Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2012 08:32:34

ASY skrev:Hvad hvis man er mere eller mindre analfabet og eller oppe i alderen,og kun har haft 5 års skolegang i sit liv. Mon ikke der er nogle dispentationer i de tilfælde?
Der vil være visse dispensationsmuligheder, men præcis hvordan de kommer til at se ud, er det nok for tidligt at udtale sig om. Om det virkelig er umuligt at lære dansk på niveau A1, fordi man f.eks. er 55 år og kun har gået 5 år i skole, det ved jeg ikke. Men umiddelbart tvivler jeg måske på, at særlig mange ægtefællesammenførte lever op til sådanne kriterier. De fleste gifter sig jo således i en noget yngre alder.

Og under alle omstændigheder er der jo stadig tale om en kæmpestor forbedring i forhold til de gældende regler. For den 55-årige med 5 års skolegang kan jo da i hvert fald under ingen omstændigheder klare at bestå den nuværende indvandringsprøve. Og vil jo også i mange tilfælde være udelukket pga. pointsystemet, især hvis der er tale om en kvinde, som i mange tilfælde ikke vil have haft fuldtidsarbejde i sit hjemland.

ASY´s skriverier antyder lidt, at der nu er nogen, der bliver udelukket fra FS i Danmark. Men sådan er det jo ikke. Der er tværtimod tale om, at der i dag er utroligt mange, som er udelukket fra FS, og at en del af de mennesker vil kunne opnå det efter de nye regler. F.eks. fordi indvandringsprøven erstattes med en sprogprøve i dansk, som man har meget længere tid og får professionel hjælp til at forberede sig til.

ASY

Indlæg af ASY » 23.01.2012 09:28:20

Hej Fundiver

Jeg tror du har misforstået mig,jeg synes det er nogle gode tiltag der ser ud til at komme.I det tilfælde som jeg skriver om ville de ikke have en jordisk chance for FS under nuværende lovgivning.

Jeg kender ikke til dansk på niveau A1,men hvis det svarer til fks 10klasses niveau så er det i mit nævnte tilfælde nok rimeligt urealistisk at en kvinde på næsten 60 med 5 års skolegang skulle kunne klare sådan en prøve.Men jeg regner som du også siger stærkt med at der er nogle dispentationer som tager højde for sådan nogle tilfælde.

Ali

Helate

Indlæg af Helate » 23.01.2012 09:37:11

Det er ikke 10. klasses niveau (selvom vore danske unges sprogfærdigheder efterhånden er ret lave :-)). Ifølge nyidanmark er det:

"På sprogfærdighedsniveau A1 kan man indgå i en enkel samtale, hvis den anden person taler langsomt og tydeligt, man kan forstå og anvende velkendte dagligdags udtryk, præsentere sig selv og andre, og besvare spørgsmål om personlige detaljer, fx hvor man bor, folk man kender og ting man er i besiddelse af."

ASY

Indlæg af ASY » 23.01.2012 09:55:23

Ok Helate,hvis det er ting som hej og farvel,hvordan går det? jeg hedder xxx,jeg er xx gammel.jeg bor i xxxxxxx.Så kan jeg ikke udelukke at det kan lade sig gøre efter personen har opholdt sig i DK gennem 1 års tid.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2012 10:38:56

A1 er et absolut indledende niveau, som kun svarer til en mindre del af den prøve dansk 1, som man forventer, at folk uden færdiggjort skolegang kan bestå efter at have deltaget i danskprogrammet, og som fremover vil blive et krav for at få permanent opholdstilladelse (i dag er det dansk 2).

Jeg er ikke sproglærer, men jeg vil da tro, at langt de fleste kan opnå at bestå prøve i dansk 1 efter 3 års deltagelse i integrationsprogrammet. Og i så fald kan langt de fleste også klare at bestå en prøve i dansk på nivaeu A1 efter 6 måneders deltagelse i programmet. Som tidligere skrevet må man opfatte det som en kontrol af, at folk faktisk har lært det, de forventes at have lært, efter de første 6 måneder af programmet.

Og så taler vi om programmet dansk1, der netop er målrettet folk uden særlig meget skolegang. Der findes også to højere niveauer, som de fleste ægtefæller formentlig bliver inplaceret på, og hvor det er meningen, at man bliver ført frem til at bestå prøve i dansk 2 og dansk 3 henholdsvis. Dansk 2 er så i øvrigt det absolutte minimum, hvis man vil have en chance på det danske arbejdsmarked, og på de fleste uddannelser vil kravet være dansk 3. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.01.2012 17:30:58

Der er himmelvid forskel på, hvor hurtigt folk kan lære at føre en let samtale, og det afhænger mere af personens 'fortid' end af antal år i skole.

En person, som er vokset op i et tosproget miljø vil have forholdsvis let ved at lære et tredje sprog, også selv om personen har ingen eller meget kort skolegang bag sig. En anden, som er vokset op med kun et sprog, kan have endog meget svært ved at tilegne sig talefærdighed på et andet sprog også selv om vedkommende har en lang skolegang bag sig. Dertil kommer så hvilken 'sprogfamilie' personen kommer fra. Germanske sprog (som fx engelsk og dansk) har mange ord, der ligner hinanden og deres grammatik ligner også hinandens. Fransk og spansk ligger derimod næsten lige så langt fra dansk som arabisk og tyrkisk (som indbyrdes slet ikke er beslægtede).

Det er derfor umuligt at lave en danskprøve, der giver alle lige mulighed for at bestå efter x antal ugers/måneders undervisning.
mh
Rådgiver for ÆUG

ASY

Indlæg af ASY » 24.01.2012 16:50:22

Ja det er rigtigt mh,det er svært for en tyrkisk bedstemor at bestå sådan en prøve :D

Hvis man søger nu,så skal man vel betale store gebyrer og samtidig opfylde alle kravene fra blå blok?

Så hvis man er sikker på ikke at kunne opfylde de nuværende krav så SKAL man vel vente og se hvornår de nye træder i kraft?

Ali

closed1

Indlæg af closed1 » 24.01.2012 17:01:50

a1 prøver er ikke så svær ,og det skulle også være muligt at en ældre dame kunne lære det .Prøv at gå ned på næremeste sprogskole og se hvor svær den er .

ASY

Indlæg af ASY » 24.01.2012 17:12:33

Det er ikke kun danskprøven hun ikke ville kune bestå pt.Det er alle kravene om point og hele det gamle system.Hendes visum udløber snart og jeg er i tvivl om hun skal rejse hjem og vente med art søge til de nye regler bliver vedtaget.

Plus så betaler man store gebyrer når man indgiver en ansøgning på nuværende tidspunkt efter hvad jeg kan forstå-

larschr5

Indlæg af larschr5 » 24.01.2012 19:08:20

Personligt ville jeg ikke regne med noget før der er meldt noget ud fra officielt hold.
De fleste herinde husker vist tydeligt at der blev lovet at reglerne og gebyrerne ville blive ændret fra 1. Januar 2012 og det skete som bekendt ikke.

Om du vil betale 8.000 kr for at tage denne chance er op til dig.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.01.2012 19:19:35

mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2012 07:57:13

ASY skrev:Hvis man søger nu,så skal man vel betale store gebyrer og samtidig opfylde alle kravene fra blå blok?
Ja man skal betale gebyret, men om man skal opfylde alle de nuværende krav er usikkert. Ifølge lovforslaget vil de nye regler nemlig også komme til at gælde for ansøgninger, der er afleveret før lovens ikrafttrædelsesdato. Og desuden arbejder nogle i regeringen for, at ansøgninger vil kunne stilles i bero, lige så snart loven er vedtaget.

Så det er lidt et gætværk, hvilke krav man vil skulle opfylde, hvis man søger "nu", og afhænger bla. af, hvad man præcist forstår ved "nu", hvor hurtigt loven vedtages, hvor hurtigt US behandler ansøgningen og så videre.

Det første, US kigger på, er om ansøgningen overhovedet kan antages til behandling. Og det kan den selvfølgelig kun, hvis man har betalt gebyr (eller har krav på dispensation). Så gebyret vil man formentlig kun kunne slippe for ved at søge, efter loven er trådt i kraft.

Det næste, US kigger på, er tilknytningskravet og pointsystemet. Så de krav vil man kunne slippe for, hvis loven er trådt i kraft - eller måske bare vedtaget - når US kommer dertil i deres sagsbehandling, hvilket formentlig typisk vil tage cirka 8 uger.

Og i den helt anden ende gælder det jo, at indvandringsprøven først skal være bestået 90 dage efter, at US har taget stilling til alle de andre krav. Så her er der vel en god chance for, at i hvert fald alle, som har søgt i 2012, slipper for den prøve.

Men for mere sikker viden om, hvordan overgangsperioden kommer til at foregå, må vi givetvis vente, til lovforslaget i det mindste er fremsat i Folketinget, og helst også vedtaget. Først når det er vedtaget, kan man sige noget med absolut sikkerhed.

ASY

Indlæg af ASY » 25.01.2012 09:54:35

tak fundiver,vi har besluttet at vente med at søge indtil der er noget konkret om hvornår den nye lov er gældende.Der skulle vel ikke være nogen problemer med at få turistvisum igen efter 3 måneder i hjemlandet fordi man har giftet sig på det sidste besøg i DK?

closed1

Indlæg af closed1 » 25.01.2012 09:57:24

næ så er det nemmere at få visum da det jo så er en ægtefælle man skal besøge :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2012 15:07:11

Og hvis besøget i Danmark har varet i mindre end 90 dage, er det jo ikke engang nødvendigt at vente 3 måneder, før man kan indrejse på et nyt visum. Har besøget f.eks. varet 80 dage, kan man når som helst søge og få et visum til de sidste 10 dage, som man har "ret til", inden for en 6-måneders periode. Og 10 dage er jo rigeligt til at indrejse og aflevere en ansøgning om FS, i hvert fald hvis alle de nødvendige papirer fra f.eks. den danske kommune er fremskaffet på forhånd.

Så et lille "tip" til par i ASY´s situation kan jo være, at de skal undlade at bruge de tilladte 90 dage helt op, således at de kan indrejse igen på et nyt visum i samme øjeblik, der er klarhed over, hvornår man kan aflevere en ansøgning og være sikker på at få den behandlet efter de "nye" regler.

Det kræver dog så selvfølgelig, at man har en flybillet, der kan ændres, eller at man er villig til at smide den billet væk, som man er indrejst på, og rejse hjem på en ny enkeltbillet. Hvilket jo så nok alt andet lige er mere realistisk, hvis man f.eks. bor i Tyrkiet, end hvis man bor i New Zealand eller Australien.

Besvar