svensk a-kasse og rådighedsbeløb

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gringo30

svensk a-kasse og rådighedsbeløb

Indlæg af Gringo30 » 25.01.2012 18:42:44

Kære Ægteskab Uden Grænser

Hvis lignende stridsspørgsmål er besvaret et andet sted i forummet, så skal I være velkommen
til at linke til det
.
[/i]
Jeg har i forbindelse med ansøgning om uppehållskort modtaget et brev fra Migrationsverket, som kræver dokumentation for hvorvidt jeg har tilstrækkelig midler til at kunne forsørge min familie på i alt 3 personer (2 voksne og et barn under 18 år).

Stridsspørgsmålet drejer sig om at jeg siden januar 2011 har arbejdet som vikar i Danmark, og vikariatet ophører uden varsel d. 29. februar 2012. Som medlem af dansk a-kasse troede jeg at jeg havde ret til dagpenge efter danske regler, men jeg har netop opdaget at jeg som fuldtidsledig er berettiget til dagpenge efter svenske regler som er på ca. SEK 11.000 efter skat. Med andre ord en væsentlig forringelse dagpengebeløbet ift. tidligere antaget.

Er dette beløb nok til at kunne bevise at jeg råder over tilstrækkelig midler til at kunne forsørge min familie. Jeg har månedlige udgifter for i alt SEK 1.861,00, som dækker over afgift til bostadsrätt- og arbetslöshetskessa og Hemförsäkring. Den lave udgift til bostadsrätt, skyldes at jeg ejer halvdelen af andelslejligheden i Malmø.

Jeg skal for god ordens skyld nævne at jeg sideløbende med mit vikariat, er ved at færdiggøre min kandidatuddannelse i finansiering som forventes afsluttet sommer 2012. Jeg mener bestemt at dette vil øge min jobchancer betragteligt inden for den nærmeste fremtid. Ikke desto mindre er jeg stadigvæk usikker på om Migrationsverket vil tage min uddannelsesmæssige status med i deres overvejelser, når de gennemgår om jeg har tilstrækkelig midler til at kunne forsørge min familie.

For at kunne bevise at jeg råder over tilstrækkelig midler til at kunne forsørge min familie, har jeg tænkt mig at indsende følge som dokumentation til Migrationsverket;

1. kort redegørelse for min nuværende jobsituation
2. bevis på medlemskab af a-kasse i Danmark
3. Ansættelseskontrakt
4. udskrift fra socialstyrelsen.se som viser at jeg ikke er berettiget til sociale ydelser
5. kopi af mine månedlige udgifter (andelslejlighed, indboforsikring, og a-kasse i Sverige)
6. bevis på igangværende uddannelse

Jeg vil være meget glad hvis I har kommentar om ovennævnte fremgangsmåde er grebet an korrekt.

skaanebo

Re: svensk a-kasse og rådighedsbeløb

Indlæg af skaanebo » 25.01.2012 22:09:39

Hvis du er studerende, vil du normalt ikke kunne modtage dagpenge samtidig.

Er din bostadsrätt betalt kontant uden lån? For ellers skal du jo også tælle afdraget på lånet med som en udgift.

At have 11.000 SEK at leve for, når I er 2 voksne og 1 barn, er ikke meget, og I kan faktisk være berettiget til socialhjælp, hvis du foretager en prøveberegning på den svenske Socialstyrelses hjemmeside. Men har din ægtefælle ikke nogen indkomst, som også kan hjælpe på jeres fælles økonomi?
Senest rettet af skaanebo 26.01.2012 09:54:07, rettet i alt 1 gang.

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 25.01.2012 22:38:45

Hej skaanebo

Tak for din kommentar. Lånet i andelslejligheden blev betalt kontant dvs. uden lån.
Min uddannelse er på deltid, og selve uddannelsesinstutionen ligger i Udlandet. Hverken de danske eller svenske myndigheder kendskab til mit studie.
Min ægtefælle har ingen indkomst, idet hun har været gravid siden sin ankomst til sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2012 08:05:42

Fremgangsmåden lyder fin nok, men som du selv er inde på, bliver jeres rådighedsbeløb jo meget lavt. Så det vil nok være nødvendigt, at du finder et nyt job meget hurtigt. Ikke kun af hensyn til Migrationsverket, men sandelig også af hensyn til jer selv. Har du ikke lidt formue, du kan tære på? I så fald bør du også dokumentere dette over for Migrationsverket.

Dine fritidsstudier vil jeg derimod vurdere er mindre relevante i denne sammenhæng, da det under alle omstændigheder er et rent gæt, hvornår du kommer i arbejde igen. Så Migrationsverket vil givetvis primært forholde sig til, om I kan leve af dine dagpenge.

Hvis du ikke var boligejer og dermed noget mere "bundet" i Sverige, ville jeg nok anbefale jer at overveje at flytte til Danmark i al hast, inden din ansættelse udløber, så du kunne få danske dagpenge i stedet for svenske. Den metode har andre før dig brugt til at klare sig igennem en ledighedsperiode, når de stod med ansvaret for kone og børn.

Og måske bør I stadig overveje dette. Hvis du får solgt bostadsretten, får du jo også frigivet en del kapital, så I bedre kan klare jer, indtil du er kommet i arbejde igen. Alternativt var det måske en ide at sørge for at få et lån, medens du stadig kan fremvise "friske" lønsedler.

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 26.01.2012 11:22:03

Kære Fundiver

Tak for dine forslag. Jeg sætter virkelig pris din hjælp.

Det er nok lidt urealistisk at vi flytter tilbage til Danmark, idet jeg har en "halv" andelslejlighed i Malmø som jeg først skal have solgt. Jeg har en formue på ca.
DKK 35.000 til 50.000 som jeg kan tære på. Vil det være nok til at kunne bevise at jeg råder over tilstrækkelige midler til at kunne forsøge min familie?
Hvis ha, vil et bankudskift være tilstrækkelig bevis på at jeg har en formue at tære på?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2012 12:46:04

Da du trods alt stadig vil have en løbende indtægt, der kan dække de fleste af jeres udgifter, vil 35.000-50.000 DKK da række et stykke tid, og så er det vel fint nok. Men lige så snart, du ikke har en løbende indtægt, der svarer til den laveste sociale ydelse, så er det en fuldstændig konkret vurdering fra sag til sag, så det er ikke muligt at forudsige noget sikkert om Migrationsverkets afgørelse.

ÆUG´s erfaring er dog, at praksis på området i Sverige ikke er restriktiv. Erfaringen er desuden, at hvis Migrationsverket føler sig i tvivl om, hvorvidt betingelserne er opfyldt, så er deres typiske reaktion at sylte sagen snarere end at give afslag. Så umiddelbart ville jeg ikke være så bekymret. Men jeg ville sørge for at give Migrationsverket besked, lige så snart jeg havde skrevet under på en ny ansættelseskontrakt. Og jeg ville være forberedt på, at min kone nok først fik opholdskort, når jeg kunne fremvise en ny ansættelseskontrakt for Migrationsverket og evt. også et par lønsedler.

Besvar