HJÆLP TIL FS over EU regler ...Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

firat

Re: HJÆLP TIL FS over EU regler ...Tyrkiet

Indlæg af firat » 15.09.2011 14:19:26

Mange tak :)

firat

Indlæg af firat » 04.10.2011 13:04:24

Skal man vise nogle form for uddannelse når man søger visum til sverige via EU regler
eller nå man skal søge FS via EU regler og tilbage flytning til danmark efter 9-10 ugers ophold i sverige ?

Er her nogen der kan give mig korrekte infomationer omkring dette :-)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.10.2011 15:28:30

Der er ingen krav om, at man skal fremvise nogen som helst form for eksamensbeviser. Fx må kvinder, som er gået direkte fra grundskolen til at blive oplært til husmødre af deres mor og videre til selv at være husmødre, gerne få visum. Ligeså børn, der slet ikke er færdige med skolen eller ikke begyndt på den endnu :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 04.10.2011 16:48:41

dvs hvis min kone ikker er færdig med gymnasiet fra hjemmelandet kan hun sagten søge om søgning til visum så herunder FS over EU regler og tilbage flyning til Danmark.

Jeg kan forstå på den måde at hele proccen fra søgning af visum til man tilbage flytter til danmark er der ingen krav på uddannelse er det sandt ? :-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.10.2011 17:07:33

Der er for så vidt heller ingen krav om uddannelse efter de danske regler - det er bare efter de nugældende regler (som bliver ændret) ulige meget lettere for dem med høj uddannelse at få en ægtefælle, der også har høj uddannelse familiesammenført, end det er for en, der droppede ud uden 9.klasses eksamen at få fs med en, der heller ikke har en uddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 05.10.2011 18:09:47

dan dag vi har haft vores reel og faktisk ophold i sverige og vi beslutter os for vende tilbage til danmark hvilken form for opholdsbevis får man fra danmark ? vil man få permanent ophold med det samme eller skal man forlænge det hvordan hvorledes med det ?

firat

Indlæg af firat » 13.12.2011 12:34:30

Jeg har bestilt en ægteskabattest på den kommune jeg bor i.
Hermed har jeg betalt 500 kr da jeg allerede bor i sverige.
Min svensk adresse og min kommende hustrus navn,efternavn,fødselsdag er også skrevet i ansøgning.

Så vil jeg høre om , det betyder noget for mine kommende dokumenter at der stå på ansøgning at jeg bor i sverige ?

Det er også sådan at jeg fik at vide , nå jeg har vievelsesattest hjem til danmark skal den også registeres i danmark derfor skal jeg møde op til kommunen nå jeg engang i sidst i januar har den med fra tyrkiet.

Grunden jeg er blev bekymret er at jeg skal have den Legaliseret den (Apostillen) for at kunne bruge dokumentet i udlandet.

Betyder det noget for mig at der stå svensk adresse på den ? eller er det bare mig der graver for meget i alt det her ?

Jeg håber at jeg tager det rigtige skridt for min størreste ønske er at tage min kone med mig til juli 2012

MVH
Firat

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.12.2011 13:01:58

Hvis du bor i Sverige, så skal du naturligvis opgive din svenske adresse på alle officielle papirer, også når du og din forlovede søger om at blive viet i Tyrkiet.

Når du bor i Sverige og skal vies i Tyrkiet, vil de nok forlange en ægteskabsattest fra Sverige, men den kan du jo også let få, når du har en dugfrisk fra Danmark. Du skal bare sørge for at få den nu, hurtigst muligt.

Når du er blevet gift, behøver du ikke registrere dig i DK som gift, hvis du gør det i Sverige. Den oplysning vil følge med dig til DK, hvis du flytter tilbage dertil fra Sverige.

For at være helt sikker på, at du ved, hvad du skal gøre: du skal blive boende i Sverige, indtil din kone kan flytte op til dig, dvs. indtil juli. I kan godt flytte til DK forholdsvis hurtigt efter at hun er kommet, men hun SKAL nå at 'slutte sig til dig' i det andet EU-land (Sverige), før I kan bruge EU-reglerne til at hun får opholdskort i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 13.12.2011 13:27:03

Ok.

Jeg kan tage min ægteskabattest fra danmark med stempel fra udrigsministeret.

Men hvor skal jeg tage hen i sverige for at få en svensk ægteskabsattest ?

Hensyn til flytte tilbage til dk:

Vi har tænkt os at blive boende i sverige i ubestemttid, så indtil videre vender vi ikke tilbage.

Hensyn til registering af ægteskab:

Så du mener jeg ikke behøves tage til den danske kommune for at registerer det,
så det vil være nok med at registerer mig i sverige (skatteverket)

Nå min kone skal søge visum, er det så svensk ambassade i tyrkiet ?

Skal hun søge efter jeg har registeret mig som gift i sverige ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.12.2011 16:08:05

For at få en svensk attest, skal du på Skatteverket. Hvis du skulle vies i Sverige ville det være en 'hindersprövning', men når du skal vies i udlandet, skal du bruge et personbevis. Du kan IKKE selv hente det på nettet, men bliver nødt til at tage til Skatteverket og forklare dem, at du skal giftes i Tyrkiet og skal bruge et personbevis til det (hvor der står du er ugift).

Og nej, du behøver IKKE tage til DK for at registrere, at du blev gift, når du får det gjort i Sverige.

Din kone skal søge visum hos den svenske ambassade. Det vil være enklest, hvis hun venter til du har fået dig registreret i Sverige, men så skal I sørge for at du har en bekræftet kopi af jeres vielsesattest. Du kan bede om at få en international vielsesattest, hvor der er tekst på fransk og tysk, og så få lavet kopier hos notaren. For en sikkerheds skyld skal du have apostille på, og den sætter valilik på en kopi. Dvs. du skal få en notarbekræftet kopi af den med apostille på, eller betale for to gange apostille.
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 14.12.2011 15:27:07

Jeg har lige bestilt et personbevis gennem telefonen fra skatteverket som jeg få med posten inden 5 dage.

Jeg rejser til tyrkiet og skal giftes der så få jeg et international vievelsesattest som er båede på tyrkisk og engelsk med stempel osv.

Hvorfor er det nøædvendigt at gå til valilik og få den stempelt ?

Kan du uddybbe der ?

Jeg regner med at nå jeg har min vievelsesattest fra tyrkiet med stempel fra kommunen så må det være nok eller ?

og mange tak for den hurtige respons mh

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.12.2011 16:00:24

For at være på den helt sikre side, så gå hen og få apostillestempel på. Nogle steder accepterer myndighederne dokumenter uden, andre steder ikke.

Hvis de svenske myndigheder følger reglerne helt til punkt og prikke, skal de se apostillen. Da det er ikke noget der tager lang tid at få, og kun koster en afgift svarende til nogle få hundrede kroner, er det ikke værd at spare.

Hvis du bliver nødt til at få den senere er det bøvlet, for konsulater og ambassader giver mig bekendt ikke apostiller. Derfor skal du have nogen (din kone) til at sørge for at få den i Tyrkiet, og originalen skal sendes frem og tilbage.

Der er nogle, der har været heldige at møde myndigheder der ikke forlangte apostille eller andre former for legalisering, andre har været nødt til at bekoste en ekstra rejse til et land meget langt væk, fordi de ikke vidste, de skulle sørge for at få deres papirer legaliseret.
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 14.12.2011 16:32:34

Ok mange tak , jeg sørger for at min vievelsesattest bliver legaliseret i tyrkiet hos valilik.

Så skrev du også noget med at få en kopi af vievelsesattesten med også (opostille)

Skal jeg bare tage en alm. kopi af den side med vores billeder på og så få den også stemplet hos valilik ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.12.2011 20:29:44

Jeg kan ikke lige finde det nu, men der var en, der har prøvet det og som fortalte, at valilik KUN vil sætte apostillen på en kopi - sikkert fordi den tyrkiske vielsesattest jo er en lille bog, ikke bare et stykke papir ligesom den danske.

Du kan godt tage kopier med til valilik, men tag for en sikkerheds skyld 2 kopier af ALLE sider, og du skal endelig sørge for at have originalen med også. Det koster jo kun småpenge at tage kopier, så der skal ikke spares, hellere tage for mange end for få. Jeg har måttet galoppere hele vejen hjem og tilbage igen til udlændingepolitiet, fordi jeg havde glemt en enkelt side, da jeg skulle forny min opholdstilladelse (heldigvis her i en by, hvor det ikke tager flere timer at komme frem og tilbage, som det gør i Istanbul).
mh
Rådgiver for ÆUG

firat

Indlæg af firat » 03.02.2012 15:43:15

Jeg skal på skatteverket, og registerer mig som gift, jeg har mine dokumenter fra tyrkiet med opostille og kopi af vievelsesattest med opostille også.

Er der andre dokumenter som jeg skal have med på skatteverket ?

Eller er der nogle der ude som har nogle tips.

Mvh
FIrat

Besvar