Lovforslag om nye familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

thc73

Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør

Indlæg af thc73 » 09.01.2012 21:24:04

@ Fundiver ....

Jeg er også lidt forvirret :P

Okay - så vi kan søge nu.... Men hvis vi søger nu, så skal vi vel stadig betale gebyret for at ansøge, eller?..... og kan man så forvente, at det bliver refunderet?...

Plus at FS ansøgningen jo er med de nuværende regler - så der er ting i den, der ikke vil være relevante efter 1. juli..... men skal stadig udfyldes?....

Og så er der jo lige kunsten, at time det helt rigtigt, så afgørelsen først falder EFTER 1. juli :P

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 00:42:32

@Helate

Ja det er jo netop hele dilemmaet og det problematiske i at gøre det på den måde: Hvis US behandler en ansøgning hurtigt, vil de i mange tilfælde skulle give afslag. Men hvis de i stedet behandler den samme ansøgning langsomt, vil de skulle give tilladelse. Som jeg tidligere har skrevet, virker det ikke ganske gennemtænkt fra Morten Bødskovs side. Men han er jo også helt ny og "grøn" som minister.

Og ja du har selvfølgelig ret i, at hvis der er betingelser som f.eks. pointsystemet, der ikke er opfyldt, så vil man aldrig nå frem til at blive bedt om at bestå indvandringsprøven, og dermed kan der så heller ikke "gå tid" med det. Så i så fald kan man vel tidligst overveje at søge knap 3 måneder før, de nye regler træder i kraft.

Det virker alt sammen ganske rodet, men lad os nu se, hvad der kommer til at stå i lovforslaget, når det er vedtaget.

El_Vikingo

Indlæg af El_Vikingo » 10.01.2012 01:12:09

Ændringerne forventes at træde i kraft 1. juli 2012 og vil også omfatte ansøgninger, der er indgivet før dette tidspunkt. Dog vil 24-års reglen ikke være gældende for ansøgninger indleveret før 1. juli 2012, hvis kravet om "120 point" er opfyldt. Man kan derfor søge nu eller i hvert fald snart og forvente at få sin ansøgning behandlet efter de nye regler, hvis man blot sørger for ikke at gå op til indvandringsprøven eller på anden måde forhindrer US i at færdigbehandle ens ansøgning før 1. juli 2012.
Er det forstået korrekt , at du taler om den nuværende indvandrings-prøve (ikke at forveksle med den nye dansk-stop-prøve).
Og ja du har selvfølgelig ret i, at hvis der er betingelser som f.eks. pointsystemet, der ikke er opfyldt, så vil man aldrig nå frem til at blive bedt om at bestå indvandringsprøven, og dermed kan der så heller ikke "gå tid" med det. Så i så fald kan man vel tidligst overveje at søge knap 3 måneder før, de nye regler træder i kraft.
For Prins Knud og El Vikinguito (mig); såfremt man optjener sine points i point-systemet, der er under de nuværende regler, så vil man blive inviteret til at tage en indvandrings-prøve, og den skal man undlade at gå op i, inden skæringsdatoen.
Hvad med bank-garantien, hvornår vil de bede om den? Og vigtigst af alt, vil man få udstedt et person-nummer før man har bestået indvandrings-prøven, så man kan tilmelde sig dansk undervisning? Eller vil dansk-undervisningen først træde i kraft "efter" lov-forslaget er vedtaget?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 02:05:48

El_Vikingo skrev:Er det forstået korrekt , at du taler om den nuværende indvandringsprøve (ikke at forveksle med den nye dansk-stop-prøve).
Ja.
El_Vikingo skrev:For Prins Knud og El Vikinguito (mig); såfremt man optjener sine points i point-systemet, der er under de nuværende regler, så vil man blive inviteret til at tage en indvandringsprøve, og den skal man undlade at gå op i, inden skæringsdatoen.
Ja det vil tilsyneladende være en mulighed, hvis man ønsker at slippe med at stille 50.000 i garanti og slippe for indvandringsprøven og tage "stopprøven" i stedet. Men kan jo jævnfør Helates bemærkninger kun lade sig gøre, hvis man opfylder alle de andre krav. For ellers vil US bare give afslag, når de har konstateret, at der er et af disse krav, man ikke opfylder, og så har man jo ingen mulighed for selv at "trække tiden ud". Det havde jeg så lige glemt, da jeg startede med at tænke højt i denne tråd :wink:
El_Vikingo skrev:Hvad med bankgarantien, hvornår vil de bede om den?
Når alle andre krav er opfyldt. Sådan har det jo hele tiden været.
El_Vikingo skrev:Og vigtigst af alt, vil man få udstedt et personnummer før man har bestået indvandringsprøven, så man kan tilmelde sig dansk undervisning?
Nej man kan først få et personnummer og begynde på danskundervisningen, når man har fået opholdstilladelse. Sådan har det også været hele tiden.
El_Vikingo skrev:Eller vil danskundervisningen først træde i kraft "efter" lovforslaget er vedtaget?
Hvad mener du med det? Der har siden 2002 været et integrationsprogram med danskundervisning, og det er der stadig.

Forskellen vil være, at i dag får man først opholdstilladelse, når man har bestået indvandringsprøven, hvorved hele ansøgningsforløbet jo trækkes i langdrag. I hvert fald hvis man bruger de 75 dage, der er "tilladt", til at bestå prøven.

Efter 1. juli 2012 vil man få opholdstilladelse, lige så snart US har behandlet ansøgningen. Men til gengæld vil den så blive inddraget, hvis ikke man inden for 9 måneder har bestået en prøve. Det er derfor, at jeg kalder det "stopprøve".

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 07:38:05

Jeg har for mit vedkommende nu gjort det at jeg har skrevet til diverse ordførere og forklaret min og min kærestes situation for at få fokus på timing-problemerne i denne nye lov.

Som du siger Fundiver - nu må vi se - men det ville da være en tabersag for regeringen hvis nogen der søger EFTER loven er vedtaget, men før 1. juli, vil få afslag baseret på det pointsystem som loven afskaffer. Så jeg har forklaret at hvis det bliver sådan loven er skruet sammen, må min kæreste og jeg flygte til sverige....og det kunne sikkert være en interessant historie for de danske medier at fortælle. :-)

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 09:45:19

Jeg har til morgen skrevet til diverse ordførere angående problematikken med dem der søger fra nu af og indtil 1. juli. Indtil videre har Zenia Stampe svaret tilbage at hun kan se problematikken og hun vil snakke med ministeren om at kunne sætte sager i bero. Hun vil vende tilbage og så skal jeg nok melde ud herinde.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 10.01.2012 10:30:25

Vil det sige at man godt kan indgive sin ansøgning sidst i maj og forvente at den bliver behandlet efter nye regler juli 2012?

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 10:52:41

Hej Minoli

Det er det der er uklart nu - jeg er ikke ekspert i at læse lovforslag, men som jeg læser det er problemet lige præcis at fra loven vedtages og indtil 1 juli kan man kun søge efter de gamle regler. Og det er den problematik jeg har skrevet til feks Zenia Stampe om.

De burde snarest melde ud så dem i vores situation kan få lidt mere klarhed- selvfølgelig er intet sikkert inden loven rent faktisk er vedtaget engang i februar.

For min indre ro går jeg stadig efter sverigesløsningen i planlægningen, men har selvfølgelig et stærkt begrundet håb for at undgå det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 12:13:32

Jeg er så til gengæld vant til at læse lovforslag :wink:

Og da der ikke står noget om, at ansøgninger afleveret før en eller anden dato skal behandles efter de gamle regler, så er jeg ikke i tvivl om, at fra og med 1. juli 2012 vil myndighederne skulle træffe afgørelser efter de nye regler, uanset hvornår ansøgningen er indleveret. Der er nogle konkrete undtagelser herfra, men de er klart beskrevet i lovforslaget og drejer sig om de to steder, hvor man indfører nye krav. Nemlig genindførelsen af 24-års reglen og indførelsen af en "stopprøve" i dansk.

Så man vil godt kunne søge før 1. juli og få sin ansøgning afgjort efter de nye regler. Men spørgsmålet er jo bare, hvor længe før, da det afhænger af sagsbehandlingstiden og af, om US er villig til at sætte sager i bero i stedet for at give afslag, hvis de kan se, at der efter 1. juli vil skulle gives tilladelse. Og ansøgningsgebyret slipper man selvfølgelig ikke for, hvis man søger inden 1. juli, da det jo skal betales, før man overhovedet kan få sin ansøgning behandlet.

Hvis ægtefællen er i Danmark, vil jeg umiddelbart hælde til, at det for mange kan svare sig at søge, før visum udløber. Og hvis man så får afslag før 1. juli, kan man evt. redde sig et forlænget processuelt ophold ved at klage over afslaget, således at tiden går med det. Dette er jeg dog noget usikker på, da jeg ikke er helt klar over, hvor praksis egentlig er omkring processuelle ophold under klagesager.

Men jeg synes, at det er et rigtigt godt initiativ, at Helate har kontaktet de politiske ordførere og gjort opmærksom på problemstillingen. Og så håber jeg da, at der i løbet af noget tid kan komme lidt mere klarhed over, hvordan ansøgninger vil blive håndteret i overgangsfasen.

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 12:21:29

Ja årsagen til jeg nu forsøger at pavirke er, at hvis det ender med at man skal søge "i blinde" og derefter gennem en proces med at klage og håbe på det bedste, så vil jeg hellere tage besværet med EU retten.

Men jeg kan da ikke forestille mig at regeringen vil skrue den endelig lov så åndssvagt sammen at de kan blive hejlet igennem i medierne med historier om dem der får afslag EFTER loven er vedtaget. For så vil de jo tabe på begge fronter: Dem der ønsker en stram udlændingepolitik vil klandre dem for at lempe reglerne, dem der ønsker en lempelig vil klandre dem for at folk får afslag efter reglerne reelt er vedtaget.

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 12:24:50

Bonus spørgsmål til Fundiver:

Hvis man nu - som i mit tilfælde :-) - bliver gift d. 24. marts og derefter bare søger FS. Hvis man så får et afslag EFTER den oprindelige opholdstilladelse (i dette tilfælde til midt i maj) er udløbet - kan man så godt smutte til sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 12:29:27

Jeg er helt enig Helate. Jeg kan heller ikke se, at regeringen kan andet end at tabe på at trække denne proces endnu mere i langdrag, end de allerede har gjort. Som du skriver, dem der elskede VKO´s pointsystem, er sure på regeringen under alle omstændigheder, og hvis de smøler yderligere med at afskaffe det, så bliver os, der er inderligt imod det, også sure på dem. Så de kan lige så godt bare få lempelserne indført hurtigst muligt, når de nu har besluttet at gøre det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2012 12:31:42

Helate skrev:Hvis man nu - som i mit tilfælde :-) - bliver gift d. 24. marts og derefter bare søger FS. Hvis man så får et afslag EFTER den oprindelige opholdstilladelse (i dette tilfælde til midt i maj) er udløbet - kan man så godt smutte til sverige?
Ja men den svenske ambassade i København kan ikke finde ud af at udstede visum i den situation, du beskriver, så det kan kun lade sig gøre ved at indrejse ulovligt. Det er der så også mange, der har gjort før jer, og det plejer ikke at give anledning til de store problemer.

Helate

Indlæg af Helate » 10.01.2012 12:33:57

OK...men lad os håbe de kommer til fornuft inden foreslaget bliver endelig lov...og samtidig ændrer konsekvenserne ved en ikke-bestået danskprøve.

El_Vikingo

Indlæg af El_Vikingo » 10.01.2012 15:25:43

Hvad mener du med det? Der har siden 2002 været et integrationsprogram med danskundervisning, og det er der stadig.

Forskellen vil være, at i dag får man først opholdstilladelse, når man har bestået indvandringsprøven, hvorved hele ansøgningsforløbet jo trækkes i langdrag. I hvert fald hvis man bruger de 75 dage, der er "tilladt", til at bestå prøven.

Efter 1. juli 2012 vil man få opholdstilladelse, lige så snart US har behandlet ansøgningen. Men til gengæld vil den så blive inddraget, hvis ikke man inden for 9 måneder har bestået en prøve. Det er derfor, at jeg kalder det "stopprøve".
Jeg blev forvirret, men nu forstår jeg at min kone først kan starte dansk efter at Udlændinge-styrelsen har besluttet at give hende opholdstilladelse. Med den opholdstilladelse kan hun få et cpr-nummer og registrere sig ved et dansk kursus.

Det er i princippet detsamme ved det nye lov-forsalg og de eksisterende regler. Forskellen er dog, at hun får en opholdstilladelse med mindre krav end de eksisterende regler, dernæst får hun et cpr nummer og kan modtage gratis dansk undervisning. Hun skal dog bestå stop-prøverne for at beholde retten efterfølgende.

Vi havde håbet at vi kunne komme igang med dansk-undervisningen lidt før, hvis der bliver mulighed for at flytte tilbage til Danmark fra Sverige, men som jeg forstår det, kan man først komme igang pr.1 juli 2012 tidligst.

Man kan undre sig at de ikke bare sætter dansk undervisningen igang med det vuns, nu når dansk-undervisningen er et af hovedbudskaberne ved de nye ændringer og til at fremme integrationen, hvis man er motiveret til det.

Besvar