Måske har jeg fundet et af svarene i
http://www.lagboken.se:
( Förordning (1997:1275) om anställningsstöd)
Särskilt anställningsstöd i form av instegsjobb
5 c § En anställning med särskilt anställningsstöd i form av instegsjobb får anvisas en person som har fyllt 20 år, är arbetslös och anmäld hos den offentliga arbetsförmedlingen och som inom de senaste 36 månaderna har beviljats
1. uppehållstillstånd enligt 5 kap. 1, 2, 3, 3 a, 4 eller 6 § utlänningslagen (2005:716) eller motsvarande äldre bestämmelser, eller
2. uppehållskort i egenskap av familjemedlem till en EES- medborgare efter ansökan enligt 3 a kap. 10 § andra stycket samma lag.
Jeg læser det sådan, at "vores" ægtefæller også kan benytte løntilskudsmuligheden gennem "instegsjobb", da de hører til målgruppen 5 C - 2. Jeg forsøger at få det skriftligt bekræftet af arbejdsformidlingen.
Jeg har desuden sendt nedenstående til Migrationsverket for at få afklaret, om det kan have betydning for opholdsretten: (tidligere erfaringer har givet et behov for livrem og seler

)
Jag är familjemedlem till en EU/EES-medborgare med uppehållsrätt och har därför själv uppehållsrätt (5 års uppehållskort efter ”Ansökan om uppehållskort, nr 144011.”)
Min make (EU-medborgaren med uppehållsrätt) är en person med tillräckliga medel som arbetar i ett grannland.)
Jag har via arbetsförmedlingen fått möjlighet att få ett så kallat instegsjobb (det innebär att den som anställer mig får ett bidrag till min lön och att jag samtidigt läser svenska för invandrare) eller ett nystartsjobb (det innebär att den arbetsgivare som anställer mig får ekonomisk hjälp som motsvarar dubbel arbetsgivaravgift).
Dessutom har jag hittat en arbetsgivare, som vill anställe mig.
Min fråga:
Jag förstår det så, att min fru och jag inte får ta emot sociala trygghetsförmåner (till exempel ekonomiskt bistånd eller introduktionsersättning) eftersom jag så kan förlora min uppehållsrätt ?
Tillhör bidrag till min lön kategorin sociale trygghetsförmåner och kan det därför få konsekvenser för min uppehållsrätt, om arbetsgivaren får ett bidrag till min lön?
Jag skulle uppskatta ett snabbt svar då jag har möjlighet för anställning