Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

gokhan aydin

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af gokhan aydin » 19.01.2012 10:47:27

Min kone og mine 3 børn har fået opholdstilladelse gennem eu retten fri bevægelidhed jeg har arbejde i danmark hvor jeg tjener 23000 kr brutto jeg har cirka 7000 sek tilbage til os selv efter alt er betalt husleje el internet Tlf ja det hele så mit spørgsmål går ud på om det er nok rådighedsbeløb. Har fået fortalt set skulle værre på 12 sek ps jeg for også børne penge jeg ved ikke om det kan bruges som intægt og ps kan min kone få su mvh gokhan

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.01.2012 12:20:35

Okay, men kone og børn kan først søge om permanent opholdskort, når de er ved at have været 5 år i Sverige, så det er altså for tidligt at søge om noget som helst nu.

Og så længe, I kan klare jer økonomisk for egen hånd, så er der ingen som sætter spørgsmålstegn ved deres ophold. Myndigherne skal foretage et individuelt skøn, så hvis I kan overleve for 7000 SEK om måneden, ja så kan I jo det. Det er dog under socialnormen i Sverige for to voksne og et barn.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2012 12:44:49

Se også mit svar på dit spørgsmål i den anden tråd, hvor du har spurgt om helt det samme. Hvis I virkelig kan leve 2 voksne og 3 børn for 7.000 SEK, så er det vel bare sådan, det er. Men man vil nok undre sig lidt og måske få en mistanke om, at der kan være sorte penge eller lignende blandet ind i sagen. Så hvis I har haft andre lovlige indtægter end din løn, bør I selvfølgelig også gøre rede for dem, når din kone søger permanent opholdskort.

Når du arbejder i Danmark, kan din kone kun få ret til uddannelsesstøtte efter svenske regler. Dem er jeg ikke lige så meget inde i, men måske en anden venlig sjæl kan poste et link.

Har du i øvrigt husket at bede om at blive beskattet som grænsegænger, og at få overført din kone ubenyttede fradrag, hvis hun ikke har nogen indtægt? Hvis ikke, så kan det jo allerede forbedre jeres økonomi noget, og du kan stadig nå at få det rettet for både 2009, 2010 og 2011. Så hvis ikke du har fået gjort dette før, kan der være en pæn sum penge på vej til jer, så jo så efter det oplyste må falde på et meget tørt sted.

Hvis I har fået økonomisk hjælp af f.eks. dine forældre, eller hvis du har tæret på opsparing, bør I også dokumentere det, når din kone søger permanent opholdskort. Og det samme gælder selvfølgelig, hvis din kone har haft indtægter. Så tæller de jo også med til at vise, at I har kunnet forsørge jer selv, og at I har levet af "lovlige" midler.

Endelig kan det måske også være en overvejelse værd for jer, at din kone søger om en opholdstilladelse efter svenske regler. Det kan man således godt gøre nu uden at forlade Sverige, hvis man i forvejen har opholdsret efter EU-reglerne. Og når I allerede har boet i Sverige i 3 år, er det ikke utænkeligt, at man vil vælge at gøre den permanent med det samme.

Besvar