Hej alle.
Og godt Nytår
Jeg har et par generelle spørgsmål omkring de forskellige ydelser man kan
få i de to forskellige lande.
Så vidt jeg kan forstå kan det bedst betale sig at få børnepenge i Danmark end i Sverige?
er barnbidrag det samme som børnepenge? Det har jeg opfattelsen af det er.
Hvad er så udtrykket Mammapenge er det forældrepenning?
Forældrepennig er en ydelse man kan få i 1 år hvis man er bosiddende i Sverige lige meget arbejde får man 5000 svenske kr skattefrit, hvis man får ydelsen.
Er det så bedre at at få forældrepenning end at bruge det ubenyttede fradrag( som ophørte pr 1.januar 2011 for begrænsede skatteplig, men sådan som jeg forstår det korrekt stadig gælder for grænsependlere?Ellers kan man efter hvad jeg kan læse bruger begrebet sammenbeskatning?) I mine regnskaber hvor der ingår vekslinger mellem danske og svenske kr drejer det sig om at bundfradraget giver 0-200 kr mere hvis man altså kan få det.
Jeg har også ret til dem(selvom jeg ikke arbejder der) og kan overføre dem til min kone så hun får 2 år? hun kan så stadig læse på Sfi 7,4 timer om dagen.
Hvordan er reglerne for boligtilskud i Sverige for familier?
Man kan ikke have et bi-job Sverige hvis man arbejder i Danmark.
Tak for en god og givende hjemmeside og godt nytår igen.
Generelt om ydelser i DK og Sverige.
Re: Generelt om ydelser i DK og Sverige.
Det lyder som nogle oplagte spørgsmål til Øresund Direkt. Dem kender du godt ikke? På Stortorget i Malmø.
-
fundiver199
Man kan ikke selv vælge, hvilke af de to lande, man vil have børnpenge/børnecheck fra. Det afhænger af, hvor forældrene har deres indtægt fra, og skal afgøres af de to lande myndigheder i fællesskab.
Satsen for barselsorlov/mammapenge/forældrepenning i Sverige er højere end værdien af et dansk bundfradrag, så (selvfølgelig) kan det bedre betale sig, at din kone har den indtægt, end at hun ingen indtægt har.
Du kan godt have bijob i Sverige, selvom du arbejder i Danmark, men pga. skattereglerne bliver det en dyr fornøjelse for din danske arbejdsgiver, idet denne så skal betale svensk arbejdsmarkedsbidrag af din løn. Og det er din danske arbejdsgiver nok ikke ret begejstret for. Så beskeden til dig vil formentlig være, at du enten må gå ned i løn eller opgive et af de to jobs.
Øresund Direkt er et rigtigt godt sted at få svar på alle de spørgsmål om livet som grænsegænger, der ikke har noget med 3. lands borgeres ret til ophold at gøre.
Satsen for barselsorlov/mammapenge/forældrepenning i Sverige er højere end værdien af et dansk bundfradrag, så (selvfølgelig) kan det bedre betale sig, at din kone har den indtægt, end at hun ingen indtægt har.
Du kan godt have bijob i Sverige, selvom du arbejder i Danmark, men pga. skattereglerne bliver det en dyr fornøjelse for din danske arbejdsgiver, idet denne så skal betale svensk arbejdsmarkedsbidrag af din løn. Og det er din danske arbejdsgiver nok ikke ret begejstret for. Så beskeden til dig vil formentlig være, at du enten må gå ned i løn eller opgive et af de to jobs.
Øresund Direkt er et rigtigt godt sted at få svar på alle de spørgsmål om livet som grænsegænger, der ikke har noget med 3. lands borgeres ret til ophold at gøre.
-
Mark nielsen
Tak for svarene.
Var dernede idag og fik svar på en del af mine spørsmål.
Tak for hjælpen generelt herinde.
Mvh
Mark Nielsen
Var dernede idag og fik svar på en del af mine spørsmål.
Tak for hjælpen generelt herinde.
Mvh
Mark Nielsen