Hej
Skal bare lige vaere helt sikker paa at jeg forstaar det rigtigt...
Jeg planlaegger at flytte til Sverige med min mand, som person med tilstraekkelige midler. Jeg studerer i kbh, modtager derfor SU og SU-laan, derudover har jeg lidt formue. Jeg haaber paa at finde et fritidsjob, men er ikke helt sikker paa hvordan det stiller mig mht sygeforsikring for min mand. Jeg gaar ud fra jeg som dansk statsborger automatisk vil vaere daekket pga de nordiske aftaler? Men jeg skal godt nok koebe privat sygeforsikring til min mand, lige meget om jeg har fritidsarbejde og derfor betaler skat i Danmark eller Sverige?
Hvis jeg har forstaaet det rigtigt vil jeg meget gerne hoere om der er nogle forsikringsselskaber der kan anbafales og hvor meget skal jeg ca. forvente at det kommer til at koste mig? Og er der nogle bestemte krav for daekning?
Og hvad naar vi saa engang gerne vil flytte tilbage til Danmark (jeg er paa det tidspunkt stadig studerende)? Vil han saa stadig ikke vaere daekket af den danske offentlige sygeforsikring?
Mange tak, J
Sygeforsikring
-
fundiver199
Re: Sygeforsikring
Som det fremgår af andre tråde på forum, hersker der pt. megen forvirring omkring dette spørgsmål. Så jeg tror desværre ikke, at nogen af os kan give et klart svar på det. Jeg synes derfor, at du skal skrive til Migrationsverket i Sverige og forklare din situationen og dine planer og bede dem om skriftligt at oplyse dig om, hvordan det forholder sig med spørgsmålet om sygesikring. Og så må du meget gerne poste svaret her, når du har modtaget det.
Ja, det kan jeg se. Det var ogsaa det der gjorde mig forvirret i foerste omgang. Men det ser ud til det i taler om er hvis den danske statsborger er arbejdstager i Danmark og ikke studerene. Jeg laeste foelgende her paa siden under "Jeg vil flytte til Sverige/Tyskland" og forstod det som om at jeg helt sikkert skal betale for hans sygeforsikring, da min hovedbeskaeftigelse vil vaere at studere i dk og ikke at arbejde.
"Hvis du ikke lever op til noget af det ovenstående, så har du stadig ret til at bo i et andet EU/EØS-land, hvis I tegner en sygeforsikring, og hvis du kan dokumentere, at du råder over tilstrækkelige midler til dig selv og din familie, så I ikke kan antages at blive en byrde for det sociale system."
Men det betyder ikke at det er helt sikkert at jeg skal koebe en sygeforsikring? Det kommer an paa hvad Migrationsverket siger?
"Hvis du ikke lever op til noget af det ovenstående, så har du stadig ret til at bo i et andet EU/EØS-land, hvis I tegner en sygeforsikring, og hvis du kan dokumentere, at du råder over tilstrækkelige midler til dig selv og din familie, så I ikke kan antages at blive en byrde for det sociale system."
Men det betyder ikke at det er helt sikkert at jeg skal koebe en sygeforsikring? Det kommer an paa hvad Migrationsverket siger?
-
fundiver199
Forvirringen skyldes, at man jo i de nordiske lande normalt er omfattet af en skattefinansieret sygeforsikring, hvis man bor i landet og dermed er skattepligtig. Vejledningsteksten er derimod skrevet, så den dækker flytning til alle 27 EU-lande og dermed også de mange EU-lande, hvor man ikke har en fælles skattefinansieret sygeforsikring. Og man skal selvfølgelig ikke "tegne en sygeforsikring", hvis man i forvejen er omfattet af en skattefinansieret af slagsen.
Når der er skabt klarhed over forholdene i Sverige, vil den nævnte tekst på ÆUG`s hjemmeside blive opdateret. Og da ÆUG jo er baseret udelukkende på frivillig arbejdskraft og gensidig erfaringsudveksling, kan du selv bidrage hertil ved at undersøge tingene og offentliggøre dine konklusioner på forum.
Når der er skabt klarhed over forholdene i Sverige, vil den nævnte tekst på ÆUG`s hjemmeside blive opdateret. Og da ÆUG jo er baseret udelukkende på frivillig arbejdskraft og gensidig erfaringsudveksling, kan du selv bidrage hertil ved at undersøge tingene og offentliggøre dine konklusioner på forum.