Indtægt ved ansøgning om opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Misse

Indtægt ved ansøgning om opholdskort

Indlæg af Misse » 14.01.2012 19:59:32

Hej

Min mand er på vej til Sverige på et turistvisum, og så skal vi søge opholdskort, og derfor har jeg lige et spørgsmål.

Jeg har job i Sverige, men hvor høj en indkomst skal jeg have? Vi har en fælles datter, og jeg kan derfor se at hvis vi havde egne tilstrækkelige midler, skulle vi have 12000 om måneden efter husleje og transport, er det det beløb vi skal regne med? Det beløb har vi nemlig ikke nu, men vi har familie som gerne vil sige de betaler noget for os for at hjælpe vores sag. Hvordan skal vi forholde os til det?

Og igen vil jeg gerne takke jer for al jeres hjælp.

Mvh Marie-Louise

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Indtægt ved ansøgning om opholdskort

Indlæg af mh1 » 15.01.2012 09:48:25

Hvis dit job i Sverige er på mindst ca. 10-12 timer/uge og mindst til mindstelønnen, så er det nok. Så er du arbejdstager i EU-lovgivningens forstand, og der kan ikke stilles krav til rådighedsbeløb.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Indtægt ved ansøgning om opholdskort

Indlæg af fundiver199 » 15.01.2012 11:31:36

Nemlig. Desuden har du tilsyneladende misforstået satserne for svensk socialbidrag. Sociale klienter i Sverige får dækket deres udgifter til husleje og transport mellem hjem og arbejde (hvis de f.eks. arbejder 10 timer om ugen), og så får de herudover et beløb på 3.000 SEK for hver voksen i husstanden og 2.000 SEK for hvert barn. Satsen for 2 voksne og 1 barn er derfor 8.000 SEK og ikke "12.000 kroner", som du skriver.

Hvis jeres rådighedsbeløb er mindre end 8.000 SEK, når du har betalt skat, husleje og transport, er din mand berettiget til et beløb i supplerende socialbidrag. Det svarer til det, vi i Danmark kalder for kontanthjælp. Han har dog ikke krav på noget de første 3 måneder, han bor i Sverige. Og ligeledes kan man ikke få socialbidrag, hvis man har formue. Og det er selvfølgelig jeres fælles formue, der kigges på her.

Endvidere er det sandsynligvis en betingelse for at få socialbidrag, at jeres boligudgifter er sædvanlige og "rimelige". Man kan - forståeligt nok - ikke som social klient få udbetalt penge til at bo i et slot. I så fald bliver man bedt om inden for en rimelig frist at skaffe sig en billigere men stadig tilstrækkelig bolig, hvilket kommunen så i givet fald "hjælper" en med at finde. Sådan er det i hvert fald i Danmark, og jeg gætter på, at det er nogenlunde på samme måde i Sverige.

Hvis du har en ganske almindelig bolig og arbejder på fuld tid, er I næppe fattige nok til, at din mand kan være berettiget til supplerende socialbidrag. Men sæt jer dog ned og regn på det, når han er kommet til Sverige, og I kender jeres præcise budget. Der er jo sådan set ingen grund til at lade være med at søge om noget, som man er berettiget til.

Dog vil jeg sige, at hvis I planlægger at flytte videre til Danmark relativt hurtigt, så kan det nok næppe svare sig at bruge en masse tid og energi på det. For som sagt er din mand ikke berettiget til sociale ydelser under de første tre måneder af sit ophold.

Besvar