I 2005 gik min nuværende kone og jeg igennem oplevelsen af at blive gift i Danmark. Jeg skulle stille en bank garanti på 27.620,50 over for min kommune (Frederiksberg) (hvis jeg husker korrekt var beløbet sat ned pga. hendes uddannelse eller fordi hun havde bestået Dansk prøve 3 eller noget helt andet).
I vores omgangskreds har vi flere vennepar som er udenlandsk gift og flere har fortalt at de fik at vide at de ikke længere behøvet garantien som er så blevet lukket.
Jeg har forsøgt at forholde mig til reglerne hos Udlænding Service men de er ikke til at gennemskue for mig.
Så spørgsmålet er om nogen ved om det er nødvendigt for mig at beholde garantien? Og hvis nej, hvordan skal jeg lukke den?
Er min bank garanti stadigvæk nødvendigt?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Er min bank garanti stadigvæk nødvendigt?
Hvis der er gået 7 år, siden du oprettede den, frigives garantien. Du skal henvende dig til borgerservice.
Læs fx her: viewtopic.php?f=10&t=6010
Læs fx her: viewtopic.php?f=10&t=6010
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
For info talte jeg med Borger Service og fik at vide da min kone er nu EU borger (hun er fra Estland som havde særregler for nogle år siden) kan hun anmode om at ændre opholdsgrundlaget til EU borger hos Statsamtet. Det vil betyde at garantien kan frigives med det samme efter dialog med Borger Service. Plus, med status som EU borger kan man søge om permanente ophold efter 4 år i DK. Håber det hjælper andre hvis de er i en lignende situation.
-
fundiver199
Det er nu 5 års ophold, der kræves, før en unionsborger har ret til permanent ophold, men det opfylder din kone jo også rigeligt. Så det er bare afsted til Statsforvaltningen og søge om et tidsubegrænset registreringsbevis