Økonomisk sikkerhed

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af mh1 » 08.12.2011 16:47:53

Svenskkursus ved jeg ikke, men mon ikke?

Med en svensk opholdstilladelse kan din mand rejse til DK, lige så meget han lyster. I kan også godt flytte til DK og benytte EU-reglerne til det, når du har været tilstrækkelig længe i Sverige OG opfylder de få øvrige krav. Selv om du ikke opfylder kravene til at din mand kan få svensk opholdskort, så er det jo ikke sikkert at han ikke vil kunne få dansk opholdskort. Men i jeres situation er det helt givet sikrest at søge om hans opholdskort mens i bor i Sverige, og sørge for at I evt. kan blive i Sverige længere tid.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 08.12.2011 17:23:20

Hej Mh,

det som er sket er, at da vi henvendte os i første omgang til Migrationsverket, der spurgte de os: Vil i bruge de Svenske nationale regler eller EU-reglerne?
Da vi skulle dokumentere bankbeholdning osv. ved at bruge EU-reglerne, og at vi ikke syntes vi har hørt noget sådant, sagde vi at vi bare skulle have opholdskort.

Der var lidt frem og tilbage, og de sagde, at de syntes vi skulle bruge de svenske regler.

Dvs. vi har ikke prøvet igennem EU-regler. Du skriver lidt som om, at vi "ikke kunne få opholdskort", men det er ikke sådan at vi blev afvist, det var blot en holdning i skranken på Migrationsverket.

Jeg vil blot gerne vide, om dette her gælder "lige så godt" så at sige, er vi nu stillet ringere? Bedre? det samme? Du skriver, at det nok er sikrest, at vi ansøger imens vi stadig har bopæl i Sverige, skal jeg forstå det sådan at vores sag er "mere usikker" nu, at det ikke er et Opholdskort han har fået?

Undskyld alle spørgsmålene. Men det er meget forvirrende synes jeg.

Og Tak!!

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 08.12.2011 18:05:05

Nedenfor er hvad I skriver her på siden under "Jeg vil flytte til Sverige/familiesammenføres"...

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor at vi er blevet henvist til at bruge de regler? 1) jeg arbejder i et meget godt betalt job i Danmark og kan snildt forsørge os begge 2) Min mand har ikke opholdt sig i sit hjemland i mens sagen blev behandlet og det har Migrationsverket været fuldt orienteret om 3) Sagen har ikke været 3.9 mdr. i behandling, kun siden 17. Oktober. Dvs. næste 2 mdr.

Fundiver skriver flere steder, at man bare skal være glad for, at opnå arbejds- og opholdstilladelse via Svenske regler, da de stiller en meget bedre? Men hvordan? Vi flyttede til Sverige 1 september. Vi har planer om at sende vores ansøgning afsted sidst i januar 2012 så vi dermed har været i Sverige i 5 måneder. Er det "for hurtigt" i forhold til vores forhold???

"Som dansk statsborger kan du også vælge at søge familiesammenføring i Sverige via Sveriges nationale regler. Det er der forskellige fordele ved sammenlignet med EU/EØS-reglerne, bl.a. stiller Sverige stadig ikke noget forsørgelseskrav, hvis referenten er statsborger i et EU/EØS-land. Desuden kan din ægtefælle / partner opnå permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år, hvor det tager 5 år ved ansøgning efter EU/EØS-reglerne. Har I været gift, og har I boet sammen i nogle år, er der endda chance for, at Sverige vil give din ægtefælle permanent opholdstilladelse med det samme. Endelig giver de svenske nationale regler bedre mulighed for, at din ægtefælle kan modtage svensk uddannelsesstøtte, selvom du ikke arbejder i Sverige.

Ulempen er til gengæld, at din ægtefælle først må indrejse i Sverige, når sagen er behandlet efter typisk 3-9 måneder. Det er derfor kun relevant at søge efter Sveriges nationale regler, hvis I forventer at blive boende i Sverige i lang tid. Hvis jeres plan er at flytte videre til Danmark så hurtigt som muligt, så bør I i stedet søge efter EU/EØS-reglerne, da det går langt hurtigere"

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.12.2011 18:30:47

Den tekst, som du citerer, er af ældre dato, og tilsyneladende har svenskerne ændret deres praksis, således at ægtefæller til danske statsborgere godt kan søge om FS efter Sveriges nationale regler og vente i Sverige, medens sagen behandles.

Sådan er det med det her område. Det er dynamisk, og der sker hele tiden ændringer. Det er jo også bla. derfor, at vi har et forum og ikke kun de mere "statiske" vejledningstekster, som den du her citerer.

Men tak for at minde mig om, at den citerede tekst nok trænger til en opdatering :wink:

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.12.2011 21:44:57

Ja, hvis din økonomi er fin, så forstår jeg heller ikke helt, hvorfor svenskerne synes I hellere skulle søge efter deres egne regler. Forskellen er bl.a., at du og din mand ville have ret til svensk socialhjælp, hvis det skulle være nødvendigt, men det er det jo ikke.

Det er temmelig svært for US i Danmark at påstå, at man ikke opfylder kravene efter EU-reglerne, hvis man stikker dem et svensk opholdskort. Men det er ikke noget problem, når du tjener rigeligt til at din mand kunne have fået svensk opholdskort. Da du allerede har været i Sverige (registreret) i mere end 10-12 uger, så vil I kunne søge om dansk opholdskort allerede nu, og så vente i Sverige indtil din mand får en forhåndsgodkendelse. Så vil I være helt på den sikre side.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 10.12.2011 13:41:30

Okay.

Så dvs. nu at han har svensk opholds- arbejdstilladelse (2år) i stedet for opholdskort, så vil de måske kigge nærmere på os? Er det sådan det skal forstås?

Jeg synes ikke jeg får et helt klart svar fra jer, vedr. hvad det her betyder for os. Det er ikke kritik. Jeg kan blot ikke finde ud af, når i skriver mellem linierne, at Opholdskort ville være bedre... Det gør mig "usikker".

Vi flyttede hertil d. 1 september. Men da min kærestes danske working-holiday var udløbet, så kunne vi ikke blive gift i Danmark. Derfor "lod vi som om", at vi blot ville giftes i Sverige og så hjem til Danmark. Den gik, og vi blev gift i Malmø i midt oktober. D. 17 flyttede vi så reelt adresse og registrerede os - jeg turde ikke før, at vi havde giftet os, fordi vi er paranoide. Vi frygtede at Sverige ville sige "din opholdstilladelse i Danmark og reste af Schengen er udløbet, du skal genansøge om visum efter du rejser ud af Schengen i 90 dage". Derfor holdte vi kortene lidt tæt ind til kroppen.

Og ventede atlså med at registrere og i Sverige til vi var gift og "sikre på at blive sammen".

Siden d. 17. oktober er der altså kun gået 8 uger. Så vi venter lige med at søge til Danmark til sidst i januar. Vi har bolig herovre til 1 april. Og har hørt at man får rimelig hurtigt svar fra US, når man søger til Danmark. Så det håber jeg på.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er andre herinde der har fået familiesammenføring via EUregler i Danmark, på baggrund af at have arbejds-opholdstilladelse med Svenske regler og IKKE opholdskort. Har de fået afslag? Har det været sværere. Hvad er erfaringen?

Skal vi prøve at få Opholdskort herovre i stedet? Eller er det helt unødvendigt?

God weekend, hilsen den som er fuuuuld af bekymringer:(

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 10.12.2011 13:45:51

Desuden. Så har i sagt, at antal uger man skal tælle herinde er fra at man flyttede til udlandet. Det gjorde vi ca. 1 september. Men vi ventede med at gå på Skatteverket og registrere os til, at vi var blevet gift, og blev registreret medio oktober.

Så igen. Gælder vores "uger" fra da vi betalte den første husleje?

Eller fra vi flyttede adresse fra Danmark til Sverige og registrerede os på Skatteverket?

:-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2011 13:52:37

Udlændingeservice kigger ikke så meget på, om din mand har fået udstedt den ene eller anden slags papirer i Sverige. De kigger mere på de faktiske omstændigheder omkring jeres ophold samt den fremlagte dokumentation herfor. Så det er ikke ret væsentligt, om din mand får udstedt et opholdskort efter EU-regler eller en opholdstilladelse efter svenske regler eller for den sags skyld slet ingenting overhovedet.

Hvis han hverken har det ene eller andet, skal han dog have enten et visum eller et dansk opholdskort for lovligt at kunne indrejse i Danmark sammen med dig.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.12.2011 15:32:55

Dit ophold tæller fra den dato, du blev registreret på skatteverket.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 11.12.2011 13:56:22

Kim P. Nyberg skrev:Den nye regerings tiltag har ingen som helst betydning, når man bruger EU-rettens regler, for det er to forskellige regelsæt. EU-rettens regler vedtages - som navnet siger - i EU og er fælles for ALLE medlemslande i EU + Norge, Island og Schweiz. De rent danske regler (som indeholder alverdens forhindringer såsom bankgaranti, tilknytningskrav og pointsystem) vedtages på Christiansborg.

Dine rettigheder starter den dag, du ankommer til Sverige. Og det er derfra du skal tælle. Hvor lang tid der går, inden I får registreringsbevis, opholdskort og personbevis, er i den sammenhæng uden betydning.

Dvs. at hvad Kim P skriver her til os, ikke er helt rigtigt så. Han siger det er fra den dag man ankommer til Sverige vi skal tælle, og at det er uden betydning hvornår vi registrerer os.

?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.12.2011 15:18:26

Da US i reglen gerne vil se håndfaste beviser, og du ikke kan bevise, at du har boet i Sverige, før du blev meldt til, så tæl fra den dato.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2011 15:36:08

Hvis i søger, medens I stadig bor i Sverige, så går tiden jo også, medens ansøgningen behandles, og så er det i hvert fald ikke varigheden af jeres ophold, der kan være et problem, når US skal tage stilling til sagen. Så vil det mere være dokumentation for, at du rent fysisk har opholdt dig i Sverige og ikke kun har haft en proforma-adresse, uanset om du så har rådet over en bolig eller ej.

Så du kommer ikke rigtig nogen vegne ved at sidde og tælle uger og måneder. Det afgørende er i stedet at tage stilling til, hvilken form for dokumentation, du vil fremlægge, som kan understøtte jeres sag.

Men jeg er enig med mh i, at I som dato for din flytning til Sverige bør angive den dato, hvor du meldte adresseændring til Skatteverket. Hvilket du sådan set var forpligtet til at gøre den dag, du tog fysisk ophold i din svenske bolig, men det er der nok ikke nogen, der gider at gøre et stort nummer ud af, når det kun drejer sig om 1½ måned.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.12.2011 15:49:13

Hvis opholdet i et EU-medlemsland, og som ikke er ens fædreland, er på indtil 3 måneder, kan der ikke forlanges hverken registreringsbevis for dig selv eller opholdskort for din ægtefælle. At det alligevel vil være en god idé, er noget helt andet. Og det er derfor jeg skriver, at man kan tælle fra den dag man faktisk flytter til det pågældende land.

Er opholdet planlagt til at være mere end 3 måneder, er der krav om registreringsbevis og opholdskort. Og der tæller man fra den dato, man afleverer sin ansøgning om disse dokumenter.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 04.01.2012 21:02:02

Hej med jer igen,

vi er nu atter kommet i problemer, tror jeg.
Allerførst så har min man nu fået svensk arbejds- og opholdstilladese - da vi blev rådet til at søge igennem de svenske regler og ikke EU-reglerne. Men i siger, at det ikke betyder det store.

VI tog så over Øresund for at holde nytår på Vesterbro med en masse venner. Lidt over kl. 17 på vej til festen, 50 meter ned af Istedgade - der er jeg til min skræk blevet frarøvet min pung i min taske. Vi melder det med det samme til politiet. MEN det der er kritisk er, at i pungen var mit Jojo pendlerkort - og med samtlige 5 mdrs. sidste månedsbilletter i. DUMT at gå rundt med dem, må man sige, men i hvertfald så gjorde jeg det og dvs. at jeg nu har mistet mit pendlerkort!!!

Jeg har naturligvis købt og betalt dem med mit danske visa-kort, og på mine bankudtog står der tydeligt SKÅNETRAFIKKEN 1900 SEK hver måned d. 4. Jeg har dertil nu købt et nyt pendlerkort, denne gang fra DSB med billed-foto osv. for denne januar måned. Jeg vil også kunne finde nogle bonner, der bekræfter mit køb af Jojo-biletterne.

Hvad siger I - er jeg på skideren eller er det nok dokumentation for, at jeg HAR pendlet hver eneste mandag til fredag siden september?

Ellers, så har jeg med betalt telefon af arbejdet ikke haft svensk telefon - da arbejdet jo betaler. Så jeg kan ikke vise svensk telefonregning. Jeg kan du vise, at jeg har brugt min telefon i udlandet - sverige hver måned!

Jeg har først nu bestilt en hjemforsikring - da det først er nu at jeg har fået personnummer. Vi sender vores sag til Justitsministeriet sidst i januar.

Jeg har ligeledes først fået læge nu, pga. venten på svensk personnummer. Skal jeg bestille en tid - blot for sikkerheds skyld?

Jeg har ligeledes først fået bestilt Svensk ID-kort, som jeg får inden for de næste 10 dage.

Og jeg HAR svensk bankkonto, men ikke svensk kontokort - da det skal man have id-kort for at få - så ALLE vores køb er købt med mit danske visa og vi har 6000 bonner!! - men er det et problem?

Hvordan vil de forholde sig til, at mange af tingene først er faldet på plads så tæt op mod at vi sender ansøgningen?

Vi bor dertil i Hyra i 2. hånd, men har naturligvis betalt leje hver måned, og kan dokumentere det!

Jeg modtager snarest mit Grænsegænger Sundhedskort.

På al min post: Lønsedler, Skat, SU-styrelsen der sendes det til sverige.

Jeg har brugt mit danske dankort RIGTIG meget i sverige!! Flere gange i ugen i alt fra dagligvarebutikker, til barer, museer, kiosker, apoteket, restauranter osv.

Hvordan synes i vores sag ser ud - har jeg noget at frygte, eller kan jeg sagtens bevise at jeg har boet i Sverige med min bankkonto, el-regning, lejekontrakt, betalte huslejer via dansk netbank - sidste måned svensk bankkonto?

Jeg er ret nervøs...

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.01.2012 07:08:09

Pendlerkort er jo ikke DET afgørende bevis for dit reelle ophold, så når du har al den øvrige dokumentation burde det ikke være noget problem. Vedlæg din kopi af politirapporten som bevis for at du har meldt tyveriet. En politirapport holder i retten (også selv om den ikke som din er reel, men særdeles utroværdig!).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar