Hej!
Vi har virkelig brug for hjælp.
Min mand er tyrkisk herkomst. Han er kommet til Danmark iforb. med familiesamføring under de gamle regler i Danmark 2001. Han skulle kun bo i DK i 3 år. Og fik derefter permenet opholdstilladelse. i år 2005. Jeg er Dansk statsborger. Vi fik så den ide i år 2005 at flytte til Sverige da vi fik vores søn i år 2005, for at det kunne svare sig rent økonomisk. Vi fik købt et lækket hus og biler. Min mand bibeholdte sit arbejde i Danmark( har ikke søgt om arbejdstilladelse det er sikkert også en fejl.)og vi pendler så frem og tilbage. Og han har stadigvæk sit cpr. nr via Skat og har (ved en fejl tro jeg ) det gule sygesikring???!. han kan stadigvæk findes i systemmet. Men nu vil vi tilbage til dk. Skal han virkelig starte helt forfra???? Skal vi virkelig søge opholdstilladelse...
Kan man mon få sit gamle opholdstilladelse tilbage ved at opl. US at han har større tilknytning her i DK. Han har arbejde og det gulesygesikring, vores søn går i vuggestue her i Dk, har kun familie her i DK og har fået lejl. her i dk vi kan forsørge os selv. kan man mon ikke søge om en særlig tilladelse og genvinde sit accenitet tilbage. Hjælp. Vi har tænkt os at bare prøve at flytte tilbage til kommune og se hvad der sker hvis vi har hans cpr. er det vel godt nok. kan vi mon gå igennem nåle øjet????
men hvis nu at han bliver nød til at starte forfra kan så nå at fortryde så han kan blilve i Sverige. For så er der jo kun 2 år til at han søge om perment opholdstilladelse.
SOS
En permanent opholdstilladelse er (på trods af navnet) kun permanent så länge man bliver i landet. Hvis man, som i har gjort, flytter til udlandet, frafalder den hvis man ikke har sögt om at den skal bibeholdes under et tidsbegränset ophold i udlandet. Det kunne for eksempel väre at man er udstationeret i en par år i et andet land. I en del tilfälde kan man også få godkendt at den ikke skal frafalde på trods af at man ikke sögte för man fraflyttede Danmark men kun hvis man har en meget god grund.
Der er desväre ingen tvivl om at din mand ikke har tilladelse til at arbejde i Danmark. Hans arbejdsgiver kan godt risikere at få en böde.
Desväre, jeg har ikke nogle gode idéer andet end at vente til de 5 år i Sverige er gået og söge om svensk statsborgerskab, ELLER at du selv söger om svenskt statsborgerskab og i bruger EU-reglerne og flytter til Danmark. Din mand vil så kunne få en 5-års O&A tilladelse gennem amtet.
Der er desväre ingen tvivl om at din mand ikke har tilladelse til at arbejde i Danmark. Hans arbejdsgiver kan godt risikere at få en böde.
Desväre, jeg har ikke nogle gode idéer andet end at vente til de 5 år i Sverige er gået og söge om svensk statsborgerskab, ELLER at du selv söger om svenskt statsborgerskab og i bruger EU-reglerne og flytter til Danmark. Din mand vil så kunne få en 5-års O&A tilladelse gennem amtet.