Tidshorisont for ændring af familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Tidshorisont for ændring af familiesammenføringsregler

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 11:25:01

Ja. Så der er ingen grund til, at værtsfamilien farer i røret for at meddele US, at deres au-pair er stoppet i sin stilling. Hvis I på nogen måde kan overtale dem til at skynde sig langsomt, så er det kun til jeres fordel.

Helate

Indlæg af Helate » 05.12.2011 11:45:34

Tak for svar :-)

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 07.12.2011 11:14:38

Tak for svaret!

Vores plan er at vente med at ansøge om familiesammenførng indtil en ny lov træder i kraft. Måske til august, så vi håber på at der er sket ændringer på dette tidspunkt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 11:52:45

@Minoli84

Lovforslaget forventes nu fremlagt i slutningen af januar 2012, så det må man da bestemt gå ud fra, at der er.

Sra.Maja

Ændring af forsørgelseskrav

Indlæg af Sra.Maja » 07.12.2011 11:53:27

Hej!

Jeg (27 år) og min mand (34 år) skal søge om forlængelse af FS den første uge i januar 2012. Jeg synes nærmest, jeg arbejder som en ministeriel pressemedarbejder ift. at holde øje med og læse alt, hvad jeg støder på, om ændringer og stramninger af udlændingeloven, men på en eller anden måde har jeg ikke set før i dag (hvor jeg på skrømt begyndte at udfylde ansøgningsskemaet) at det ikke længere er muligt at få dispensation fra forsørgelseskravet som studerende!!!!
Da jeg (eller dvs. min arbejdsplads) pga en stress-sygemelding modtog sygedagpenge i en periode tom. september 2009, er det ikke over 3 år siden, at jeg modtog dem, og da jeg ikke som for et år siden, da vi søgte sidst (min mands pas udløb, derfor fik vi kun 1 år og ikke 2...), kan få dispensation som aktiv fuldtidsstuderende, vil vi jo så få et afslag, når lovændringerne først bliver fremsat i sidste halvdel af januar!
Så hvad gør vi??
Min mand har et fuldtidsjob, bestod Danskprøve 2 i sommers og går stadig til dansk via fof for at blive bedre. Han har fuldført sit integrationsforløb (har haft fs-opholdstilladelse i 3 år nu i december), vi bor i en andelslejlighed, og jeg studerer sociologi på andet år+modtager su. Da jeg stadig er syg med depression og angst, er mine/vores muligheder for at benytte os af EU-reglerne begrænsede, da jeg fx ikke er i stand til at varetage et arbejde, og da vi virkeligt er afhængige af min mands indtægt.
Som jeg ser det, har vi ikke andet valg end at ansøge, få et afslag og så (forsøge at) klage over afgørelsen i håbet om at trække tiden ud (+ at det - i en perfekt verden - burde veje godt for os, at han har været her så længe, er velintegreret osv..?)

Jeg vil være meget taknemmelig over at høre, hvad I tænker om vores situation og muligheder, for lige nu er jeg fuldstændig chokeret, frustreret, ked og bange! :cry:

Kh Maja

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 12:27:22

Sygedagpenge hører ikke under Lov om Aktiv Socialpolitik eller Integrationsloven og har derfor ingen betydning for en familiesammenføringssag. Og dermed selvfølgelig heller ikke for forlængelser.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 07.12.2011 12:54:26

Okay, det lyder jo godt.

Men tror du, at der kan nå at ske ændringer frem til august på den dårlige måde. Jeg mener, er det en chance at tage, hvis vi venter?

Vores plan er at min mand kommer her på hans andet turistvisum sidst i april ( forhåbentlig får han visum, så han kan rejse ud og ind som han vil, 90 dage på et halvt år) Vi vil derfor rejse på ferie i hele juli måned, og når vi kommer hjem til Danmark igen vil vi ansøge.

Hvad skal vi være opmærksomme på, hvis vi f.eks. vælger at ansøge inden juli måned men alligevel rejser på ferie? Han skal have tilladelse til at rejse ud fra Danmark, hvis han har angivet sin ansøgning er det ikke rigtigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 13:44:52

I princippet kan man vel forestille sig, at regeringen bryder sammen, og at der bliver udskrevet et hurtigt nyvalg til Folketinget. Eller at 3 MF`ere melder sig ud af et af regeringspartierne eller af Enhedslisten og ind i et parti i den nuværende blå opposition. Og så er flertallet for mere lempelige FS-regler måske væk. Men om den slags scenarier er sandsynlige nok til, at man bør planlægge efter dem, vil jeg nu tillade mig at stille spørgsmålstegn ved. Det ville jeg personligt ikke gøre, også fordi ”Sverigesløsningen” jo altid eksisterer som en ”plan b”, hvis alting går helt skævt i Danmark.

Som tingene ser ud lige nu, må man vel sige, at fremtiden generelt er svær at forudsige. Måske er Italien gå-et bankarot om ½ år og euroen brudt sammen, og måske hersker der fuldstændig anarki på det europæiske kontinent med borgerkrig i Grækenland og civile uroligheder andre steder. Men i så fald har man nok andre og større bekymringer end indvandringsprøver eller pointsystemer for familiesammenføring, selv hvis man er gift med en udlænding.

”Det eneste sikre er døden og skatter” lyder et gammelt ordsprog, og lige nu tror jeg, at man gør klogt i at skrive sig det bag øret. Og så i øvrigt have den livsindstilling, at man håber det bedste men er forberedt på det værste.

Et visum bliver ikke ugyldigt, fordi man søger om opholdstilladelse. Så så længe din mands visum er gyldigt, og han ikke har brugt sine højest 90 dage, kan han – hvis visum tillader flere indrejser – rejse ind og ud af Schengen, som han vil.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 07.12.2011 14:31:17

Tak for svaret igen.

Ja du har ret, forbered det værste og og håb på det bedste.

Men når man afleverer sin ansøgning, er der så ikke en regel om, at man skal blive i landet, uanset om man har visum til at rejse ud og ind eler ej?

soreng

Indlæg af soreng » 07.12.2011 15:21:57

Nej. Hvis ansøger er i besiddelse af et visum der ellers vil give ham/hende ret til at rejse ind og ud af landet, så kan han/hun også gøre det efter ansøgningen. Et eksisterende visum bliver ikke inddraget når man ansøger om familiesammenføring. :wink:

Min kone var i Danmark på en midlertidig (1 årig) arbejdstilladelse...Hun skulle selvfølglig heller ikke holde op med at arbejde da vi ansøgte om familiesammenføring, og vi nåede da at rejse både til tyskland og sverige mens ansøgningen blev behandlet.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 07.12.2011 16:41:22

Dejligt- Tak for svaret.

Det lyder selvfølgelig logisk, men skulle lige være sikker..:)

hunny.bunny26

Indlæg af hunny.bunny26 » 07.12.2011 20:50:45

Hi. Meaning its not goin to change before Christmas :((
I'm waiting for the aborting fees and half guarantee money..
I'm in a tourist visa til January 5. :(
Is the anyway I can do? Help..
I'm really frustrated of all the things were going through (me and my hubby)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.12.2011 07:49:49

No I don`t think, it is likely, that new rules will be in place, before your visa expires on jan. 5 2012. Unfortunatly. But of course your hubby can use his rights to free movement in the EU, if he is a danish citizen. That could be a solution, if you can not fullfill all the present danish requirements, and if it is important to you not to have to leave the EU again even for a few month.

But there is of course no guarantie, that your hubby can find a place to stay in eg. Sweden "just like that", so if you want to use this opportunity, he should start acting now, as time is running short.

hunny.bunny26

Indlæg af hunny.bunny26 » 09.12.2011 17:44:24

Thanks for your reply but right now we can't afford to go to Sweden :( We've plan that before. But because he don't have job now. We can't. We're running out of budget because of me visiting Denmark. We're almost 1 year married :( and because of all this rules, we can't start things together.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2011 10:47:01

Yes its tough I know. But if your husband find a new job, things will probably look a lot brighter. And if new rules are in place at the end of january 2012 - which seems likely - perhaps most of the waiting can be over soon. But you will in all likelyhood need to part for a period of 3 month, when your visa expires, so best to prepare mentally for that already.

Besvar