brasiliansk kæreste - Forsørgelseskrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Basse666

brasiliansk kæreste - Forsørgelseskrav

Indlæg af Basse666 » 26.02.2008 23:08:30

Om 3 uger kommer min Brasilianske kæreste, som er fyldt 24 år i December. På mange områder er alt perfekt. Hun opfylder 24 års reglen, og jeg skal ikke bekymre mig om tilknytningskravet, da jeg er 29 år. Hun kan være her 3 mrd (brasilianere skal ikke søge visum), men jeg vil gøre alt for at hun ikke skal tilbage til brasilien efter de 3 måneder...Derfor ser det ud som om, at den eneste mulighed vi har er at gifte os, hvilket vi begge er indforståede med.

Jeg har formået at skrabe de 58.207 kr sammen, men mit problem er, at jeg stadig er studerende og stadig bor på kollegie, hvorfor jeg ikke opfylder boligkravet med 2 X 20m2. Jeg har dog i sinde, så hurtigt som muligt, at finde noget, der er stort nok til at jeg kan opfylde det krav.

Det jeg er i tvivl om er hvorvidt jeg opfylder forsørgelseskravet.
Der er tilsyneladende lavet nye regler på området:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... endret.htm

Selvom jeg har de 58.207 kr, er jeg meget i tvivl om jeg opfylder kravet, da jeg ikke får SU og lever af mit studiejob (har brugt mine 6 års SU). Min kæreste er meget interesseret i at finde et arbejde her så hurtigt som muligt (lige meget hvad)

Men har jeg forstået det rigtigt, hvis hun kan få Starthjælp så snart vi er blevet viet? Og er det så ikke også rigtigt, at de penge bliver trukket direkte fra de 58.207 kr?

jeg har ikke selv modtaget hverken kontanthjælp eller starthjælp, men jeg har været et par måneder på dagepenge mellem min bachelor og min kandidat, så dette skulle ikke begrænse os.

Ud fra hvad jeg kan læse i den nye lov, så er kravet nu, at man som par skal være selvforsørgende. Men hvad skal det så sige?

Hvor meget skal jeg tjene om måneden før det er nok? Det er helt sikkert, at vi ikke kommer i økonomiske problemer, da mine forældre altid gerne vil hjælpe, da min kæreste selv er ganske godt stillet økonomisk, og da jeg selv har nogle penge stående i banken....

Jeg har en fornemmelse af, at dette problem er et af de mindre af slagsen, men håber at der er nogen der forstår det med forsørgelseskravet bedre end mig selv...?

brunslev

Indlæg af brunslev » 27.02.2008 10:33:05

Mht. boligkravet, har jeg fået følgende svar fra US:

Ja, det er korrekt forstået. Hvis du har en bolig, hvor der efter en gennemført familiesammenføring højst bor 2 personer pr. beboelsesrum, så er der ikke noget krav til hvor stor lejligheden i øvrigt er. Hvis du derimod eksempelvis har en 1 værelses lejlighed på 60 kvm, så gælder reglen om at der højst må bo 2 personer i denne imidlertid ikke, idet man i stedet så afgør det ud fra lejlighedens størrelse, således at der skal være 20 kvm eller mere pr. beboer - der må altså bo 3 personer i en lejlighed af denne karakter. Vurderingen efter størrelse (antal kvadratmeter) anvendes derfor altid begunstigende i forhold til brugerne.

Så størrelsen er åbenbart ikke et problem. Men du skal bevise at I har noget at bo i de næste 3 år. Jeg har hørt at man gøre det ved at lave en kontrakt med venner eller familie, der har plads nok, og sende den med. I behøver jo ikke at bo der, hvis I finder noget andet inden.

Mvh. Kasper.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 27.02.2008 17:36:13

Hej Basse666.

Mht. forsørgerkravet har du ikke noget at bekymre dig om, så længe du ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (kontanthjælp, starthjælp mm) indenfor det sidste år fra den dato I søge om FS. US ser altså ikke på, hvor meget du tjener, om du har job, er på SU eller får dagpenge (dagpenge er tilladt). At I er selvforsørgende betyder blot, at I selv skal stå for al økonomi og ikke kan forvente at modtage økonomisk hjælp fra Staten (pånær børnepenge og den slags). Så du har tolket reglerne helt rigtigt!

Pas på ikke at blande de 58.000 ind i forsørgelseskravet. Det er et andet krav, nemlig kravet om stillelse af bankgaranti. Hvis du vælge at skyde dine egne penge ind som garanti vil de blive låst på en konto, som du ikke kan hæve af. Kontoen skal løbe i 7 år (beløbet kan blive nedsat til det halve, når din kone har gennemført den obligatoriske danskuddannelse). Eller du kan få banken til at stille sig som garant, så du ikke skal binde dine egne penge i 7 år. Du betaler et oprettelsesgbyr til banken 4-500 kr og provision ca. 2-400 kr pr. kvartal.

Din kone er ikke berettiget til starthjælp (jvf. at I skal være selvforsørgende). Hvis hun modtager starthjælp betyder det, at I ikke længere opfylder forsørgelseskravet (hun modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik), og konsekvensen kan være, at hendes opholdstilladelse inddrages, når I søger forlængelse. Desuden vil de penge, hun får udbetalt, bare blive trukket af den bankgaranti, du selv har stillet!
Til gengæld kan hun modtage SU, hvis hun har lyst til at læse i DK.

Boligkravet er som Brunslev skriver. Lejemålet være tidsubegrænset eller 3 år frem. Da du bor i studenterbolig - læs denne tråd: viewtopic.php?t=1176

Held og lykke til jer 2!

Basse666

Indlæg af Basse666 » 01.03.2008 01:45:36

Hejsa og mange tak for de fine svar :)
Det ser ud til, at jeg er begyndt at forstaa de fleste ting ganske godt :)

Imidlertid har jeg stadig et par spoergsmaal:

I forbindelsen med bankgarantien paa 58.000 kr er jeg lidt i tvivl om nogle ting. I andre indlaeg har jeg laast noget med at US vil inddrage de 58K hvis vi gifter os og opnaar opholdstilladelse indenfor de 3 maaneder, som min kaereste har ret til at vaere i landet?

Der er bare lige det, at man som brasilianer ikke skal soege visum i Danmark, men hvordan saa med de penge, mister jeg dem hvis vi faar det hele i orden mens hun er her eller hvad? Jeg kan ikke helt finde ud af, om det goer en forskel at hun ikke har visum. Vi vil jo forfaerdeligt gerne ha det hele ordnet indenfor de 3 maaneder, saa hun ikke er noedt til at rejse tilbage til Brasilen, hvor hun saa er noedt til at vente 3 maaneder, foer end hun kan komme til Danmark igen......

En anden ting jeg ikke kan finde oplysninger om nogen steder:
Hvornaar kan hun komme til at arbejde her? Eftersom hun ikke kan faa starthjaelp og den slags havde vi haabet, at hun kunne komme til at arbejde her saa snart som muligt, hun er veluddannet og snakker engelsk, fransk og portugisisk flydende....Det er lige meget hvad det er for noget arbejde, bare noget, hvor man ikke er noedt til at snakke dansk lige med det samme.....

En sidste ting, hvordan opnaar man at opholdstilladelsen bliver permanent, og hvornaar vil hun kunne faa ret til at studere paa universitetet og dermed faa SU? Hun har en 5 aarig bachelor i Business Administration, og det ville vaere smart maaske at tage en kandidati et eller andet. Selvfoelgelig skal hun laere dansk foerst, men hun er rigtigt god til sprog, saa jeg regner med, at det kommer til at gaa hurtigt..

Paa forhaand tusin dtak for hjaelpen og undskyld de mangelende danske vokaler, er i Madrid weekenden over, saa har ikke dansk tastatur :)

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 01.03.2008 12:13:43

Hej igen.

Din kæreste skal ikke ansøge om visum, da hun ikke er visumpligtig. Hun har ret til at opholde sig i DK 90 dage, så det er med at blive gift og få søgt FS inden disse 90 dage, som du selv skriver. Det har I lov til!

Da du ikke skal stille garanti for din kæreste i forbindelse med visum kan du heller ikke miste disse penge. Det er kun hvis man søger visum med garanti og så søger FS fra Dk, at pengene ryger. De 58.000 stiller du så for at få FS. Pengene hæves kun, hvis I søger kontanthjælp/starthjælp.

Permanent OT kan opnås når hun har været i DK 7 år (i særlige tilfælde efter 3 eller 5 år, læs mere på dette link til US hjemmeside http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm
Inden hun kan få permanent OT skal hun have gennemført en integrationskontrakt, som udarbejdes af en sagsbehandler (ikke noget at være nervøs for) samt danskuddannelsen. Den første tidsbegrænsede OT gælder 2 år, I skal så søge forlængelse for yderligere 2 år og herefter for yderligere 3 år. Så kan I søge om permanent.

Hun må arbejde fra den sato hendes opholdstilladelse træder i kraft, men ikke under selve sagsbehandlingen, desværre. Hun må dog godt lede efter job, som hun så kan starte på ligeså snart OT er i hus. Og ja, hold jer langt væk fra starthjælp/kontanthjælp!

Når hun har fået OT er hun berettiget til SU på lige fod med danskere, og det er gratis for hende på de forskellige uddannelsesinstitutioner. I skal blot søge hus SU-styrelsen.

Håber det er svar nok uden at gøre forvirringen total :D

Basse666

Indlæg af Basse666 » 04.03.2008 16:13:54

@ABJ78 Herligt at der er folk som, der kan give så præcise svar, tak for det :)

Det hele ser ud til at flaske sig rigtigt godt. Dog er der 2 problemer tilbage. Min kæreste skal have sit dokument stemplet hos udenrigsministeriet, så hun har sendt det med FEDEX ned til hovestadet Brasilia, det tager så en måned, hvorefter de sender det tilbage til hende i Recife. Derefter skal hun så sende det ned til den danske embassade i Brasilia, men dette skulle ikke tage meget mere end 2-3 dage før hun får det retur....sidst skal dokumentet oversættes....

Det er ret sindsygt, at der skal ordnes så meget, men det er altså reglerne. Da hendes søster skulle giftes i Norge krævede de slet ikke alle de stempler som de gør i Danmark....

For Brasilien skriver udenrigsministeriet om legalisering:
"Den danske ambassade i Brasilien har oplyst, at det braslianske udenrigsministerium er bemyndiget til at legalisiere skilsmissedokumenter uden forudgående forelæggelse for justitsministeriet. Legalisering skal således alene foretages af det brasilianske udenrigsministerium og den danske ambassade i Brasilien." Selvom der snakkes om skilsmisse, og selvom hun ikke har været gift før, så skulle det være den paragraf der gælder. Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide på Vielseskontoret i Århus

Hun kommer her om præcis 2 uger, og hendes far sender så dokumentet til Danmark så snart det er klar. Problemet er bare, at det ser ud til at kunne tage noget tid, og med brasiliansk bureaukrati, så ved man aldrig, om et eller andet går galt, så det kommer til at tage endnu længere tid. Alt dette er desværre 100% ude af mine hænder....Hun kommer her den 15. marts, og hun regner med, at vi senest har dokumenterne sidst i april, men hvad gør jeg, hvis det bliver senere og det for eksempel viser sig, at vi pludselig kun har en måned til at blive gift og søge familiesammenføring? Er det i såfald muligt at klare det så hurtigt, og har vi mulighed for det, der omtales som "processuelt ophold" eller er dette kun, hvis man er 23,5 år gammel. Hun er nemlig allerede fyldt 24...

En sidste ting: Jeg er en smule i tvivl med hensyn til boligkravet. Jeg er klar over reglerne om at man som 2 personer mindst skal have 40 m2. Problemet er bare, at det ikke er så let at finde en lejlighed i Århus og omegn. Mine forældre har sagt, at vi sagtens kan bo hos dem, men det er noget med, at der er en regel der gør, at man ikke kan det....

Ellers tror I at US ville være forstående over for at det tager lidt tid at finde en lejlighed, og at vi måske kunne få en frist på et eksempelvis et halvt år til at finde en? Jeg bor på et kollegieværelse, som er sat til 27M2, hvilket altså ikke er nok. Jeg har en ansøgning hos Kollegie8000, der har optjent anciennitet i lang tid, hvorfor jeg ville kunne få næsten hvad som helst i Århus. Problemet er bare, at jeg er sat til at blive færdig som studerende juni 2009, hvorfor jeg altså ikke kan opfylde kravet om en bolig for 3 år....Jeg håber virkelig, at US har forståelse for, at det som studerende er en del sværere at opfylde boligkravet. Hvis jeg bare kunne få lov at leje en stor nok bolig gennem kollegiekontoret, så ville jeg i mellemtiden have tid nok til at finde et nyt sted at bo, der opfylder reglerne om 3 år....

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 05.03.2008 18:48:23

Tak for de pæne ord :-)

Mht bolig så er det lidt svært at vurdere. Jeg tør desværre ikke svare på løsningen med at flytte ind hos dine forældre.
Mht dit værelse. Ifølge bekendtgørelsen om opfyldelse af boligkravet (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28983):
§ 7. Den bolig eller den del af en bolig, som referencen råder over, jf. § 6, anses for at være af rimelig størrelse, når

1) der efter gennemførelsen af familiesammenføringen vil bo højst to personer pr. beboelsesrum i boligen, jf. stk. 2, eller

2) boligens areal efter gennemførelsen af familiesammenføringen vil være på mindst 20 m2 pr. person, der bor i boligen, jf. stk. 3.

Stk. 2. Ved opgørelsen af boligens beboelsesrum lægges de oplysninger til grund, der fremgår af Bygnings- og Boligregistret (BBR) vedrørende boligenhedens beboelsesrum. Køkken, toilet, entré og lignende rum medregnes ikke ved opgørelsen af boligenhedens beboelsesrum.

Stk. 3. Ved opgørelsen af boligens areal lægges de oplysninger til grund, der fremgår af Bygnings- og Boligregistret (BBR) vedrørende boligenhedens areal til beboelse.

Som jeg læser det, så vurderer BBR, at boligens størrelse kan anses for rimelig, hvis der er min. et beboelsesrum til 2 personer (som beboelsesrum medregnes ikke køkken, toilet, entré og lign.), eller hvis boligen er mindst 20 m2 pr. pers (disse oplysninger har US opgivet udfra de kriterier, der er fastsat af BBR).

Kan det godtgøres, at du opfylder 1)? Altså I er 2 personer om et beboelsesrum? Der står jo også "...eller den del af en bolig". Evt. forhør dig hos US...

Andetsteds på forum er en diskussion vedr. studie/ungdomsboliger, som måske kunne være relevant for dig: viewtopic.php?t=1176

Håber det hele flasker sig for dig og din kommende viv :D

Basse666

Indlæg af Basse666 » 10.03.2008 14:09:41

@ABJ78:
Med hensyn til det med SU skrev du:
"Når hun har fået OT er hun berettiget til SU på lige fod med danskere, og det er gratis for hende på de forskellige uddannelsesinstitutioner. I skal blot søge hos SU-styrelsen"

Jeg har lige været inde på SUs hjemmeside (www.su.dk), og jeg er ikke helt sikker på at du har ret:

For at kunne opnå ligestilling skal man opfylde nogle punkter, hvorunder vi, så vidt jeg kan se, falder ind under dette:

Du er gift med en dansk statsborger
Du kan blive ligestillet, hvis du har boet i Danmark uafbrudt i mindst 2 år umiddelbart før ansøgningstidspunktet og samtidig været gift med eller været i registreret partnerskab med en dansk statsborger i mindst 2 år. Det er en betingelse, at du fortsat er gift eller i registreret partnerskab på ansøgningstidspunktet.

det lyder som om, at hun skal vente 2 år før hun kan få SU så?

Håber godt nok at jeg tager fejl, da det ændrer en del i vore planer...

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 10.03.2008 22:37:53

Hej igen.
Jeg er sikker på jeg har ret :wink: .
Hvis hun er EU borger kan hun først få SU efter 2 år. Men det er hun jo ikke.
Din kone vil være omfattet af Integrationsloven, når hun får OT (går jeg ud fra - når I skal stille bankgaranti) og dette giver samme rettigheder på lige fod med danske statsborgere til at søge ind på en uddannelse og modtage SU.
Kig igen på www.su.dk/ - gå ing under "Du er udenlandsk statsborger" og videre ind under "Ligestilling efter danske regler".

Mikkelsen
Geografisk sted: Aabenraa/Brasilien

Indlæg af Mikkelsen » 11.03.2008 13:05:50

SU reglerne er også meget relevante for mig og min kommende mands situation, men jeg opfatter det desværre også sådan, at det ikke er muligt at få udbetalt SU før personen har opholdt dig i DK i 2 år. Nogen der kan komme med en afklaring?

Derimod er min opfattelse at efter FS er uddannelsen er "gratis" ligesom for os danskere, i forhold til hvis en uden for EU ønsker at studerer i DK, da det hurtigt bliver en dyr fornøjelse...

/Mikkelsen

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.03.2008 18:27:41

Hej Mikkelsen.
Hvor komme din mand fra? Hvis han ikke er EU borger og I søger familiesammenføring således at din mand er omfattet af integrationsloven kan han få SU fra dag 1. Således står der:

Lov om integration af udlændinge i Danmark
Du kan blive ligestillet, hvis du er omfattet af lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven).

Nedenfor står der rigtig nok, at man kan blive ligestillet, hvis man har været gift med en dansk statsborger i 2 år. Men så søger man jo efter en anden ligestillingsregel end den om integrationsloven. Man skal ikke opfylde alle de betingelser, der står listet, men én af dem.

Hvis I stadig ikke er overbeviste kan jeg fortælle, at min mand (ikke EU-borger) fik tildelt SU ½ år efter sin ankomst til DK på baggrund af ligestilling efter integrationsloven, og læser nu på 3. semester.

Mikkelsen
Geografisk sted: Aabenraa/Brasilien

Indlæg af Mikkelsen » 11.03.2008 19:16:21

Hejsa...

Han er fra Tunesien, så det er dejlige nyheder for os! :D
Så blev jeg da afklaret på det område...

/Mikkelsen

Basse666

Indlæg af Basse666 » 16.03.2008 12:39:47

Ja de var dog en fantastisk besked at få!
Jeg var så sikker på, at jeg havde forstået det rigtigt, at jeg helt glemte at holde øje med indlægget :)

Besvar