Hejsa,
Vi har nu boet her i Sverige i 5 år og skal til at søge om PUK til min mand her i det nye år. Jeg er dog bekymret over hvad Migrationsverket vil sige til vores økonomiske situation.
De sidste 5 år har jeg haft en periode på ca 6 måneder hvor jeg var ledig og ikke havde nogen indkomst. Jeg har så efterfølgende fundet et job, som er fast men dog ikke fuldtid. Derfor har min løn de seneste år været meget svingende, da det afhænger af hvor mange timer jeg får. Min mand har haft job fra begyndelsen og vi har klaret os fint økonomisk. Vi har ikke fået eller søgt støtte/bistand af nogen art overhovedet.
Når så Migrationsverket skriver sådan på deres hjemmeside:
•om du vistas i Sverige som en person med tillräckliga medel måste du kunna visa att du kunnat försörja dig på egna medel under hela din vistelse
betyder det så at der er et minimum rådighedsbeløb som gør sig gældende? Vil jeg kunne vedlægge min mands sidste 5 årsopgørelser som supplement til vores ansøgning? Har der været fortilfælde hvor der ikke er blevet givet PUK på baggrund af folks økonomiske situation?
Ser frem til at hører fra Jer derude.
Mvh
Sunny
PUK og min økonomi
-
fundiver199
Re: PUK og min økonomi
Formålet med "forsørgelseskravet" i EU-reglerne er alene at forhindre såkaldt "social turisme" og den deraf følgende belastning af de offentlige kasser i lande med relativt høje sociale ydelser. Så når I ikke har trukket på de sociale ydelser i Sverige, er der naturligvis intet problem.
Men I bør ganske rigtigt vedlægge både dine og din mands årsopgørelser fra Skat, så Migrationsverket kan se, at I har haft lovlige indtægter at ernære jer ved. Hvis I ikke vedlægger din mands, og hvis dine viser lave og svingende indtægter, så kan der jo opstå mistanke om, at I har levet af kriminalitet eller sorte penge.
Man må også sige, at da det jo er din mand, der søger PUK, så er hans årsopgørelser fra Skat jo om noget nærmest endnu mere relevante end dine. Din mand kunne godt få PUK, hvis han havde ligget på sofaen i 5 år og ladet sig forsørge af dig. Men at han faktisk har arbejdet og forsørget sig selv, er da bare endnu bedre, end hvis du havde forsørget ham.
Men I bør ganske rigtigt vedlægge både dine og din mands årsopgørelser fra Skat, så Migrationsverket kan se, at I har haft lovlige indtægter at ernære jer ved. Hvis I ikke vedlægger din mands, og hvis dine viser lave og svingende indtægter, så kan der jo opstå mistanke om, at I har levet af kriminalitet eller sorte penge.
Man må også sige, at da det jo er din mand, der søger PUK, så er hans årsopgørelser fra Skat jo om noget nærmest endnu mere relevante end dine. Din mand kunne godt få PUK, hvis han havde ligget på sofaen i 5 år og ladet sig forsørge af dig. Men at han faktisk har arbejdet og forsørget sig selv, er da bare endnu bedre, end hvis du havde forsørget ham.