særbarn hvad menes der ?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jack

særbarn hvad menes der ?

Indlæg af Jack » 07.12.2011 01:39:33

Jeg har en datter på 12år som er hos mig hver anden weekend
er det "særbarn" og er det nok til at få disp. fra Indvandringsprøven ?

Min kommende kone er Hong Kong SAR. stats borger, syntes det er flovt vi ikke kan flytte sammen
i mit hus i dk, efter vi indgår ægteskab med mindre (som reglerne stadig er) hun kan bestå Indvandringsprøven, når
hun frit kan flytte til england uden mig og uden at være gift kan hun bosætte sig og arbejde normalt.

soreng

Re: særbarn hvad menes der ?

Indlæg af soreng » 07.12.2011 10:12:09

Når hun er hos dig hver anden weekend går jeg ud fra at der også er delt forældremyndighed ikk'? I så fald ja så er det særbørn, og du/i kan få dispensation pga hende for indvandringsprøve, depositum, ansøgningsgebyr, boligkrav. Så godt som alt undtaget at i skal være gift.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.12.2011 14:59:23

Du skal blot kunne dokumentere, at du mindst har normalsamvær, dvs. hveranden week-end + ferier. Det kan dokumenteres ved at din datters mor bekræfter det i svar på det brev, hun så vidt jeg ved får fra US.

Det er IKKE nødvendigt, at man har fælles forældremyndighed, det afgørende er, at man har et barn, som har en anden forælder der er bosiddende i DK, og at den forælder barnet ikke bor hos har regelmæssigt samvær med barnet.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 07.12.2011 15:11:22

Hvorfor skal man så i ansøgningen oplyse om man har del i forældremyndigheden over barnet/børnene, hvis det faktum ikke har relevans for vurderingen?

Copy/Paste fra nyidanmark.dk
-----------------------------------
"I ansøgningen skal den herboende ægtefælle oplyse, om pågældende har del i forældremyndigheden over børnene, og i hvilket omfang pågældende har samvær med børnene."

Hvis man får dispensation pga særbørn uden at man har en forældremyndighed over dem, og man derfor heller ikke har noget at skulle have sagt i fald børnenes anden forældre (med den fulde forældremyndighed) beslutter sig for at flytte til Asien med børnene, hvordan forholder US sig så når opholdstilladelsen skal fornyes og ens særbørn nu bor i Asien uden at man har kunne stoppe det.
Gives den første dispensation så under forudsætning af at ens særbørn fortsat bor i Danmark?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.12.2011 15:30:22

Det er fordi det er sådan, at hvis den forælder, der søger om fs har forældremyndigheden alene (barnet er jo så STADIG særbarn), så kan han/hun jo i princippet godt flytte til udlandet uden den andens samtykke (men skal varsle flytning, så samværet evt. kan ændres).

Hvis forælderen der søger om fs har forældremyndigheden alene, kan denne således faktisk godt henvises til at udvandre til ægtefællens land sammen med barnet :shock:

Hvis det er den anden forælder, der har forældremyndigheden alene, kan denne også vælge at flytte, men skal så varsle samværsforælderen, fordi retten til samvær jo består uanset, hvor i verden barnet opholder sig.

Har forældrene fælles forældremyndighed, så går man nok ud fra, at den anden forælder ikke uden videre vil acceptere at barnet flytter til langbortistan, og så behøver man end ikke overveje muligheden for at 'deportere' den, der søger fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 16:46:01

soreng skrev:Hvis man får dispensation pga særbørn uden at man har en forældremyndighed over dem, og man derfor heller ikke har noget at skulle have sagt i fald børnenes anden forældre (med den fulde forældremyndighed) beslutter sig for at flytte til Asien med børnene, hvordan forholder US sig så når opholdstilladelsen skal fornyes og ens særbørn nu bor i Asien uden at man har kunne stoppe det. Gives den første dispensation så under forudsætning af at ens særbørn fortsat bor i Danmark?
Som jeg har forstået det, tages der i princippet stilling til spørgsmålet om dispensation, hver gang der søges forlængelse. Så i den beskrevne situation kan konklusionen sagtens blive, at der ikke længere er grundlag for dispensation pga. særbørn.

Men herefter skal man for at overholde menneskerettighederne ind og vurdere proportionaliteten i at afbryde et eksisterende lovligt familieliv i Danmark og henvise parret til at fortsætte det et andet sted. Og det vil så normalt føre til, at parret får lov at blive i Danmark.

Så man kan sige det sådan, at i stedet for, at det er hensynet til særbarnets interesser, der afgør, at man får lov at bo i Danmark, så er det nu hensynet til familiens enhed og Danmarks forpligtelser i den forbindelse. Så man får altså en form for "dispensation" men bare på et andet grundlag end før.

Jack

Indlæg af Jack » 07.12.2011 22:51:25

Mange tak for jeres svar :-)

Jeg har ikke delt forældre myndighed, da det ikke var muligt for 12 år siden var reglerne anderledes end i dag,
fik dog parpir på mit samkvem da jeg forlangte det gemmen amt'et for 3 år siden, jeg har aldrig svigtet min datter,
aldrig aflyst en aftale eller weekend, det er dog sket den anden vej, hvilket også er ok, da jeg er en rimlig og forstående mand.

Jeg kan her igennem forstå der er en chance for at slippe for den forbande sprog prøve (hvis de ikke snart ændre den, som de alle snakker om) ja sproget skal nok komme.. men bare ikke så meget på 3 måneder, gad godt se hvilkensomhelst dansk politiker bestå på samme vilkår på cantonesisk på så kort tid, ja man kan jo lære hjemme fra siger nogen, men sagen er bare at lille Danmark ikke er et verdens sprog og det er nærmest umuligt at finde undervisning i HK.. bliver nogen gange så flov over vores land.. har dog tænkt.. hvorfor blive i et land med så store krav, arbejdsløshed og dårlig økonomi når der er gang i HK, kun 3% arbejdsløshed og god løn, ja her tænker jeg selvfølgelig på min datter

soreng

Indlæg af soreng » 08.12.2011 10:03:30

Jack:
Nu vover jeg den påstand at du er over 28 år, da du har en datter på 12 år.

Hvis du har været dansk statsborger eller boet i danmark i mindst 28 år, så opfylder i tilknytningskravet, og du skal slet ikke bekymre dig om danskprøven.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.12.2011 10:47:50

Det er meget forvirrende, men der er i dag både et krav om deltagelse i en dansk-kursus, hvis man skal opfylde tilknytningskravet, og om beståelse af en indvandringsprøve, der også handler om et basalt kendskab til det danske sprog og som derfor af nogen kaldes for "danskprøven". Og indvandringsprøven skal alle bestå, hvis de ikke får dispensation. Så derfor er der i dag et krav om, at man skal "have lært dansk" (bestået prøven) senest 75 dage efter, at opholdstilladelsen er meddelt, hvis man har ventet i Danmark på processuelt ophold.

Hvorfor man så også fra 1. juli 2011 har væltet et krav oven i om, at dem, der skal opfylde tilknytningskravet, skal deltage i et dansk-kursus i Danmark under et af deres visumbesøg her i landet, det må du spørge den tidligere regering om. Men mon ikke det bare handler om, at man gerne ville lægge så mange forhindringer som overhovedet muligt i vejen for folk?

Desuden gør kravet om at deltage i et danskkursus under et visumophold i Danmark det også sværere omend måske ikke helt umuligt at optjene "point" ved at have haft fuldtidsarbejde i 2½ af de sidste 3 år i sit hjemland. Så det kan også have været en del af hensigten med kravet. Som dog heldigvis snart bliver fjernet af den ny regering.

Jack

Indlæg af Jack » 08.12.2011 22:05:37

soreng skrev:Jack:
Nu vover jeg den påstand at du er over 28 år, da du har en datter på 12 år.

Hvis du har været dansk statsborger eller boet i danmark i mindst 28 år, så opfylder i tilknytningskravet, og du skal slet ikke bekymre dig om danskprøven.
Jeg er 42 år og etnisk dansker med normale forhold.
den dansk prøve som jeg bekrymre mig om er den min kommende kone, skal bestå senest 75 dage efter hun er kommet til Danmark,
som reglerne er nu. eller har jeg helt misforstået det hele ?

der kræves ikke visum fra og til Hong Kong/Danmark, hverken for mig eller min kone.

Jack

Indlæg af Jack » 08.12.2011 23:18:58

fundiver199 skrev:Det er meget forvirrende, men der er i dag både et krav om deltagelse i en dansk-kursus, hvis man skal opfylde tilknytningskravet, og om beståelse af en indvandringsprøve, der også handler om et basalt kendskab til det danske sprog og som derfor af nogen kaldes for "danskprøven". Og indvandringsprøven skal alle bestå, hvis de ikke får dispensation. Så derfor er der i dag et krav om, at man skal "have lært dansk" (bestået prøven) senest 75 dage efter, at opholdstilladelsen er meddelt, hvis man har ventet i Danmark på processuelt ophold.

Hvorfor man så også fra 1. juli 2011 har væltet et krav oven i om, at dem, der skal opfylde tilknytningskravet, skal deltage i et dansk-kursus i Danmark under et af deres visumbesøg her i landet, det må du spørge den tidligere regering om. Men mon ikke det bare handler om, at man gerne ville lægge så mange forhindringer som overhovedet muligt i vejen for folk?

Desuden gør kravet om at deltage i et danskkursus under et visumophold i Danmark det også sværere omend måske ikke helt umuligt at optjene "point" ved at have haft fuldtidsarbejde i 2½ af de sidste 3 år i sit hjemland. Så det kan også have været en del af hensigten med kravet. Som dog heldigvis snart bliver fjernet af den ny regering.

ja vi må håber den nye regering snart vil få lavet det om, håber det lykkedes !

Så lige mit snit til ikke at skulle bekrymre mig for meget hvis vi kunne benytte en regl om særbarn, selvfølgelig skal min kone lære dansk, men bare ikke på 3 måneder, syntes det er urimeligt for strengt, noget alle her sikkert er enige i.

Det er nok meget nemmere jeg flytter til Hong Kong, hvis regeringen ikke får lavet det om,
der har min kone et godt betalt job og skatten er kun 17%, men her vil det gå ud over min elskede datter og mig :-/

Jeg vil lige dele en youtube video med jer som har berørt mig dybt, med en filipinsk pige som fortæller hvordan det påvirker hende
og rigtigt som hun siger, jeg kan ikke se danske frihed
http://www.youtube.com/watch?v=bMam4SbK ... re=related

Besvar