Vil lige tilføje at niveau a1 er forholdvis lavt og burde være muligt for langt de fleste at nå på 6 mdr. manden her nåede det inden han havde været i landet i 6 mdr ( fra han landede) og 4 uger fra han startede på danskudd. og han har altså ringe uddannelseskår fra hjemlandet og engelsk under middel.
om hvorvidt det er vigtigst at arbejde eller lære sproget er vel en smagsag. personligt fandt jeg det vigtiger at manden lærte sproget. dette for at han kunne blive mere selvstændig her i landet og klare sig på egen hånd. Vi er ikke rige overhovedet, vi lever langt under carina-fattig grænsen

, et par tusind ( to voksne og et barn). Det er bare dejligt at her 8 mdr efter han startede på skolen, afslutter han. Han kan nu gå til lægen på egen hånd og uden tolk, kontakte det offentlige på dansk uden min hjælp og mest vigtigst af alt starter på maler uddannelsen på torsdag.... dette helt uden min hjælp....
For andre er det vigtiger at komme ud og arbejde og tjene lidt penge.og så vente med sproget.
Vil lige pointere at for dem der vælger at prioter sproget, behøver man bestemt ikke at sidde hjemme og drikke kaffe dagen lang. de fleste sprogskoler er 30-37 timers studie.med en blanding at undervisning, lektier og øvning derhjemme..afhængig af ens fortid kan man vælge de intensive hvor den 3 årige dansk uddannelse tager 9-12 mdr eller den normale der tager 3 år eller mere...
Jeg er egentlig for visse krav i forhold til sproget. om dette skal være ved fs eller i forhold til perment op. det mig lige vidt, men der skal helt sikkert være nogle krav/retningslinier ellers er der desvære nogle der aldrig får lært det... Jeg møder nogle af disse dagligt i mit arbejde, og da der ikke længere er betalt tolk er man ilde stedt.... jeg nægter at lade børn tolke på vegne af deres forældre, og selv ved voksne kan det oprindelig budskab gå tabt hvis ikke den der tolker har de sproglige forudsætninger på dansk. Det er derfor jeg mener at der skal være nogle krav på området.... eller er der nogen der aldrig får lov/muligheden for det...