Personnummer til min mand

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mariannee

Re: Personnummer til min mand

Indlæg af Mariannee » 23.12.2011 13:39:08

Jeg har fået det på skrift. De siger at det er ny lov og at man nu er nødt til at bevise de samme ting for skatteverket som man i starten havde bevist for migrationsverket.

closed1

Indlæg af closed1 » 23.12.2011 13:42:32

Har Birthe Rønn fået job i Sverige ? :lol: :lol:

Mariannee

Indlæg af Mariannee » 23.12.2011 13:53:10

Jeg synes at min mands sagsbehandler ikke har styr på det. Kan min mand godt søge helt forfra på skatteverket hvor vi vedlægger husleje, og ansættelseskontrakt, et kopi af min mands opholdskort og kopier af vores pas.

MSH

Indlæg af MSH » 23.12.2011 15:20:23

Marianne,

jeg tror du har misforstået visse ting. Det er fast procedure på Skatteverket at de kontrollerer, om tredjelandsægtefællen stadig har en afledt ret til ophold i Sverige, i kraft af deres ægteskab med en unionsborger (dig), inden de udsteder et personnummer til denne tredjelandsægtefælle.

Problemet er, sådan som jeg forstår dit oprindelige indlæg, at du ikke længere har et job. MED MINDRE du står i en A-kasse, og herfra får udbetalt dagpenge, så har du altså IKKE længere ret til ophold i Sverige som vandrende unionsborger efter Opholdsdirektiv 2004/38/EF.

Så du slipper nok ikke for at dokumentere, at du stadig kan forsørge dig selv og din mand hvis Skatteverket skal udstede et personnummer til ham.

Det kan du så som sagt gøre enten ved at finde et nyt arbejde, være dagpengeberettiget eller ved at fremvise et kontoudtog med et tilstrækkeligt højt beløb, som ville kunne finansiere jeres ophold i Sverige mindst et år frem.

Det du samtidig skal være opmærksom på, er at I risikerer, at Migrationsverket beder jer om at dokumentere jeres fortsatte ret til ophold igen, da jeres situation jo nu har ændret sig.

Så af mange grunde vil jeg da råde dig til at få meldt dig i en A-kasse med det samme, og skynde dig at søge alle de jobs du kan, med mindre du feks. har familie, som kan låne dig et større beløb, som bliver indsat på en konto i dit navn.

(@fundiver: Vi kan ikke blive uenige om, at Skatteverkets fremgangsmåde er i strid med de gældende EU-regler, men ikke desto mindre er det standardproceduren, og har været det i ganske lang tid. At Marianne så er så uheldig at miste sit job i mellem de to 'kontroller' af hendes opholdsret gør jo ikke ligefrem tingene bedre, men hun er vel stadig, sådan som jeg læser reglerne, forpligtet til at kunne demonstrere overfor de svenske myndigheder, at hun og hendes mand ikke vil kunne anses for at blive en økonomisk byrde for Sverige.)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.12.2011 15:56:31

@MSH

Ja det er rigtigt, at den vandrende unionsborger selvfølgelig er forpligtet til at kunne dokumentere, at betingelserne for ret til ophold til stadighed er opfyldt. Så hvis der er tale om normal svensk procedure, så bliver det svært at gøre noget ved. Svaret fra Sveriges sige kan således være, at hvis Marianne ikke kan dokumentere, at hun stadig opfylder betingelserne, jamen så annulerer Sverige da bare mandens opholdskort og fastsætter en udrejsefrist for ham.

Så Marianne har næppe andet valg end at dokumentere sine "tilstrækkelige midler" over for Skatteverket. Jeg kan dog ikke se, hvorfor det skulle være så svært, for man kan vel ikke umiddelbart se af Mariannes lønsedler, at hun er blevet sagt op??? Så med mindre Marianne selv har fortalt dette til Skatteverket, så er der vel ikke noget problem??? Så er det bare med at skynde sig at få afleveret dokumentationen, medens den stadig er "frisk". Hvis den først afleveres efter 1. januar 2012, vil Skatteverket jo f.eks. efterspørge lønsedlen fra december 2011, og så videre.

Og så må Marianne jo naturligvis få gjort noget ved sin økonomi. For det kan jo under alle omstændigheder ikke fungere, at to voksne skal leve af 1 x SU + SU-lån, så der må noget supplerende indtægt til af den ene eller anden art.

Mariannee

Indlæg af Mariannee » 23.12.2011 17:30:29

Det er ikke nok med en ansættelseskontrakt vel?
Kan jeg godt nøjes med at give dem min lønseddle for november måned?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.12.2011 20:54:00

Hvad ville du selv mene, at du havde brug for at se, hvis du sad på Skatteverket og skulle vurdere, om en dansk studerende havde indtægt nok til at forsørge sig selv og sin ægtefælle?

Besvar