EU-metoden og arbejde i København

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

hanna

Re: EU-metoden og arbejde i København

Indlæg af hanna » 30.11.2011 10:08:10

og et tillægsspørgsmål til det der startede tråden: Arbejde i København

Min mand er egentlig uddannet indenfor film- og medievidenskab, og vil gerne instruere. I den forbindelse har vi snakket om muligheden for at blive assistent for en instruktør. Mulighederne er jo, desværre, væsentligt større i København end i Malmö.

MEN: må han udføre ulønnet (frivilligt) arbejde i Danmark, med en opholdstilladense i Sverige? Som tidligere nævnt har vi boet i Sverige i 1.5 år, hvoraf han har arbejdet 1 år af den tid.

Jeg håber nogen kan være behjælpelige.

Mvh
Sara

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2011 10:55:53

Når du ikke arbejder i Sverige, kan din mand først blive berettiget til svensk SU efter EU-regler, når I har boet i Sverige i mindst 5 år og han dermed har erhvervet sig ret til permanent ophold efter EU-reglerne. Så jeres eneste mulighed er, at din mand bliver berettiget til svensk SU efter de nationale svenske regler, som du allerede har citeret fra, og som jeg i øvrigt ikke kender nærmere.

Mht. frivilligt (ulønnet) arbejde i Danmark er det ikke tilladt for udlændinge uden opholdstilladelse at udføre sådant, og det er i den sammenhæng komplet underordnet, om din mand bor i Sverige eller Uganda eller Japan. Men der er selvfølgelig en gråzone for, hvornår noget er ulønnet arbejde, og hvornår det bare er at give en hånd med. Men at assistere en filminstruktør vil formentlig falde klart på den forkerte side af den grænse.

Så måske var det alt i alt bedre, om I flyttede videre til Danmark efter EU-reglerne, idet din mand da både ville blive berettiget til dansk SU og til at arbejde i Danmark, uanset om det så er lønnet eller ulønnet arbejde, han udfører.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.11.2011 11:07:59

Et tip: Der findes et filmstudie i Ystad, hvor fx filmselskabet Yellow BIrd holder til. Tjek www.yellowbird.se - De er fx netop nu i gang med en britisk indspilning af Wallander-tv-serien. Ystad er inden for pendelafstand af Malmö, præcis ligesom København, men din ægtefælle må jo kun arbejde i Sverige.

hanna

Indlæg af hanna » 02.12.2011 08:44:41

Tusind tak for jeres indlæg.
Jeg havde IKKE set at der var en side kommentarer mere, så derfor den sene svartid, og oprettelsen af et nyt indlæg. Damn.
Men I besvarer jo mit spørgsmål så ganske udemærket.
I har ret i, at grænsegænger reglerne komplicerer, når man som jeg, ikke helt vil acceptere at give slip på København Det er på sin vis bedst at gøre én af tingene 100 procent - enten flytte helt til Sverige, eller flytte tilbage til DK. Men også en anelse svært at beslutte. ;0)

Mange tak for linket til filmstudiet - det er ikke så langt fra os (vi bor i Anderslöv), så det er jeg nu igang med at undersøge nærmere.

Fantastisk med et forum der er så aktivt og vidende.

Mvh
Hanna

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.12.2011 10:00:34

@ hanna, dels kan du få mail, når der er et nyt indlæg i en tråd, du har haft indlæg i, dels kan du når du logger dig ind klikke på 'Vis nye indlæg' eller 'Vis ulæste indlæg', så behøver du ikke bladre rundt, men kan hurtigt se, om der er noget nyt indenfor det, du er interesseret i.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar