Gravid under processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: Gravid under processuelt ophold

Indlæg af soreng » 18.01.2012 11:19:20

alden skrev:
soreng skrev:
alden skrev:Jeg har født i Dk,tilbage i 2006 og efter 1 år fik je nagativ svar fra Udl.styrelse og blev udvist til min hjemeland.vi har aldrig betalt noget i forbinelse med fødsel.jeg fik ophold først i 2010...
Hvilket slags tilladelse var du på i det år du ventede på svar fra udlændingestyrelsen i 2006, for et års behandlingstid lyder som en ualmindelig kompliceret familiesammenføring.
jeg har haft procesuel ophold.jeg kune ikke få ophold fordi jeg var 22år og opfulde ikke 24 år regel...
En sagsbehandlingstid og dermed procesuelt ophold i et år, når du ikke opfyldte 24 års reglen lyder som meget langt tid. Normalt ville man vel give en midlertidig opholdstilladelse indtil at fødslen var overstået, hvis det var skønnet at det ikke ville være forsvarligt at udvise den gravide. Men det ville jo så også være en hel anden situation end at have procesuelt ophold, hvor de meget tydeligt gør opmærksom på at man IKKE har adgang til det danske læge og sygehussystem, uden en egenbetalt forsikring, med mindre andet er aftalt/godkendt med den lokale kommune.

Men glæd du/i jer så bare over at i har modtaget en tjeneste helt gratis, som i ellers ikke ville være berettiget til. For selvom ting som dette kan ske, gør det jo ikke reglerne vedrørende procesuelt ophold anderledes, og man bør derfor selvfølgelig ikke rådgive om at man bare gratis får lov til at føde på et dansk sygehus, hvis man er på procesuelt ophold.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 12:11:10

Som sagt er det mig bekendt nærmest pr. kulance, hvis man ikke opkræver betaling for personer i en situation som f.eks. aldens. Så derfor er det en nyttig oplysning at vide, hvordan andre har fået deres sager håndteret. Men man kan ikke garantere folk, at de vil være lige så heldige som f.eks. alden, da der mig bekendt ikke findes noget egentligt lovgrundlag for at fritage for betaling for sundhedsydelser, hvis folk ikke har opholdstilladelse i Danmark.

Der kan derfor f.eks. også være tale om, at man fra sag til sag vurderer, om der er nogen udsigt til, at man overhovedet kan få krævet pengene ind, altså om den herboende har en betalingsevne. Og hvis det ikke er tilfældet, undlader man måske bare at bruge tid og energi på det.

Desværre kommer vi nok ikke sagen meget nærmere end dette, med mindre der findes en eller anden lovgivning, som jeg og resten af ÆUG`s bestyrelse har overset.

soreng

Indlæg af soreng » 18.01.2012 12:33:24

Det eneste man har er Bekendtgørelsen om ret til sygehusbehandling og fødselshjælp m.v.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=9950

Kapitel 2 § 9 beskriver de forhold som hospitalerne kan operere under.
Pludselig opstået sygdom, fødsel (den skal også være pludselig opstået, så føder man til tiden er man ikke derunder).

stk 2. Fødselshjælp kan gives hvis patienten ikke tåler at blive flyttet til hjemlandet.

stk 3. regionen kan kræve betaling for behandlingen, eller udføre den uden beregning, men det er en skønsmæssig sag, så man har ikke en RET til gratis behandling.

§10
"Ophold af længere varighed end 3 måneder kan, når det efter omstændighederne skønnes rimeligt, ligestilles med bopæl her i landet, uanset at personen har bevaret fast bopæl i udlandet."
Igen er det en skønsmæssig sag, så her er der heller ikke tale om en RET.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2012 12:45:29

Tak til soreng for at finde den relevante lovgivning frem. Hvis en person er gift med en herboende og har opholdt sig her i landet i mere end 3 måneder ifm. en verserende ansøgning om FS, vil der vel foreligge en situation, hvor det ofte må skønnes rimeligt at sidestille dette med bopæl her i landet. Men det vil være en konkret vurdering fra sag til sag, så man kan altså ikke sige, at folk har noget egentligt retskrav.

Og hvis man rejser til Danmark 7 uger før, man har termin, og herefter føder til tiden, vil den nævnte bestemmelse ikke komme i anvendelse. Så det vil være en forudsætning for at føde gratis på et dansk hospital, at man på tidspunktet for fødslen har opholdt sig her i landet i mere end 3 måneder. Eller at fødslen kommer på et helt uventet tidspunkt. Sådan vil jeg i hvert fald umiddelbart læse loven.

alden

Indlæg af alden » 18.01.2012 13:09:39

det helle drejede om barn og ikke om mig,fordi min man havde dansk statsbørgerskab fik vi at vide i vores komune...derfor betalte vi ikke nøget...

soreng

Indlæg af soreng » 18.01.2012 13:19:55

Det er dig der er indlagt under en normalt fødsel...Ikke barnet der bliver født. Jeres kommune har bare skønnet at i ikke skulle opkræves for behandlingen, og det kan i så være glade for. Men det er ikke en RET som i har. så være i bare glade for at jeres kommune har udvist noget almindelig fornuft i jeres tilfælde. :-)

sara0223

Indlæg af sara0223 » 22.01.2012 15:35:42

alden skrev:Jeg har født i Dk,tilbage i 2006 og efter 1 år fik je nagativ svar fra Udl.styrelse og blev udvist til min hjemeland.vi har aldrig betalt noget i forbinelse med fødsel.jeg fik ophold først i 2010...
Hvilke sygehus har du benytte . min kone er garvide og fik at ved at vi skal betaler for hospital, skul du viser noget til sygehus at i venter svar fra udlægning service

sara0223

Indlæg af sara0223 » 22.01.2012 15:38:52

alden skrev:
soreng skrev:
Hvilket slags tilladelse var du på i det år du ventede på svar fra udlændingestyrelsen i 2006, for et års behandlingstid lyder som en ualmindelig kompliceret familiesammenføring.
jeg har haft procesuel ophold.jeg kune ikke få ophold fordi jeg var 22år og opfulde ikke 24 år regel...
Hva med jeres barn fik han cpr nummer selvom du har ikke en

sara0223

Indlæg af sara0223 » 22.01.2012 15:49:07

alden skrev:
soreng skrev:

Remlos

Indlæg af Remlos » 28.01.2012 10:31:21

MSH skrev:Det, der er vigtigt at gøre sig klart i Remlos situation, er at han IKKE kan forsikre sig ud af problemet, hvis hans hustru allerede ER gravid nu. Ingen forsikringsselskaber vil tegne en sygeforsikring, som også dækker graviditet, når ansøgeren allerede er svanger.

Dette betyder i praksis, at Remlos og hans hustru, hvis de vælger at føde barnet i Danmark, vil blive opkrævet det fulde beløb for fødslen af Regionen. Dette beløb kan vise sig at blive så meget som 100.000 kr. Dog er prisen for en 'almindelig' fødsel uden tilstødende komplikationer normalt ca. 20.000-30.000 kr.

Hvis Remlos ikke har lyst eller råd til at risikere at stå med en gæld på op til 100.000 kr. til det offentlige som nybagt forælder, så er hans eneste mulighed at flyttte til Sverige, håbe og bede til at myndighederne dér er hurtige nok til at udstede et opholdskort INDEN barnet ankommer, da Remlos ellers ligeledes vil blive afkrævet fuld egenbetaling af de svenske myndigheder.

@Remlos: Grunden til at jeg spurgte om jeres bryllup var mere af personlig interesse, da jeg ved, at din hustru som troende muslim må have gennemgået ganske svære personlige valg inden jeres ægteskabs indgåelse, og jeg formoder også, at hun så i kraft af din uvilje mod at konvertere har mistet kontakten til hele sin egen familie. Det er en hård situation, som jeg sagtens selv kan sætte mig i, ligesom jeg selv også for nylig har gennemgået hele det helvede, det er at stå med en gravid hustru uden adgang til gratis sundhedspleje...

Jeg ønsker jer alt det bedste og held og lykke fremover!

MVH,

MSH.
Angående forsikring så har jeg tegnet en såkaldt Schengen forsikring igennem Europæiske. Den dækker ulykker, for både mor og det ufødte barn. Men ikke en normal fødsel og undersøgelser. Hvis min kone føder for tidligt dækker den dog.

At flytte til udlandet er ikke en mulighed or os, pga mit arbejde, så jeg må bide i det sure æble hvis det kommer til det.

Med hensyn til vores bryllup, så har du helt ret. Det har givet, og giver, svære problemer med den muslimske del af familien. Heldigvis har min kone truffet de valg før hun mødte mig, så det er for såvidt rimeligt afklaret. Men det ville da være rart at vi kunne involvere svigerfamilien noget mere.

Igen tak for alle input

/Remlos

Besvar