Hej. Håber i allesammen har haft en god jul og godt nytår.
Jeg kom lige i tanke om noget jeg meget gerne vil have svar på:
Nu står vi her og venter på svar på min kones ansøgning til opholdskort, det har taget 2 måneder indtil videre. Jeg ringede til migrationsverket og samtidig spurgte om det var korrekt at min kone kunne blive udover hendes visums udløbstid og det sagde hun ja til og hun behøvede intet dokument som bevis.
Jeg ved godt at alle der aflevere ansøgninger både i DK og SEK har lov til at blive indtil svar er kommet, men er lidt i tvivl om det, da vi ikke har fået nogle dokumenter som bevis. SÅ må hun blive her udover udløbstiden og skal hun ikke have et dokument der beviser hun må?
På forhånd tak
Aflevering af ansøgning til OK
-
fundiver199
Re: Aflevering af ansøgning til OK
Hun burde have fået en kvittering for, at hun har søgt om opholdskort, allerede da hun afleverede ansøgningen. Men desværre er Migrationsverket ikke gode til at overholde denne forpligtelse, som de ellers har. De sender i stedet kvitteringen med posten, og det kan der gå op til flere måneder med. Normalt giver det ikke nogen problemer, men i en nylig sag i forum, der handlede om en tidligere asylansøger (se GitteK´s indlæg), gav det desværre en masse problemer.
Men fejlen ligger ikke på jeres side, og din kone har naturligvis ret til at være i Sverige, hvis I vel at mærke opfylder betingelserne for at have ret til ophold efter EU-reglerne. Så problemet er kun, at det er vanskeligt for jer at dokumentere, at hun har den ret, når hun ikke engang har fået en kvittering for sin ansøgning.
Men heldigvis er der jo normalt heller ikke nogen, der spørger ind til dette, hvis din kone ikke har en fortid som afvist asylansøger, og i øvrigt sørger for at holde sig væk fra politiets søgelys.
Men fejlen ligger ikke på jeres side, og din kone har naturligvis ret til at være i Sverige, hvis I vel at mærke opfylder betingelserne for at have ret til ophold efter EU-reglerne. Så problemet er kun, at det er vanskeligt for jer at dokumentere, at hun har den ret, når hun ikke engang har fået en kvittering for sin ansøgning.
Men heldigvis er der jo normalt heller ikke nogen, der spørger ind til dette, hvis din kone ikke har en fortid som afvist asylansøger, og i øvrigt sørger for at holde sig væk fra politiets søgelys.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Migrationsverket bør give en kvittering på indlevering. Nogle har fået det, andre har haft store problemer med at overbevise den aktuelle medarbejder om at det både er noget, der kan lade sig gøre OG at de har ret til en kvittering. Hvis du/I fik en kvittering, så gælder den som bevis. Hvis ikke, så ned og kræve den.
GitteK har fundet et direktiv, hvoraf det fremgår at man har krav på kvittering. Jeg har tilladt mig at sakse i GitteK's indlæg:
"... han har uppehållsrätt enligt EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004. ...
Vi begärde 2011-12-01 ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort, så att vi kunde bevisa hans uppehållsrätt för handläggaren i asylärendet. Vi får veta att detta inte är möjligt och att intyget skickas per post, när ansökan är registrerat. 2011-12-08 henvender vi oss igen personligt och ber om ett intyg. Vi får veta, att detta inte är möjligt och att vi kommer att bli uppringd. Ingen har ringat oss. 2011-12-17 har ansökan fortfarande inte registrerats enligt polisen.
Jag klagar härmed över bristen på intyg om inlämnad ansökan och hänvisar till ovanstående direktiv, Artikel 10: ”Ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort skall utfärdas omedelbar”
Jag begär också omedelbar att få utfärdat ett intyg om inlämnad ansökan.
... ”Artikel 3.1 i direktiv 2004/38 ska tolkas på så sätt att en tredjelandsmedborgare, som är make till en unionsmedborgare som uppehåller sig i en medlemsstat utan att vara medborgare där och som följer med eller ansluter sig till unionsmedborgaren, kan utnyttja bestämmelserna i nämnda direktiv. Det saknar härvid betydelse var och när deras giftermål ägde rum samt på vilket sätt tredjelandsmedborgaren reste in i den mottagande medlemsstaten. ..."
GitteK har fundet et direktiv, hvoraf det fremgår at man har krav på kvittering. Jeg har tilladt mig at sakse i GitteK's indlæg:
"... han har uppehållsrätt enligt EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004. ...
Vi begärde 2011-12-01 ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort, så att vi kunde bevisa hans uppehållsrätt för handläggaren i asylärendet. Vi får veta att detta inte är möjligt och att intyget skickas per post, när ansökan är registrerat. 2011-12-08 henvender vi oss igen personligt och ber om ett intyg. Vi får veta, att detta inte är möjligt och att vi kommer att bli uppringd. Ingen har ringat oss. 2011-12-17 har ansökan fortfarande inte registrerats enligt polisen.
Jag klagar härmed över bristen på intyg om inlämnad ansökan och hänvisar till ovanstående direktiv, Artikel 10: ”Ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort skall utfärdas omedelbar”
Jag begär också omedelbar att få utfärdat ett intyg om inlämnad ansökan.
... ”Artikel 3.1 i direktiv 2004/38 ska tolkas på så sätt att en tredjelandsmedborgare, som är make till en unionsmedborgare som uppehåller sig i en medlemsstat utan att vara medborgare där och som följer med eller ansluter sig till unionsmedborgaren, kan utnyttja bestämmelserna i nämnda direktiv. Det saknar härvid betydelse var och när deras giftermål ägde rum samt på vilket sätt tredjelandsmedborgaren reste in i den mottagande medlemsstaten. ..."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Okay. Jeg ringede lige til dem igen til migrationsverket, da jeg ikke ka få fat på sagsbehandleren, og damen insisterede stadig på at min kone har ret til at blive i landet selv efter udløbsdatoen, og at hun ikke har brug for nogle dokumenter, da migrationsverket er vel informeret at hun har ansøgt om opholdskort. Men nu tager jeg til migrationsverket imorgen og prøver at se ad.
Saks bare løs
Jeg har netop kopieret min klage ind for at andre kan bruge den eller dele af den.
- og ellers er det som der skrives, at man jo høfligt kan minde om nedenstående, når man beder om en kvittering:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004, Artikel 10: ”Ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort skall utfärdas omedelbar”
- og ellers er det som der skrives, at man jo høfligt kan minde om nedenstående, når man beder om en kvittering:
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/38/EG av den 29 april 2004, Artikel 10: ”Ett intyg om inlämnad ansökan om uppehållskort skall utfärdas omedelbar”
Mange tak for jeres svar. som jeg kan læse så betyder det ikke det store men at det er som bevis for undgå problemer.der vigtigste er at jeg nu ahar fået beskræftet af flere kilder at min kone kan blive udover hebdes visuns tid og det var det vigtigste da jeg ikke vil diplomatiske problemer. imorgen tager jeg til migrationen og prøver at få en kvitt.