EU-reglerne mht. Dansk undervisning og SU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

sammo

EU-reglerne mht. Dansk undervisning og SU

Indlæg af sammo » 11.06.2009 12:12:18

Skal man selv betale for hele Dansk undervisningen på sprog skole, når man er familie sammenført gemmen EU-reglerne og kommer fra et 3ede land?
Eller er der kun tale om tilmeldings gebyr?

Er man SU berettiget som universitets studerende, når man er familiesammenført med en Dansker gennem EU-reglerne og kommer fra et 3ede land?

Er understøttelses berettiget som familiesammenført?

---------------------------------------------------------------------------------------------
Personlig situation:

Mig og min kæreste opfylder næsten alle krævende for familiesammenføring gennem EU-reglerne, mangler kun at blive gift (hvilket vil være i strid med hendes au-pair kontrakt)

Jeg har allerede skaffet arbejde, lejlighed og person nr. i Norge og bor nu ved siden af min kæreste.

Det vil have meget store konsekvenser for hende og hendes familie, hvis det ikke lykkes for os at få et lykkeligt ægteskab her i landet.
Hun vil både miste sin aupair plads med meget gode forhold, som er indtægts kilde til hendes forældre og søskendes studier. Det er heller ikke velset at blive gift mere end en gang på filippinerne, som hun kommer fra.

Det foruroliger mig derfor meget at udlændinge service meddelte mig, sidste gang jeg ringede for at tjekke op på at alt nu var som det skulle være, at min kæreste ikke vil komme under integration loven når vi søger gennem EU-reglerne.

Min kæreste vil selvfølgelig gerne lære dansk og gå på sprog skole, men som jeg kan forstå på Udlændinge service skal vi selv betale hele undervisningen.
Jeg har forhørt mig på sprogskolen hvad det ville koste uden støtte fra kommunen og det bliver over 5000kr om måneden.

Men som jeg læser det ud fra andres erfaringer her på siden, er det kun et mindre beløb man selv skal betale, noget lignende et tilmeldings gebyr og ikke undervisnings timerne :S...

Er det korrekt?

Jeg skal selv til at studere til september og kommer derfor på SU, så det vil være helt umuligt for os selv at betale for undervisningen.

Min kæreste vil også gerne studer på universitet til næste år. Det en engelsk sproget handels linie og ud fra hvad jeg har læst på SU.dk er hun su berettiget som familiesammenført med en EU-borger.
Men jeg har læst at der er flere her på siden som har haft problemer med at søge SU, så det fortroligere mig rigtig meget.

Jeg vil derfor meget gerne høre andres erfaring fra samme situation.

Vi håber begge meget på hjælpsomme råd.

Venlig hilsen
Simon & Lanie

OBS! For at undgå uklarhed om der er tale om der er EU-reglerne eller de Danske familiesammenførings regler, beder jeg venligst at folk tager udgangs punkt i EU-reglerne, hvis i skriver i denne tråd.
Senest rettet af sammo 12.06.2009 08:31:19, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Re: EU-reglerne mht. Dansk undervisning og SU

Indlæg af skaanebo » 11.06.2009 12:23:23

Det er op til hver enkelt kommune, hvad de I givet fald tager af brugerbetaling for borgere, der ikke hører under integrationsloven. Men noget skal I da i hvert fald regne med selv at måtte betale. Men forhør dig hos den kommune, hvor du har tænkt dig at bo.

Med hensyn til SU, så vil din ægtefælle kun være berettiget til dansk SU, hvis du selv er arbejdstager i Danmark i mindst 3 måneder. Og det seneste, jeg har hørt, er, at de danske myndigheder har strammet skruen endnu en tak ved at kræve, at du faktisk også skal have været arbejdertager i det andet EU-/EØS-land, umiddelbart inden du flytter tilbage til Danmark. Det mener jeg dog ikke umiddelbart, at myndighederne har belæg for at kræve, men der er endnu ikke kommet nogen nærmere afgørelse i den sag.

Så hvis planen er, at I begge skal studere samtidig, og I begge ønsker SU, så var det måske bedre at søge om FS efter nationale danske regler?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2009 12:58:36

Ja der hersker tilsyneladende nogen forvirring om, hvordan man skal håndtere SU-ansøgninger fra folk, som er i Danmark efter EU-reglerne, og som er gift med en dansker.

Det hele bunder formentlig i, at opholdsdirektivet for så vidt kun handler om retten til at bosætte sig i et andet land end det, hvor man er statsborger.

Og derfor er det teknisk set kun en danskers ophold i et andet EU-land, der i det hele taget gør, at vedkommendes familiemedlemmer er omfattet af reglerne.

Og det er nok derfor, både SU-styrelsen og andre danske myndigheder udelukkende fokuserer på, hvilken "status" danskeren havde i det andet EU-land, og ikke hvilken status danskeren har i Danmark.

Så indtil videre ser det altså ud som om, man skal sørge for at være arbejdstager i det andet EU-land, hvis man vil sikre sig de ekstra rettigheder, som arbejdstagere nyder godt af, også efter sin hjemkomst til Danmark.

Hvorimod det så, med den tolkning, de danske myndigheder har valgt, underligt nok ikke er nødvendigt at være arbejdstager i Danmark for at nyde godt af de rettigheder, som arbejdstagere har.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.06.2009 13:05:51

At din udkårne ikke er omfattet af integrationsloven, når I søger efter EU-retten, er ganske korrekt. Kun de, der søger efter de nationale danske krav er omfattet af integrationsloven. Dem der søger efter EU-retten, er alene omfattet af EUs Opholdsdirektiv, som fundiver henviser til ovenfor.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2009 13:17:44

Hvad angår deltagergebyr for sprogundervisning, så har jeg hørt om et beløb på 1.000 DKK pr. modul for EU-borgere, der ønsker at deltage i denne.

Fuld deltagerbetaling har jeg kun hørt om for folk fra 3. lande, som er i Danmark på et selvstændigt opholdsgrundlag, typisk greencard.

Med som Skaanebo skriver, spørg den kommune, hvor du har tænkt dig at bosætte dig.

sammo

Indlæg af sammo » 12.06.2009 08:46:45

Mange tak for svarene :)
Jeg håber stædig at flere vil deltage.
--------------------------------------------------

For mig at se opfylder vi alle krav for at modtage SU.

http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx

Kommunen kunne ikke svare på om vi kunne få Dansk undervisning betalt unden at jeg fortæller dem hvilken paragraf hun får opholds tiladelse under.

Udlændinge service er stort set umulige at få infomation ud af mht. EU lovgivningen.

Deres EU hotline er kun åben 2 timer 2 gange i uge (mandag ? og onsdag 13-15).
Da jeg ringede i onsdag viste personen ikke noget om det, men han vil undersøge det og vende tilbage..... Mere hørte jeg ikke fra ham, selvom han både fik e-mail og telefon nr.

Jeg skriver igen når jeg har fundet ud af det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2009 11:22:30

Du skal bare ringe til deres hovednummer, så får du al den information, du har brug for :lol: :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=UPr3K-I__ug

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 17.06.2009 07:53:43

Jeg mente også bestemt at min mand er berettiget til SU, men vi fik i første omgang afslag. Jeg har dog send en klage til SU-styrelsen og håber på at det går igennem denne gang. Jeg skal nok skrive når jeg får besked. Hvis det overhovedet bliver muligt at gennemskue hvilke krav de stiller for at få SU gennem EU-regler, skal jeg nok oplyse dette også. Men som det står i deres brev om at klagen er modtaget ('du skal nok regne med nogen tid før en afgørelse'), bliver det nok ikke i denne måned (sendte klagen for et par uger siden).

Jeg har selv haft fuldtidsarbejde i både Sverige og i Danmark hele tiden. Jeg tror faktisk at man godt kan tolke reglerne som om dette er nødvendig (altså arbejstager både i Danmark og det andet EU-land). Reglerne siger nemlig at man skal være 'vandrende arbejdstager gennem EU-regler'.

Solveig

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2009 15:52:43

Ja du må meget gerne skrive i forum, når der foreligger en afgørelse på jeres klage, for det er helt sikkert noget, som vi er rigtig mange, der gerne vil vide.

Og jeg vil også gå et skridt videre og anbefale jer at kontakte en advokat, hvis I også får afslag på jeres klage, med henblik på efter hans rådgivning evt. at føre sagen ved de danske domstole og om nødvendigt EF-domstolen.

Som jeg ser det, så er det et spørgsmål, der ikke er klart beskrevet i EU´s opholdsdirektiv. Og derfor kan det udmærket blive nødvendigt med en kendelse fra EF-domstolen, for at både borgere og myndigheder kan få klarhed over, hvordan bestemmelserne om ret til ligebehandling skal tolkes for familiemedlemmer til EU-borgere, der vender tilbage til deres hjemland efter at have boet i et andet EU-land.

Og det kunne I jo så evt. slå jer sammen med nogle andre par om, så udgiften for det enkelte par ikke bliver så stor.

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Indlæg af solveig » 17.07.2009 21:16:10

Vi fik heldigvis medhold i vores klage, og min mand er nu beviliget SU. :D

Man behøver ikke have været arbejdstager i det EU-land man har boet i, men kun i Danmark. Sådan tolker jeg ihvertfald brevet fra SU.styrelsen.

Solveig

sven38

Indlæg af sven38 » 17.01.2012 10:59:20

Hej ægteskab uden grænser

Jeg og min kone er netop flyttet tilbage til danmark fra Sverige og min kone har netop modtaget sit sygesikringskort

Men kone vil gerne gå til danskundervisning, men hvordan foregår det? Hun har fået ophold efter EU reglerne.

Så vidt jeg kan forstå skal hun have en henvisning fra kommunen til sprogskolen, men dette har kommunen svært ved at give?? De siger noget om at de har svært ved at placere hende? hun har tidligere været aupair i danmark og er nu flyttet til danmark efter EU reglerne med hendes mand (mig)... Kan hun så ikke få henvisning til danskundervisning fra kommunen?

mvh
Sven

closed1

Indlæg af closed1 » 17.01.2012 11:35:34

Vi gik ned på den lokale sprogskole og der startede min mand med sprogundervisning .
Så jeg syntes i skulle møde op på sprogskolen og få hende meldt ind der :D

Og for øvrigt skal kommunen tilbyde sprogundervisning

sven38

Indlæg af sven38 » 17.01.2012 12:21:49

Hun har været til interview hos sprogskolen

Men de vil have henvisning/skema fra kommunen. Og det er det som kommunen endnu ikke har gjort? min kone har snakket med dem i telefon idag og de sagde noget med at de ikke kunne placere hende, da hun har været aupair og nu er gift og indrejst efter EU reglerne?? Det er dette jeg synes lyder så underligt?

Hvis man har opholdsret efter EU reglerne, kan man så ikke få sprogundervisning med henvisning fra kommunen? er der nogen som kender til det?

mvh
Sven

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 12:47:17

Din kone har ret til tilbud efter Integrationsloven, men det er sikkert rigtigt, at sprogskolen skal bruge et eller andet papir fra kommunen.

sven38

Indlæg af sven38 » 17.01.2012 12:56:01

Hej

Tusind tak for svaret. Min kone tager nu ned til kommunen igen for at snakke med dem og jeg håber, at der er en anden, som kan hjælpe hende end hende hun snakkede med i telefon, som umiddelbart ikke lige kunne hjælpe så meget.

Og hvis der stadig er problemer, så tager jeg selvfølgelig fri for arbejde og tager også derned og snakker med dem og skriver eventuel igen, hvis der er noget som jeg stadig har svært ved at forstå eller andet.

men pt tak for hjælpen

mvh
Sven

Besvar