Krav for folkebogføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Krav for folkebogføring i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 07:41:01

Der har i forum været en del indlæg fra folk, som har oplevet problemer med at få folkebogført deres ægtefæller i Sverige, når de søgte opholdskort efter EU-reglerne. Via korrespondence med Skatteverket er det lykkedes mig at nå frem til følgende:

Sverige har i november 2011 indført en ny praksis, hvorefter der kræves dokumentation for sygeforsikring for vandrende unionsborgere, der er "personer med tilstrækkelige midler", samt deres familiemedlemmer. Jeg ved, at nogen i forum er uenige, men personligt mener jeg, at dette er i fuld overensstemmelse med reglerne i EU´s opholdsdirektiv.

Hvis man er grænsegænger dvs. arbejder i Danmark, kan man opfylde kravet ved at få sin tidligere danske kommune til at udstede en blanket E-106, hvoraf det fremgår, at man selv såvel som ens familiemedlemmer er dækket af den danske sygeforsikring.

Det skal understreges, at der pga. den nordiske aftale stadig ikke stilles et sådant krav ved folkebogføring af danske statsborgere i Sverige. Men hvis den danske statsborger ønsker at få folkebogført et familiemedlem ud fra opholdsret efter EU-reglerne, undersøges det naturligvis, om denne opholdsret eksisterer. Og så indebærer så altså siden november 2011, at man skal aflevere den nævnte blanket E-106, som skal udstedes i Danmark, hvis man er grænsegænger.

Hvad man skal gøre, hvis man f.eks. er førtidspensionist, eller hvis man skal studere i Sverige, ved jeg ikke. Hvis nogen finder ud af at, må de meget gerne skrive og fortælle om det, så ÆUG kan få opdateret vores vejledninger på hjemmesiden.

fundiver199

Re: Krav for folkebogføring i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 08:29:59

PS. Til yderligere opklaring af denne sag vil det nok være nyttigt at studere den svenske udlændingelov såvel som den svenske lov om sygeforsikring. Så hvis nogen kan finde links til dem og poste dem i forum, vil det være en rigtig stor hjælp :D

Umiddelbart sidder jeg således tilbage med det spørgsmål, om udlændinge med bopæl i Sverige da ikke er dækket af den svenske skattefinansierede sygeforsikring, og i givet fald hvorfor ikke.

I Danmark er det sådan, at lige så snart man har dansk personnummer, er man dækket af den danske sygeforsikring. Og så er det jo ikke nødvendigt at kræve bevis for, at man også har en anden forsikring ud over det. Og det forekommer stadig noget underligt, at det ikke skulle forholde sig på samme måde i Sverige.

DBS

Indlæg af DBS » 12.01.2012 08:48:17

En "tænkt" situation:

Den dansk statsborger flytter til SE
Invitere sin kæresten
De bliver gift i SE
Søger om FS iht EU regler

Skal en sådant par også dokumentere sygeforsikring ?

Den danske stats borger kan jo ikke dokumenter at familie er dækket af forsikiring da DK formodentlig er ligeglad, da de er blevet par efter fraflytning fra DK.
Kæresten har selvfølgelig forsikring ved indrejse (og visum), men efter indlevering af ansøgning, burde det ikke være nødvendig !

Eller er der noget jeg har misforstået ?

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 10:08:40

Nej helt sådan er det ikke. Hvis den danske statsborger arbejder og betale skat i Danmark, er både den danske statsborger og denne familiemedlemmer dækket af den danske sygeforsikring via en eller anden forordning om koordinering af den slags mellem EU-landene. Om ægteskabet er indgået før eller efter flytningen er irrelevant.

MSH

Indlæg af MSH » 12.01.2012 13:06:39

Og hvis den danske statsborger arbejder i Sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.01.2012 13:59:17

Så er man arbejdstager, og så må der ikke stilles et sådant krav om sygeforsikring.

GitteK

Indlæg af GitteK » 12.01.2012 14:17:19

Nu var vi jo så heldige at Skatteverket ikke stillede krav om en forsikring eller dansk sygesikring for mit mand. Men samtidig med brevet med det svenske personnummer - fik han et brev fra den lokale vårdcentral, som bød ham velkommen som patient og forklarede, at han nu hørte under det svenske sundhedssystem og havde ret til lægehjælp m.m. .

MSH

Indlæg af MSH » 12.01.2012 17:18:35

Ja, det jeg har svært ved at få til at rime ved hele denne nye meget restriktive tolkning af Opholdsdirektivet i Sverige, er EF-Domstolens dom i Metock-sagen, hvor Domstolen skriver følgende i præmis 53:

"53 Ligeledes indeholder artikel 10, stk. 2, i direktiv 2004/38, som udtømmende opregner de dokumenter, som tredjelandsstatsborgere, der er familiemedlemmer til en unionsborger, kan blive anmodet om at fremlægge til værtsmedlemsstaten med henblik på at opnå et opholdskort, ikke nogen mulighed for, at værtsmedlemsstaten kan kræve dokumenter til attestation for et eventuelt forudgående lovligt ophold i en anden medlemsstat."

Som det ret tydeligt fremgår af art. 10 i Opholdsdirektivet, så er kravet om dækkende sygeforsikring IKKE på listen over dokumentation, som kan afkræves af tredjelandsægtefællen:

"Artikel 10
Udstedelse af opholdskort
1. Retten til ophold for unionsborgeres familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat,
fastslås ved udstedelse af et dokument "opholdskort for familiemedlem til en unionsborger"
senest seks måneder efter indgivelse af ansøgning. Der udstedes straks kvittering for indgivelse
af ansøgning om opholdskort.
2. Med henblik på udstedelse af opholdskort kræver medlemsstaterne forevisning af følgende
dokumenter:
a) et gyldigt pas
b) et dokument, der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning eller et registreret partnerskab
c) bevis for registrering, eller hvis der ikke findes nogen registreringsordning, enhver anden dokumentation
for ophold i værtsmedlemsstaten for den unionsborger, de ledsager eller slutter
sig til
d) i de tilfælde, der er omhandlet i artikel 2, nr. 2, litra c) og d), dokumentation for, at de dér
omhandlede betingelser er opfyldt
e) i de tilfælde, der er omhandlet i artikel 3, stk. 2, litra a), et dokument udstedt af den kompetente
myndighed i hjemlandet eller det land, de ankommer fra, der attesterer, at de forsørges
af unionsborgeren eller er medlemmer af dennes husstand, eller dokumentation for, at der
foreligger alvorlige helbredsmæssige grunde, der gør det absolut nødvendigt, at unionsborgeren
personligt plejer familiemedlemmet
f) i de tilfælde, der er omhandlet i artikel 3, stk. 2, litra b), dokumentation for, at der består en
varig tilknytning til unionsborgeren."

UDTØMMENDE. Således som jeg personligt forstår dette udtryk, betyder det jo netop at svenskerne så ikke efterfølgende kan komme rendende med yderligere krav til tredjelandsægtefæller til unionsborgere på deres område?

MSH

Indlæg af MSH » 12.01.2012 17:23:39

Men måske skal jeg forstå det således at svenskerne nu er blevet af den opfattelse, at et gyldigt opholdskort som attesterer den familiemæssige tilknytning til en vandrende unionsborger ikke giver nogen ret til også at få udstedt et personnummer?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.01.2012 11:04:24

Som jeg umiddelbart læser opholdsdirektivet, er art. 10 udelukkende rettet mod unionsborgeren. Men kigger vi længere frem og læser art. 12, stk. 2, fremgår det, at ægtefællen også skal have en sygeforsikring i det tilfælde, at unionsborgeren dør eller parret bliver skilt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.01.2012 13:02:11

Jeg ved ikke om dette blot øger forvirringen, men:
Jeg fandt dette: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES
Anmäl dig till Försäkringskassan
Om du kommer till Sverige och bor, utan att bli folkbokförd, måste du enligt lag anmäla dig till Försäkringskassan. Har du anmält dig och blivit registrerad använder Försäkringskassan det för att bedöma om du har rätt till en förmån om eller när du ansöker om detta.

Altså: man skal melde sig til i Försäkringskassan, og så bliver der taget stilling til om man har krav på ydelser, og i givet fald hvilke. Man kan vel så melde sig til uden hverken personnummer eller andet end et bevis på at man bor i Sverige (fx lejekontrakt).

Jeg har fundet frem til at en studerende (= selvforsørgende) fra et ikke-EU-land fx ikke har ret til læge- og hospitalshjælp på samme vilkår som svenskerne selv, men skal selv tegne forsikring. I og med at et sådant krav stilles til studerende vil jeg tro, at man kan tegne den for en forholdsvis billig præmie.

Der stilles ingen krav overhovedet udover en gyldig vielsesattest for at ægtefæller til EU/EØS-borgere kan få opholdstilladelse, så kravet om sygesikring stammer ikke fra udlændingeloven.

Og hvis jeg ellers kan læse indenad, kan der kun stilles krav om bevis for sygesikring, hvis EU-ægtefællen er selvforsørgende. Art. 12 gælder kun NÅR EU-ægtefællen dør eller ægteskabet opløses. Sverige kan således ikke bruge art. 12 til at kræve sygeforsikring 'for alle tilfældes skyld'.

Der findes nogle (formodentlig) oplysende pjecer på http://www.forsakringskassan.se/, men desværre kan jeg ikke åbne dem, idet det hævdes at min adobe-reader er for gammel - den update, der henvises til er imidlertid ældre end den, jeg har :?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.01.2012 08:07:43

Ja der hersker ganske stor forvirring omkring det her. Så derfor vil jeg også være meget taknemmelig, hvis nogle "jurafolk" vil bruge tid på at boge noget mere i det. Jeg har desværre ikke selv tid, da jeg har nogle andre og højere prioriterede opgaver, jeg skal have udført for ÆUG først.

Men fra en sag i forum er det nu mit klare indtryk, at meget af det her handler om en afdelingsleder samt hendes medarbejdere på Skatteverket i Malmø, der ikke selv kan finde ud af de nye regler, der blev indført i Sverige i november 2011, eller de blanketter, som skal anvendes omkring grænsegængere.

Efter sigende har vores medlem således nærmest måttet stave det for afdelingslederen, at det er de svenske myndigheder selv og ikke den danske kommune, der skal skrive hendes mands navn på blanket E-106. De blev nemlig ved med at påstå, at det var hendes mand, der skulle have en sygeforsikring, og ikke hende selv, og at den blanket hun havde indhentet derfor ikke kunne bruges.

Så måske har GitteK bare været heldig at få sin mands ansøgning om personnummer behandlet af en lidt mere kompetent medarbejder f.eks. på en helt anden afdeling af Skatteverket. Men jeg håber da, at svenskerne på et tidspunkt selv finder ud af det bureaukrati, som de har skabt.

MSH

Indlæg af MSH » 16.01.2012 13:08:02

Kim P. Nyberg skrev:Som jeg umiddelbart læser opholdsdirektivet, er art. 10 udelukkende rettet mod unionsborgeren.
Nej, artikel 10 handler, som det fremgår af første linie, udelukkende om det medfølgende FAMILIEMEDLEM til en vandrende unionsborger.

Artikel 7 beskriver betingelserne for ophold for unionsborgeren.

GitteK

Indlæg af GitteK » 01.02.2012 15:45:15

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/e106.pdf

Link til blanketten, som gør Skatteverket glad :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2012 17:51:45

Ja hvis det bare var så let. De åbenbart imbicile tåber på Skatteverket i Malmø mener således, at blanketten skal udstedes til den medfølgende ægtefælle, hvilket jo af gode grunde ikke kan lade sig gøre, og ikke til unionsborgeren selv. Så det slås folk stadig med i stort omfang.

Besvar