man skal skrive.
Punkt 24: antal indrejser: vælger jeg 1
Punkt 25: Varighed af den planlagte ophold eller transit, angiv antale dage, : her skal jeg vel skrive 90 dage. ( baseret på de 3mdr turist visum, ikke ?)
Punkt 33: Rejse og leveomkostninger: her vælger vi self. Sponsor( som er mig ), Substansmidler = Her formoder jeg at man kun krydser af ET sted?. og det er: Alle udgifter under ophold afholdes. ( det som jeg beskriver i invitations blanketten også )

det var det...
Ignore nedenunder, jeg har fundet ud af det
Det sidste spørgsmål jeg har er vedr. rejseforsikringen som skal dække Schengen lande, 90 dage og omkostninger på mindst 30.000 Euro.
Skal dette rejseforsikring købes og vises, når man kommer ind til ambassaden for at søge? eller skal den købes og vises når man først HAR fået tilladelse for en schengen visum til DK? Jeg har søgt rundt i forummet her, og er ikke rigtigt blevet helt klog på det område.

Kan man købe sådan en rejseforsikring online, eller er det bedst og finde en i IRAN, og læste også at nogen ambassader sælger selv forsikringer ?

På forhånd tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2012 19:32:37

Ja det er altsammen helt rigtigt. Held og lykke med det :D

Cinos

Indlæg af Cinos » 28.01.2012 20:54:00

Tusind Tak Hr. Fundiver199.

jeg lader dig høre hvordan det går når vi kommer så langt.

Cinos

Indlæg af Cinos » 19.02.2012 11:51:40

Så har jeg glædelig nyhed.

Vi har fået godkendt Schengen visum til min kone i Iran!! :D yeey.

billetten er købt, og vi skal have kigget på en forsikring.

Tilsynladende kræver ambassaden at forsikringen udover at den skal dække alle Schengenlande + 90 dage + 30.000 euro, at den skal også have en
samarbejdsaftale med MAPFRE spanien... mærkeligt nok.

men ja nu må vi søge.

closed1

Indlæg af closed1 » 19.02.2012 12:01:07

http://www.mnui.com/ her kan du få en god billig forsikring :D

Cinos

Indlæg af Cinos » 19.02.2012 12:30:43

closed1 skrev:http://www.mnui.com/ her kan du få en god billig forsikring :D

mange tak,

jeg kunne umiddelbart ikke finde ud af om de Samarbejder med MAPFRE eller ej,

jeg har sendt dem en mail vedr. dette.

så nu ser vi :)

Cinos

Indlæg af Cinos » 01.03.2012 12:39:44

lige en lille opdatering.

Konen fik igår sit Visa stemplet i Passet, i Den danske ambassade i Tehran yeey.

en lille tip til folk som søger visum på 90 dage. Det var tæt på at gå galt for os.

Vi søgte: 5 april til 4 juli . 90 dage.

Da konen viste ambassaden fly billetten, sagde de at den ikke var gyldig. Da den var på 91 dage!

Det viste sig at den sidste dag i udrejsen , hvor hun har transit tid over midnat i Istanbul, gælder som en +1 dag.

jeg troede jo at de 90 dage man søgte er IND og UD af Schengen lande, men nej det er skam inklusiv den dag hun lander i hjemlandet også.

Heldigvis nåede vi og ringe til rejseselskabet og fik datoen ændret on the spot, og hun printede en ny rejse-papir ud, og viste dem det.

Pouha, det havde været en katastrofe hvis vi ikke nåede det, da konen kørte med bussen fra shiraz til Tehran i 13 timer for at hente sit visum.

p.s når vi nu har skrevet i ansøgning at først schengen land er DK og sidste schengen land er DK osv, kan vi stadigvæk rejse rundt f.eks Norge/sverige/tyskland mens hun er på Tursit visum?

på forhånd tak

soreng

Indlæg af soreng » 01.03.2012 13:22:37

Det er noget vrøvl de har fortalt på ambasaden.

Det er ikke anderledes end hvis du har et visum der løber fra 1. april til (indsæt egen dato her).
Der skal ambasaden kun interessere sig for hvornår man indrejser schengen, og ikke hvornår ens fly afgår fra ens hjemland. Så der kan man sagtens tage et fly den 31. marts klokken 23:59, der lander den 1. april i et schengenland. Man skal altså først have et gyldigt visum når man indrejser schengen. På samme måde skal ambasaden også kun interessere sig for hvornår man forlader schengen, og ikke hvornår flyet lander.

Men anyway...Godt at i fik ordnet det. :-)

Besvar