Det særlige sundhedskort
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Det særlige sundhedskort
Det er så OK, at der kan kræves sygeforsikring, men det er IKKE OK, hvis der kræves at ægtefællen skal 'medbringe' dansk sygesikring, hvis der søges opholdskort efter EU-regler.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Nej, se venligst mit seneste emne i dette under-forum.fundiver199 skrev:Ifølge EU´s opholdsdirektiv må der gerne kræves sygeforsikring af studerende, personer med tilstrækkelige midler og deres familiemedlemmer. Migrationsverkets hjemmeside er ikke opdateret i ½ år, så vidt jeg kan se, så det kan tænkes, at vejledningsteksten, som HenrikS henviser til, er forældet. Men under alle omstændigheder er der vist brug for, at nogen påtager sig at få redet trådene ud.
Sverige kan faktisk netop IKKE kræve sygeforikring af vandrende unionsborgeres familiemedlemmer med henvisning til Opholdsdirektivet. Her er det udtrykkeligt specificeret, at det KUN er selve unionsborgeren, der skal dokumentere at han eller hun har en sygeforsikring.
Som nævnt tror jeg vi må se at få skrevet en pæn email til Migrationsverket/Skatteverket og få ryddet denne 'misforståelse' af vejen inden det tager overhånd...
Vægt87, må jeg spørge, hvornår I har afleveret jeres ansøgning ? Jeg er bare lidt nysgerrig på tiden fra I afleverede til nu, hvor I bliver bedt om yderligere oplysninger.
God weekend
God weekend
-
fundiver199
Som jeg har skrevet i den anden tråd, giver det jo ingen mening overhovedet at kræve sygesikring af den vandrende unionsborger selv men ikke dennes familiemedlemmer. Så måske er der bare tale om, at denne uklarhed i Opholdsdirektivet er blevet afklaret via en dom ved EU-domstolen? Det er da i hvert fald en sandsynlig grund til, at et land går ind og ændrer sin praksis.
Jeg faldt lige over dette på en dansk kommunens hjemmeside. I følge dette er "ikke-erhversaktive ægtefæller" til Eu-borgere som bor i SE og arbejder i DK også omfattet af sygesikring i DK, såfremt Forsäkringskassen påtegner en EU blanket.
Det særlige sundhedskort
Det særlige sundhedskort skal medarbejderen bære på sig og fremvise ved enhver henvendelse til det danske sundhedsvæsen. Sundhedskortet virker også som rejse-sygesikringsbevis, og giver i øvrigt de samme rettigheder som et almindeligt gult sundhedskort.
Det særlige sundhedskort har op til 1 års gyldighed, dog afhængig af anæsttelsesperioden. Kortet kan aldig udstedes for perioder, hvor der ikke foreligger en ansættelseskontrakt eller hvor der udbetales sygedagpenge fra Danmark.
Arbejdstager eller arbejdsgiver modtager automatisk en tro og love erklæring,s om skal indsendes ved kortets udløb, hvis der ønskes en forlængelse.
EU-formularen skal afleveres i sygekassen i bopælslandet.
Bopælslandets sygekasse registrerer på baggrund af disse blanketter, at det er staten Danmark, der skal betale for lægebesøg/sygehusindlæggelse mv. i både Danmark og i hjemlandet.
Børn og ikke-erhvervsaktive ægtefæller i bopælslandet har også ret til sygesikring i bopælslandet, men ikke i Danmark. Denne ret opnås ved en påtegning på EU-formularen i bopælslandet.
EU-sygesikringsbevis til børn og ikke-erhversaktive ægtefæller til grænsearbejder
Når der foreligger en godkendelse fra hjemlandets sygesikringsmundighed. kan der bestilles et blåt EU-sygesikringsbevis til børn og ikke-erhversaktive ægtefæller i bopælslandet, som kan anvendes ved rejser uden for bopælslandet.
Som noget helt specielt giver dette EU-sygesikringsbevis barnet eller den ikke-erhversaktive ægtefælle ret til behandling i Danmark også.
Det særlige sundhedskort
Det særlige sundhedskort skal medarbejderen bære på sig og fremvise ved enhver henvendelse til det danske sundhedsvæsen. Sundhedskortet virker også som rejse-sygesikringsbevis, og giver i øvrigt de samme rettigheder som et almindeligt gult sundhedskort.
Det særlige sundhedskort har op til 1 års gyldighed, dog afhængig af anæsttelsesperioden. Kortet kan aldig udstedes for perioder, hvor der ikke foreligger en ansættelseskontrakt eller hvor der udbetales sygedagpenge fra Danmark.
Arbejdstager eller arbejdsgiver modtager automatisk en tro og love erklæring,s om skal indsendes ved kortets udløb, hvis der ønskes en forlængelse.
EU-formularen skal afleveres i sygekassen i bopælslandet.
Bopælslandets sygekasse registrerer på baggrund af disse blanketter, at det er staten Danmark, der skal betale for lægebesøg/sygehusindlæggelse mv. i både Danmark og i hjemlandet.
Børn og ikke-erhvervsaktive ægtefæller i bopælslandet har også ret til sygesikring i bopælslandet, men ikke i Danmark. Denne ret opnås ved en påtegning på EU-formularen i bopælslandet.
EU-sygesikringsbevis til børn og ikke-erhversaktive ægtefæller til grænsearbejder
Når der foreligger en godkendelse fra hjemlandets sygesikringsmundighed. kan der bestilles et blåt EU-sygesikringsbevis til børn og ikke-erhversaktive ægtefæller i bopælslandet, som kan anvendes ved rejser uden for bopælslandet.
Som noget helt specielt giver dette EU-sygesikringsbevis barnet eller den ikke-erhversaktive ægtefælle ret til behandling i Danmark også.
Min tidligere kommune har i går bekræftet nedenstående, som GitteK har beskrevet, vedrørende det særlige sygesikringskort.
Jeg har på baggrund heraf anmodet Försäkringskassen om en bekræftigelse af, at min mand ikke er omfattet af svensk sygesikring. Til brug herfor har Försäkringskassan brug for min mands navn og adresse og en fuldmagt til, at jeg repræsenterer ham i forhold til de svenske myndigheder.
Med lidt held kan det være vejen frem. Hans visum udløber i begyndelsen af januar, så vi vil meget gerne finde en holdbar løsning med de svenske myndigheder ASAP.
Majbritt
Jeg har på baggrund heraf anmodet Försäkringskassen om en bekræftigelse af, at min mand ikke er omfattet af svensk sygesikring. Til brug herfor har Försäkringskassan brug for min mands navn og adresse og en fuldmagt til, at jeg repræsenterer ham i forhold til de svenske myndigheder.
Med lidt held kan det være vejen frem. Hans visum udløber i begyndelsen af januar, så vi vil meget gerne finde en holdbar løsning med de svenske myndigheder ASAP.
Majbritt