Tidshorisont for ændring af familiesammenføringsregler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

kaba

Re: Tidshorisont for ændring af familiesammenføringsregler

Indlæg af kaba » 25.11.2011 22:47:35

larschr5 skrev:Hvad mener du med "ser det stadig sort ud"?

Der er stort set ingen krav til FS via EU-reglerne. Der skal blot være tale om et reelt ophold i et andet EU land og dette skal kunne dokumenteres grundigt. Hvilke krav opfylder i ikke?
Det som bekymre mig, som jeg har hørt, er at man skal mindst have arbejdet i sverige 3 måneder og samtidig ikke må have i DK. Det er nemlig det som jeg på ingen måder kan opfylde. Arbejder i DK

kaba

Indlæg af kaba » 25.11.2011 22:50:28

mh skrev:Mon ikke Kaba gerne vil flytte til DK, men er bekymret for kravene til indtægt, da hun er 'selvforsørgende'? Hidtil har det jo været nok med 2 x starthjælp, men nu hæves det jo vel så til 2 x kontanthjælp.

"Endvidere kan der stilles krav om, at en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som selvforsørgende, dokumenterer, at han eller hun råder over tilstrækkelige midler til sig selv og alle sine familiemedlemmer, herunder pågældendes ægtefælle/registrerede partner/samlevende, pågældendes børn under 21 år og ægtefællens/den registrerede partners/den samlevendes børn under 21 år."

Nej er slet ikke bekymret med min indtægt, mit problem er og som jeg ikke kan opfylde er det med arbejde.
At man mindst 3 måneder skal have et arbejde i sverige og samtidig ikke må arbejde i DK. Det er det som jeg ikke kan opfylde.
Har arbejde i DK, og har ikke mulighed for at stoppe

digogmig

Indlæg af digogmig » 25.11.2011 22:53:00

Kaba hvis du har boet i Sverige i mindst 10 uger, så kan du godt benytte dig af EU reglerne selv om du arbejder i DK ;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2011 08:08:36

@Kaba

Det lyder ærlig talt, som om du er helt blank. Lav dig en kop te eller kaffe og sæt en times tid af til at læse ÆUG`s vejledninger her på hjemmesiden:

"Jeg vil.. flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

brian7

Indlæg af brian7 » 03.12.2011 20:08:49

hejsa hvornår tro du at vi for at vide om de ny regler træder i kraft om familiesammeføringsregler

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2011 08:27:36

Når et lovforslag sendes i høring, så vil der stå i forslaget, hvornår loven forventes at træde i kraft. Spørgsmålet er ikke om, spørgsmålet er hvornår.

Det eneste, der kan forhindre en forenkling af FS-reglerne, skulle være hvis regeringen bryder sammen og der bliver udskrevet et meget hurtigt nyvalg til Folketinget. Og det er der ikke umiddelbart noget, der tyder på.

Men ting tager tid. Regeringen har kun siddet i 2 måneder, og så hurtigt maler hele lovgivningsmøllen altså ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2011 11:10:36

Af regeringens lovkatalog fremgår det nu, at lovforslag om ændringer i reglerne for ægtefællesammenføring forventes fremsat i 2. halvdel af januar 2012. Ikrafttrædelsesdato kan vi endnu kun gætte på, men det kunne i princippet godt blive fra og med lovforslagets fremsættelse.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 04.12.2011 12:20:47

Fra lovkatalog.http://www.statsministeriet.dk/Index/do ... MINISTEREN

Ændring af udlændingeloven (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk sagsbehandling m.v.) (Jan II)

Lovforslaget ændrer reglerne for ægtefællesammenføring og indebærer bl.a. en afskaffelse
af pointsystemet, tilbageførsel af 24-årsreglen og tilknytningskravet, afskaffelse af indvandringsprøven, afskaffelse af gebyrer for at ansøge om opholdstilladelse samt nedsættelse af
garantistillelsen. Forslaget indeholder endvidere bl.a. en fravigelse af persondataloven i
forbindelse med elektronisk sagsbehandling. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget
”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.

" Fundiver, du mener man kan forvente at loven vil gælde fra datoen fra fremsættelse, er det kotyme ?"

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2011 13:20:56

FinnDK skrev:Fundiver, du mener man kan forvente at loven vil gælde fra datoen fra fremsættelse, er det kotyme?
"Kotyme" er det vel ikke, men det er en mulighed, og det er set før. Og lige i denne sag vil jeg mene, at der er en meget klar interesse i at lade ændringerne træde i kraft hurtigst muligt. For dels sidder en masse mennesker jo nu og venter med at søge, dels bliver der indgivet ansøgninger, der skal afslåes, og hvor folk så skal til at søge en gang til, når de regler, der giver anledning til afslaget, er blevet fjernet.

Og ingen af delene er jo på nogen måde hensigtsmæssigt, hverken for de berørte borgere eller for administrationen. Så jeg forventer da bestemt, at man finder en løsning, hvor det, som Helle Thorning har kaldt "de værste forhindringer for familiesammenføring" bliver fjernet hurtigst muligt.

Og for så vidt kunne man for mig at se endda gå et skridt videre og sige, at visse krav frafaldes også for ansøgninger, der er indgivet før lovens ikrafttræden. Umiddelbart virker det f.eks. ikke særlig rimeligt eller meningsfyldt at sige, at en person, der har søgt i december 2011, skal bestå indvandringsprøven, selvom dette krav ikke længere stilles ved nye ansøgninger, der indgives på det tispunkt, hvor den pågældendes ansøgning er behandlet i februar 2012.

Konsekvensen af, at vedkommende dumper, vil jo nemlig i den situation ikke være andet, end at han/hun så må rejse hjem og indgive en ny ansøgning. Og det er jo ærlig talt at spilde både borgernes og forvaltningens tid.

Og tilsvarende vil jeg da også mene, at det er urimeligt at stille krav om deponering af 100.000 kroner, hvis man blot ved at trække sin ansøgning tilbage og indgive en ny kan nøjes med at blive stillet over for et krav om at deponere 50.000 kroner.

Så jeg håber da på, at regeringen finder en fornuftig løsning på disse overgangsproblemer, men det vil jo vise sig, når vi ser lovforslaget.

Men det korte af det lange er, at regeringen selvfølgelig godt kan vælge at sige, at alle ansøgninger indgivet frem til f.eks. 1. juli 2012, skal behandles efter de gamle regler, også selvom de måske først bliver afgjort i 2013.

Men jeg kan slet ikke se, hvilket incitament regeringen skulle have til at trække lempelserne ud på den måde. "Risikoen" for regeringen ved det her er, at den kan blive beskyldt for at føre "en slap udlændingepolitik", men den risiko bliver ikke mindre af at trække tilbagerulningen af VKO´s seneste stramninger i langdrag.

Tværtimod vil jeg næsten mene, at jo tidligere i valgperioden det gennemføres, jo mere tid bliver der også til at synliggøre, at Danmark ikke gik under af den grund.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 04.12.2011 15:00:30

Vil der ske ændringer i forhold til tilknytningskravet?

lange

Indlæg af lange » 04.12.2011 18:56:39

Hej Fundvier199,

Min kone har lige bestilt tid til indvandringsprøven d.19 Jan. 2012, og da denne prøve og de 100K er de sidste forhindringer inden hun kan få midlertidig opholdstilladelse, er vi egentlige rimelige tilfredse. Men så idag har jeg læst de ovenstående indlæg plus en kammerat spurgte mig hvorfor vi ikke bare udskyder det hele et par måneder, glemmer prøven og de 100K, søger igen om et par måneder.... ingen prøve og 50K, nemt og ingen grå hår? dette kan ikke være den nye regerings mening vel, eller hvad?

Mvh. Lange.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 08:12:32

@Minoli84

Ja tilknytningskravet tilbageføres til den form, det havde fra 2002 til juli 2011, dvs. der kræves kun et besøg i Danmark af ansøgeren og ingen deltagelse i danskkursus. Desuden ændres 28-års grænsen i tilknytningskravet til en 26-års grænse.

@lange

Når I er så langt i processen, tror jeg ikke, I skal forvente at blive fritaget fra nogen krav med tilbagevirkende kraft. Og udgifterne og ulemperne ved, at din kone skal rejse hjem og aflevere en ny ansøgning der, og så først kan komme tilbage til Danmark, når den er behandlet, overstiger nok fordelene ved at slippe for en prøve og for halvdelen af garantien. Men I må jo selv veje de forskellige muligheder op mod hinanden, og det kan I først kvalificeret gøre, når vi har set lovforslaget. Som jo så måske først blive sendt i høring efter nytår.

Helate

Indlæg af Helate » 05.12.2011 09:03:16

Hejsa

Min kæreste og jeg har lige nu booket bryllup til 24. marts. Hendes nuværende au pair OT er gældende til 17. maj. Mit spørgsmål er så i forhold til ikrafttræden af de lempede regler: Hvis vi bliver gift og au pair familien melder dette til US, så er jeg med på at der kan gå lidt før US overhovedet reagere - men hvis vi bliver gift 24. marts, men først indgiver ansøgning feks 1. maj (hvis det nu viser sig at lempelserne først gælder fra da af) kigger US så på at der er gået 1 måned siden brylluppet?

Og hvad hvis hun feks 14. april får et brev om at nu skal hun udrejse pr 1. maj....kan man så godt indlevere ansøgningen bare det er inden denne udrejsedato?

Tak for hjælpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 10:53:49

Som jeg har forstået det, kan man ikke aflevere en ansøgning om opholdstilladelse i Danmark, hvis man først har fået inddraget sin opholdstilladeles og fastsat en udrejsefrist. Tiden frem til udrejsefristen sidestilles således med et processuelt ophold, der heller ikke giver ret til at indlevere en ansøgning i Danmark. Så den dag, hvor brevet fra US lander i postkassen, er løbet, om man så må sige kørt.

Men det kan jo aldrig gå værre end, at din kæreste må rejse hjem, og dagen efter sin hjemkomst kan hun så aflevere en ansøgning om FS på den nærmeste ambassade. Og efter højest 3 måneder kan hun så rejse tilbage til Danmark igen, med mindre sagen vurderes at være særlig kompliceret.

Så det kan jo også ses som en lejlighed til at besøge familien, inden man sådan "mere permanent" bosætter sig i Danmark. Og måske kan du tage ferie i 3-4 uger, så du også kan møde din svigerfamilie.

Helate

Indlæg af Helate » 05.12.2011 11:10:23

Jamen du har jo ret i at en tur tilbage til hjemlandet osse kan være dejligt.

Men hvad hvis værtsfamilien ikke skynder sig med at melde at hun er blevet gift - den tid fra vi bliver gift, til hun modtager brevet er vel så normalt lovlig ophold på opholdstilladelsen?

Besvar