én uges besøg af kæreste fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: én uges besøg af kæreste fra Tyrkiet

Indlæg af fundiver199 » 23.12.2011 06:17:28

Visummodtagelsescenteret skal slet ikke behandle ansøgningen og kan derfor naturligvis heller ikke give afslag. Ambassaden kan heller ikke give afslag, den kan kun udstede visum eller sende ansøgningen videre til US. Det er kun US, der kan give afslag, og de kender altså godt reglerne om "tilstrækkelige midler".

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 23.12.2011 13:15:50

:-D det er især her i skal have tålmodighed, vi var gennem rigtig mange ubehagelig opkald fra ambassadens side af, omkring ting de slet ikke havde ret til at undersøge eller sprøge om :-D. Hold ud det er svært at gå og vente på svar.

Krelle

Indlæg af Krelle » 23.12.2011 14:05:03

Er der rigtig forstået at de kun kan give afslag, hvis der mangler nogle af de grundlæggende, påkrævede papirer? Jeg ved at US ikke stiller krav om at ansøgerer skal have ekstra penge til rådighed.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.12.2011 14:26:54

Ambassaden kan slet ikke give afslag, men de kan afvise ansøgningen, hvis der ikke er betalt gebyr, afleveret et ansøgningsskema, afleveret 2 stk. pasfoto, optaget fingeraftryk og forevist et gyldigt pas. Forskellen på afslag og afvisning er, at man kan klage over et afslag. Hvis en ansøgning derimod er afvist, har man kun ret til at indgive en ny ansøgning, når/hvis man har sørget for, at de nævnte grundlæggende betingelser for overhovedet at have ret til at søge om et visum er opfyldt.

Men som sagt er manglende penge i banken ikke en grundbetingelse for at søge om visum, og derfor kan hverken ambassade eller modtagelsescentre afvise en visumansøgning på det grundlag. Modtagelsescenteret skal sende den videre til ambassaden, og ambassaden skal sende den videre til US, hvis grundbetingelserne for, at ansøgningen overhovedet kan behandles, er opfyldt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.12.2011 09:48:53

@ Krelle, opringningen skal du nok se som et 'filter', hvor ansøgningscenteret har besked på ikke at sende åbenlyst håbløse ansøgninger videre i systemet uden markering. Havde du nu svaret, at du overhovedet intet kendte til en invitation til en person af det navn, var ansøgningen nok røget i en bunke mærket 'afslag', så US blot kunne gummistemple et standardafslagsbrev.
mh
Rådgiver for ÆUG

Krelle

Indlæg af Krelle » 25.12.2011 10:30:04

Ah ja, opringningen til mig var da bestemt fornuftig - og havde også hørt at de gjorde det ofte. Jeg synes bare, det er ærgerligt, at min og andres sager skal udsættes fordi US og ambassade ikke har (styr på) fælles regler. Det stod meget klart fra US at de ikke krævede en bestemt beløb fra ansøger når værten betalte :)

Og igen tak til alle og glædelig jul!

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 25.12.2011 16:12:51

Min mand blev også afkrævet documentation af indestående i banken vi tog simpelhen bvare en bankudskrift af hans konto, der stod ikke de fulde beløb på men en sjat penge var der da..
Et andet par vi kender og som søgte præsist samme tidspunkt som os havde intet afleverede af denne type, de blev pænt bedt om at sende et udskrift af manden konto med det krævede beløb på. I ankara vil de gerne se bankpapir fra ansøger og af en eller anden årsag vil de gerne se en med en vis sum penge på, Selvom man man som den inviterede har underskrevet man dækker ophold, plus selvfølgelig documentation at man nu også besider midler eller tjener dem løbende til at dække opholdet. Sådan er de bare i ankara og det må man tage med. Kan informere om at hvis det er det eneste de kræver ekstra af jer så er det knap så slemt min mand blev ringede op nogle gange og udspurgt, sprogtestede og udspurgt noget mere omkring vores forhold. Hans arbejdsgiver blev ringede op hele to gange hvor de udspurgte dem omkring vores forhold osv. vores udleher i tyrkiet hvor vi sammen har boet blev ringede op og udspurgt om de selvsamme ting. Min mand og jeg har boet sammen i hans hjemland og kendt hinanden gennem lang tid så det kom jo lidt bag på os at de var såååå "grundig". Der belv skam klaget over den grundige undersøgelse fra ambassadens side... svaret er at de godt ved at de er lidt striks i ankara. Så man må bare tage det med lidt tålmodighed

Du skal også påregne at US jo nok bliver blandet ind i sagen da som jeg kan forstå det er din kærestes første besøg i dk, og at forholdet er forholdsvis nyt. Som jeg forstår det er det rutine at sende sagen videre til US ved kærsters førstegangs besøg.......

Krelle

Indlæg af Krelle » 25.12.2011 19:01:44

Det lyder da voldsomt. Jeg troede kun, det kunne blive nemmere jo længere tid man havde været sammen. Men ja, det er det eneste, min kæreste er blevet spurgt om. Nu er det jo, på papiret, mine forældre som har underskrevet, at de står for udgifterne, men der har vi ikke vedlagt noget. Det vidste jeg simpelthen ikke, man skulle. Til gengæld hjælper det måske lidt på det, at det ikke er en ung studerende, der skal stå inde for det økonomiske :)

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 27.12.2011 16:01:32

Ah jamen så kunne det tænkes det måske var derfor de beder din kæreste om dokumentation. i skal vedlægge 3 mdrs lønseddeler eller andet der viser der er penge til at forsørge ham, det kan i jo evt. scanne ind på com og sende via mail til dem hvis det skulle være.....

Krelle

Indlæg af Krelle » 28.12.2011 23:13:44

Mon ikke det er noget, de ringer til mig om hvis de synes det mangler. Jeg fornemmer ikke, at de kan give svar på sådan noget, når man ringer til visumkontoret alligevel. Jeg håber ikke, at de kan finde på at give afslag uden lige at ringe og bede om dem først. Jeg synes ikke rigtig, at det fremgår af deres hjemmeside heller. Vi valgte at kigge på den, der hedder denmarkvac-tr.com, da selvom det på nyidanmark sikkert er korrekt, var det nok mere sikkert at følge deres :)

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 29.12.2011 20:17:56

:-) vi fulgte ambassadens vejledning. Som er den samme tænker jeg. Den er hvertfald den samme som på US.

Ambassadens giver ikke afslag, de kan kun give visum :-) HVis de er i tvivl eller der mangler ting der ska undersøes så bliver det US der overtager. Det er ikke til at vudere hvad de tæner eller beslutter i jeres sag, så vi kan håbe på en en nytårsønske der går i opfyldesle :-) det ville da være dejlig

Krelle

Indlæg af Krelle » 29.12.2011 21:13:49

Durmaz, jeg kan se i en af dine forrige beskeder, at du talte om x antal dage fra at sagen var REGISTRERET. Hvordan skal det forståes? Jeg har kunne læse inde på visacenterets hjemmeside, at "the application has been forwarded to the Embassy of Denmark on 16.12.11", men da jeg ringede til US, havde de lige fået den ind - sådan cirka den 22/12. Så når US taler om de 30 dages ventetid fra at sagen er blevet registreret, hvilke af ovenstående datoer, skal man så kigge på?

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 30.12.2011 19:11:23

Så gælder de 15, 30 eller 60 dage fra den 22-12-11... I er så heldig kun 6 dage :-) Da min mand afleverede i starten af november 2010 kan ikke helt huske datoen men det var vist den 8, der skulle eftersendes nogle papir som blev smidt væk inde på visacenret, dem modtog de 24 timer sener da de blev sendt med akut currere og vi fik en kvitering på de var modtaget... alligevel gik det over 14 dage før ambassaden registret sagen... Jeg tænker at de havde ret travlt og derfor lod sagen ligge i bunken, men det giver heller ikke rigtig mening da en venindes mand søgte samme tid og deres sag var registret hurtiger. Min mands sag blev behandlet på ambassaden (bonafir hedder det vist) alligevel gik der præsist 30 dage fra sagen blev registret til vi fik svar.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.12.2011 20:00:27

Det er tidspunktet, fra ansøgningen er modtaget på ambassaden, der gælder. Altså 16.12.2011 i jeres tilfælde. 30 dages sagsbehandlingstid må påregnes, når ansøgningen er sendt videre til Danmark. Altså svar i midten af januar.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 31.12.2011 15:23:46

Vores sag var rimelig hurtigt sendt til ambassaden fra visa centret men det tog dem stadig 14 dage at registrer sagen vi fik af vide fra US at dagene talte fra den dag Ambassaden registrer sagen... Men ellers så ring og hør US hvilken dato jeres sag er registret og fra hvilken dato de tæller det gjorde jeg. Så ved man hvad man har med at gøre og hvor længe man evt kan vente :-D

Godt nytår til alle

Besvar