Jeg er i den lykkelige situation, at jeg på en af mine rejser har mødt en dejlig Russisk pige for 7 måneder siden, og da vi har tilbragt en del tid sammen har vi besluttet at vi vil bo sammen og derfor gifte os. Men men men så kommer alt bøvlet, og jeg må ærligt erkende, at alt jeg får ud af at læse lovene og reglerne, vores fantastiske regeringer igennem tiden har lavet, kun gør mig mere forvirret og giver en medfølgende hovedpine....
Så her er fakta, min kæreste bor i Tjekkiet på 4 år, hvor hun har et lille firma. Hun opholder sig her på et;
residence permits: long term residence visum.
Hun er 26 år gammel.
Jeg er Dansker, 36 år gammel, har fast arbejde, ejerlejlighed i Aalborg og har eget firma.
Så mine spørgsmål er;
1) Så vidt jeg kan se her på siden, er der intet problem med at blive gift, hun skal bare fremskaffe de nødvendige dokumenter, såsom pas, visum, non-marriage, osv. Men forstår ikke helt, hvad der så kommer efter?
2) Kan hun arbejde i Danmark med det samme, eller kræver det noget yderligere?
3) Er der nogle regler jeg bør passe på eller lignende?
Er sikkert nemme spørgsmål at besvare, men finder det som sagt yderst roddet og indviklet at finde svarene i lovene. Plus at jeg kan se der sidder en del af jer derude, som har brugt meget tid på dette og helt sikkert kan hjælpe mig med at undgå at dumme mig med et trin i processen.
På forhånd tak
Peter