barsel i Tyrkiet
barsel i Tyrkiet
Hejsa,
Jeg er født og opvokset i DK og har dansk statsborgerskab min ægtefælle har Tyrkisk pas og har levet sammen med mig siden 1996. Min kone er gravid og har termin til maj mdr. derfor vil vi gerne opholde os i Tyrkiet / Alanya lige efter fødslen til barnet bliver 1 år. Jeg har tænkt at opsige mit nuværende arbejde når vi skal til at rejse, jeg ved at jeg ikke vil få nogen penge hverken fra A-kasse eller et andet sted men kan min kone få udbetalt nogen form af løn / barsels penge / børne pasnings orlov mens vi opholder os i Tyrkiet / Alanya og samtidig få børne ydelse + til vores 2 børn som er født i 2002 og 2006. Min kone er ansat under KFBU som er forenings ejet institution og har været ansat der snart i 9 år.
Glæder mig til at høre fra en ekspert.
Jeg er født og opvokset i DK og har dansk statsborgerskab min ægtefælle har Tyrkisk pas og har levet sammen med mig siden 1996. Min kone er gravid og har termin til maj mdr. derfor vil vi gerne opholde os i Tyrkiet / Alanya lige efter fødslen til barnet bliver 1 år. Jeg har tænkt at opsige mit nuværende arbejde når vi skal til at rejse, jeg ved at jeg ikke vil få nogen penge hverken fra A-kasse eller et andet sted men kan min kone få udbetalt nogen form af løn / barsels penge / børne pasnings orlov mens vi opholder os i Tyrkiet / Alanya og samtidig få børne ydelse + til vores 2 børn som er født i 2002 og 2006. Min kone er ansat under KFBU som er forenings ejet institution og har været ansat der snart i 9 år.
Glæder mig til at høre fra en ekspert.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: barsel i Tyrkiet
Du kan læse her om muligheden for at tage barselsdagpenge med til udlandet:
https://www.borger.dk/EMNER/FAMILIE-OG- ... orlov.aspx
Børneydelse kan I næppe få:
https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... delse.aspx
Du kan MÅSKE få dagpenge med i op til 3 måneder. Det fik jeg, men det er længe siden. Det er noget, man skal aftale med arbejdsformidlingen og a-kassen. Jeg havde dog været ledig i længere tid pga. sygdom, hvilket var en af grundene til at det lod sig gøre.
https://www.borger.dk/EMNER/FAMILIE-OG- ... orlov.aspx
Børneydelse kan I næppe få:
https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... delse.aspx
Du kan MÅSKE få dagpenge med i op til 3 måneder. Det fik jeg, men det er længe siden. Det er noget, man skal aftale med arbejdsformidlingen og a-kassen. Jeg havde dog været ledig i længere tid pga. sygdom, hvilket var en af grundene til at det lod sig gøre.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... rlader_dk/
Her står der lidt om reglerne for at udrejse og hvor længe.. Nu ved jeg ikke dine børns statsborgerskab, da der er ret stramme regler for børn med udlandskstatsborgerskab der kun må være udrejst af dk i maks 3 mdr.
Her står der lidt om reglerne for at udrejse og hvor længe.. Nu ved jeg ikke dine børns statsborgerskab, da der er ret stramme regler for børn med udlandskstatsborgerskab der kun må være udrejst af dk i maks 3 mdr.
-
mh1
- Kontakt:
Durmaz, når forældrene er gift og faderen er dansk statsborger, vil hans børn også være det. Desuden vil de være tyrkiske statsborgere, når deres mor er det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
tak Durmaz, mine børn har dansk statsborgerskab samtidig har de også tyrkisk statsborgerskab.
-
mh1
- Kontakt:
@ Orhan, har I tænkt jer at ville vende tilbage til DK? I så fald skal I forberede jer omhyggeligt.
Læs reglerne grundigt: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm
Læs reglerne grundigt: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Planen er at vende tilbage når barnet bliver 1 år, men man ved jo aldrig hvad fremtiden kan byde på
jeg har læst de links som i har givet men kan desværre ikke rigtigt finde svar på mine spørgsmål 
-
mh1
- Kontakt:
Hvad er dine spørgsmål?
Det er jo ret klart, at din kone næppe vil kunne få dispensation for bortfald af opholdstilladelse, hvis I OPGIVER jeres danske bopæl. OPGIVE bopæl er, hvis I bor i eget hus/lejlighed eller andelsbolig og sælger den/det, eller I bor til leje og opsiger lejemålet.
Hvis I udlejer/fremlejer jeres bolig for en bestemt periode og den står klar til at I kan vende tilbage til den, så er den ikke opgivet, og din kone vil have lov til at opholde sig i udlandet i op til 12 måneder. Vær MEGET påpasselige med datoerne! Gør det hellere sådan, at I lægger en plan for at være væk i 11 måneder.
I skal snakke med kommunen om folkeregistrering. Hvis I udlejer eller fremlejer, kan I næppe stå tilmeldt på adressen, medmindre jeres lejer(e) alligevel ikke ville kunne få boligstøtte, og er det en almennyttig lejebolig, så skal I jo have tilladelse til fremleje og vil kun kunne få det, hvis I dokumenterer at I skal bo midlertidigt et andet sted.
Det var noget af det, jeg havde i tankerne, da jeg skrev at I skal forberede jer omhyggeligt og sætte jer ind i reglerne.
Det er jo ret klart, at din kone næppe vil kunne få dispensation for bortfald af opholdstilladelse, hvis I OPGIVER jeres danske bopæl. OPGIVE bopæl er, hvis I bor i eget hus/lejlighed eller andelsbolig og sælger den/det, eller I bor til leje og opsiger lejemålet.
Hvis I udlejer/fremlejer jeres bolig for en bestemt periode og den står klar til at I kan vende tilbage til den, så er den ikke opgivet, og din kone vil have lov til at opholde sig i udlandet i op til 12 måneder. Vær MEGET påpasselige med datoerne! Gør det hellere sådan, at I lægger en plan for at være væk i 11 måneder.
I skal snakke med kommunen om folkeregistrering. Hvis I udlejer eller fremlejer, kan I næppe stå tilmeldt på adressen, medmindre jeres lejer(e) alligevel ikke ville kunne få boligstøtte, og er det en almennyttig lejebolig, så skal I jo have tilladelse til fremleje og vil kun kunne få det, hvis I dokumenterer at I skal bo midlertidigt et andet sted.
Det var noget af det, jeg havde i tankerne, da jeg skrev at I skal forberede jer omhyggeligt og sætte jer ind i reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Vi bor sammen med forældrene og har adresse hos dem, dvs. Når vi rejser skal jeg ikke tænke på diverse udgifter, du har nok ret med at jeg skal planlægge 11 mdr. rejse i starten... Ved du om man stadig kan få børne ydelse når man er væk i så langtid?
-
mh1
- Kontakt:
Man skal meddele folkeregisteret at man udrejser, hvis man vil være væk mere end 6 mdr. uanset, om man er dansk eller udenlandsk statsborger. Det er pga. skat, sygesikring o.l. Man kan søge om lov til at forblive tilmeldt, når ens udlandsophold ikke er planlagt som en egentlig udvandring. I skal, når I ansøger, gøre det helt stjerneklart, at I har til hensigt at vende tilbage til DK. I jeres tilfælde er der ikke noget problem mht. at bevare boligen.
Som der står på det nederste link fra borger.dk, skal forældre og børn opholde sig i Danmark, for at der er ret til børneydelse. Hvis I får dispensation for bortfald af bopæl, vil jeg mene at I samtidig bevarer retten til børneydelse.
Der foreligger en ombudsmandsudtalelse (FOM2006.2004-4463-050 FOB2006.414) bl.a. om forståelsen af ‘ophold i Danmark’ i forbindelse med udbetaling af børneydelser. Af den fremgår i hvert fald, at man kan søge om at bevare ophold i en begrænset periode, og kommunen ville formodentlig ændre sin afgørelse om at stoppe børneydelser (ombudsmanden kan ikke bestemme, at de skal det, men kan give et vink med en vognstang).
Det, der er vigtigt for jer er, at sørge for at søge kommunen om dispensation, og at få alt på skrift.
Som der står på det nederste link fra borger.dk, skal forældre og børn opholde sig i Danmark, for at der er ret til børneydelse. Hvis I får dispensation for bortfald af bopæl, vil jeg mene at I samtidig bevarer retten til børneydelse.
Der foreligger en ombudsmandsudtalelse (FOM2006.2004-4463-050 FOB2006.414) bl.a. om forståelsen af ‘ophold i Danmark’ i forbindelse med udbetaling af børneydelser. Af den fremgår i hvert fald, at man kan søge om at bevare ophold i en begrænset periode, og kommunen ville formodentlig ændre sin afgørelse om at stoppe børneydelser (ombudsmanden kan ikke bestemme, at de skal det, men kan give et vink med en vognstang).
Det, der er vigtigt for jer er, at sørge for at søge kommunen om dispensation, og at få alt på skrift.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det er nogen gode informationer du har givet 1000 tak for hjælpen
-
mh1
- Kontakt:
Alternativt, hvis det ikke lader sig gøre: hvis du får et reelt arbejde m. forsikring i fx bağkur, vil dine børn være berettiget til den (beskedne) tyrkiske børneydelse. Lidt er jo bedre end slet ingen ting.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak det nyttige oplysninger, Jeg er nu begyndt at undersøge det fra A-kassen og kommunen så det bliver spændende at høre fra dem hvad De siger 
mh skrev:Alternativt, hvis det ikke lader sig gøre: hvis du får et reelt arbejde m. forsikring i fx bağkur, vil dine børn være berettiget til den (beskedne) tyrkiske børneydelse. Lidt er jo bedre end slet ingen ting.