Hej.
Håber at i kan hjælpe min mand og jeg med dette spørgsmål, da det godt kan være ret svært at forklare.
Min mands far fik for 2 uger siden brev fra en advokat, i min mands navn, der stod at han var dømt til 14 måneders fængsel, min svigerfar kontaktede så straks min mand, hvor de ringede til advokater osv. fordi de ikke kunne forstå hvad der foregik. Det viser sig så at d. 18 april 2005, var min mand i en slåskamp med sin stedfar, da hans stedfar bankede ham tit, til sidst fik han nok og tæskede løs på ham, det resulterede åbenbart i at hans stedfar, gik til domstolen med sagen og den er først blevet færdig behandlet d. 16 december 2011. Vi fik straks ringet til en advokat i Tyrkiet og det eneste der er at gøre, er han går til højesteret med sagen. Vi er nu fuldstændig i vildrede, da min mand jo kun er her på opholdskort i 5 år. Vi håber meget på at sagen bliver trukket så meget ud, at det ender med ingen straf eller at han får en dom på et år, for så er det til at betale sig fra.
Men, nu kommer mit spørgsmål.. Vi har jo tænkt os at søge om permanent ophold om 3 år til min mand, men kan det have noget at sige, når han har sådan en dom derhjemme i tyrkiet? Vi har også snakket om at hvis det i værste tilfælde skulle gå sådan, at han ikke kan anke sagen, kan han så bare blive i danmark og aldrig mere rejse til tyrkiet, eller vil de lede efter ham?
Min mand er meget rystet over dette, da det jo næsten er 7 år siden, vi venter barn til marts og dette var slet ikke hvad vi havde forstillet os skulle ske med vores liv. Tror i at han får problemer med at få permanent OT?
Undskyld det forvirrede indlæg, men er selv ret forvirret i alt det her..
Straf 7 år tilbage, hvad gør vi?
-
fundiver199
Re: Straf 7 år tilbage, hvad gør vi?
Jeg ved det ikke, men jeg vil gætte på, at hvis Tyrkiet beder om at få udleveret en tyrkisk statsborger til afsoning af en dom i Tyrkiet, så vil Danmark formentlig imødekomme den anmodning, hvis der er tale om en dom for noget, der også ville være strafbart i Danmark. Og det er vold som bekendt. Så jeg tvivler meget på, at din mand kan "gemme sig" for loven ved at blive i Danmark.
Mht. PUT i Danmark vil det ikke have nogen betydning, at din mand har en dom i et andet land. Det er kun domme i Danmark, der spiller ind her. Men han kommer jo til at afbryde sit ophold i Danmark, hvis han skal sidde i fængsel i Tyrkiet. Og hvis den afbrydelse er tilstrækkeligt lang, så vil det betyde, at han skal være i Danmark i 5 år efter sin tilbagevenden hertil, før han har ret til permanent ophold efter EU-reglerne.
Sådan set helt udefra, der virker det jo ret underligt, at man kan dømme nogen in absentia i en sag som den her, hvor det må siges at være af afgørende betydning, at man i det mindste har afhørt den anklagede for at få hans version af sagen. Og det tyrkiske politi eller retsvæsen har jo åbenbart ikke gjort noget som helst for at forsøge at komme til at tale med din mand, før dommen blev afsagt.
Men netop fordi jeg som dansker ærlig talt ikke forstår ret meget af det tyrkiske retsvæsen, så er det bedste råd givetvis også det, som I allerede har gjort, nemlig at få en tyrkisk advokat til at hjælpe jer med sagen.
Mht. PUT i Danmark vil det ikke have nogen betydning, at din mand har en dom i et andet land. Det er kun domme i Danmark, der spiller ind her. Men han kommer jo til at afbryde sit ophold i Danmark, hvis han skal sidde i fængsel i Tyrkiet. Og hvis den afbrydelse er tilstrækkeligt lang, så vil det betyde, at han skal være i Danmark i 5 år efter sin tilbagevenden hertil, før han har ret til permanent ophold efter EU-reglerne.
Sådan set helt udefra, der virker det jo ret underligt, at man kan dømme nogen in absentia i en sag som den her, hvor det må siges at være af afgørende betydning, at man i det mindste har afhørt den anklagede for at få hans version af sagen. Og det tyrkiske politi eller retsvæsen har jo åbenbart ikke gjort noget som helst for at forsøge at komme til at tale med din mand, før dommen blev afsagt.
Men netop fordi jeg som dansker ærlig talt ikke forstår ret meget af det tyrkiske retsvæsen, så er det bedste råd givetvis også det, som I allerede har gjort, nemlig at få en tyrkisk advokat til at hjælpe jer med sagen.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det lyder meget underligt, at din mand har været uvidende om, at der foregik en straffesag mod ham, men det kan være helt og holdent med vilje - din mands stedfar ved sikkert udmærket godt, hvor din mand er, eller ville kunne få det at vide, og retten ville have kunnet sende en stævning til din mand via det danske system.
Din mand skal sikre sig en ordentlig advokat, og sørge for at få en der MINDST kan dokumentere at have 'Yüksek Lisans' (= kandidatgrad/master's) og gerne endnu højere akademisk grad. Nogle professorer har advokatbestalling, og det kan måske godt svare sig at få fat i en af dem, for dem der kun har 'Lisans' (= bachelor) er ofte meget lidt bevendt.
Hvis din mand havde vidst, at sagen foregik, kunne han åbenbart have fremført formildende omstændigheder, og måske helt være blevet frikendt.
Når sagen er af den art, den er, vil DK næppe udlevere din mand. Efter hvad du fortæller, ville handlingen ikke kunne medføre højere straf end 3 år, og så er forældelsen 5 år efter dansk lov. Dog er straffen og forældelsen anderledes efter tyrkisk lov. Forældelsen er 10 år efter tyrkisk lov, hvis din mand var over 18, da handlingen foregik. Hvis han var under 18 er der muligvis indtrådt forældelse efter tyrkisk lov også. Forældelsen regnes fra handlingens dato, ikke retssagens begyndelse.
Din mand skal sikre sig en ordentlig advokat, og sørge for at få en der MINDST kan dokumentere at have 'Yüksek Lisans' (= kandidatgrad/master's) og gerne endnu højere akademisk grad. Nogle professorer har advokatbestalling, og det kan måske godt svare sig at få fat i en af dem, for dem der kun har 'Lisans' (= bachelor) er ofte meget lidt bevendt.
Hvis din mand havde vidst, at sagen foregik, kunne han åbenbart have fremført formildende omstændigheder, og måske helt være blevet frikendt.
Når sagen er af den art, den er, vil DK næppe udlevere din mand. Efter hvad du fortæller, ville handlingen ikke kunne medføre højere straf end 3 år, og så er forældelsen 5 år efter dansk lov. Dog er straffen og forældelsen anderledes efter tyrkisk lov. Forældelsen er 10 år efter tyrkisk lov, hvis din mand var over 18, da handlingen foregik. Hvis han var under 18 er der muligvis indtrådt forældelse efter tyrkisk lov også. Forældelsen regnes fra handlingens dato, ikke retssagens begyndelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Min mand var i retten omkring dette i 2005, på det tidspunkt fik han af vide at de ikke kunne gøre mere ud af sagen og han fik lov til at gå. 6½år senere, får han alligevel en dom.
Vi er igang med at lede efter en god advokat i Ankara, som kan hjælpe os på vej og vi har allerede sendt sagen til højeste ret.
Så nu er er det bare at vente, men som min mand siger, vi har ventet i næsten 7 år på denne afgørelse (uden at vide det) så det her kommer nok også til at tage rigtig lang tid. Han var 19 da det skete og sagen bliver derfor forældet om 3½år, så hvis de ikke når at få ordnet alle de ting inden da, bliver sagen lukket, da den så er forældet.
Nu var vores plan jo at vi ville rejse til Tyrkiet når jeg havde født, så hans familie kunne se vores søn. Tror i at dette er risikabelt, at de kan finde på at beholde ham i Tyrkiet, fordi han har en sag igang og derfor ikke må rejse ud af sit hjemland, eller tror i at han sagtens kan rejse ud, så længe der ikke er blevet afgjort noget endnu?
Vi er igang med at lede efter en god advokat i Ankara, som kan hjælpe os på vej og vi har allerede sendt sagen til højeste ret.
Så nu er er det bare at vente, men som min mand siger, vi har ventet i næsten 7 år på denne afgørelse (uden at vide det) så det her kommer nok også til at tage rigtig lang tid. Han var 19 da det skete og sagen bliver derfor forældet om 3½år, så hvis de ikke når at få ordnet alle de ting inden da, bliver sagen lukket, da den så er forældet.
Nu var vores plan jo at vi ville rejse til Tyrkiet når jeg havde født, så hans familie kunne se vores søn. Tror i at dette er risikabelt, at de kan finde på at beholde ham i Tyrkiet, fordi han har en sag igang og derfor ikke må rejse ud af sit hjemland, eller tror i at han sagtens kan rejse ud, så længe der ikke er blevet afgjort noget endnu?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jeg mener at der kom nye regler for, hvornår man som tyrkisk statsborger kan nægtes udrejse, dvs. der skal noget mere til end tidligere. Spørg advokaten, hun/han må vide, hvor reglerne findes (hvis ikke, så er advokaten ikke god nok).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG