ansøgning om opholdstilladelse i Danmark (EU)
ansøgning om opholdstilladelse i Danmark (EU)
Er så småt begyndt at pusle med papirarbejdet til vores ansøgning i Danmark, som vi indgiver når vi flytter til DK efter 4 måneder i Sverige. Har vi overset noget?
1. Lejekontrakt og kvitteringer på betalinger af husleje fra bank og fra udlejer (forbrug
betales over huslejen) - godkendelse fra andelsboligdforeningen, hvor vi bor til
fremleje
2. Kopi af min mands pas – alle sider
3. Svenske ID kort samt familiebevis fra Skatteverket
4. Opholdskort (min mand)
5. Vårdcentralbreve – bevis på indregistrering hos lægen (evt. lægebesøg og recept),
5a. Synsprøver, optikerbesøg, køb af kontaktlinser
6. Kopi af særligt sundhedsbevis (mig)
7. Vielsesattest og bevis for samliv i USA inden brylluppet (under mit midlertidige
specialeophold i USA)
8. Lønsedler 4 måneder (dansk arbejde)
9. Kopi af pendlerkort (mig) og Jo-jo kort (min mand)
10. Oprettelse af svensk bankkonto og alle bankkvitteringer og udskrift fra svensk konto
11. Bankudtog fra danske konti fra august.
12. Bevis på fraflytning af dansk bolig (leje af flyttebil, opsigelse af fremleje i DK)
13. Køb af møbler i svensk IKEA
14. Telefoner, kontrakter, Telenor kvitteringer, taletidskort
15. Køb af svensk forsikring, politianmeldelse af stjålen cykel
16. Import af fælles hund til Sverige fra USA samt kvitteringer for dyrlægebesøg
16a. Registrering af hunden i min mands navn i det centrale svenske hunderegister
17. Oprettelse af jobprofil på svenske databaser (min mand)
18. Fritidsaktiviteter (hundetræning - ugentligt (min mand), lejefilm og kort,
biografbilletter)
19. Kvitteringer for indkøb af dagligvarer, cykler, andre større og mindre ting mm. i
Sverige, kvitteringer for varer leveret til vores adresse.
20. Udskrift af forbrug på mit mobile internet (svensk og dansk adgang på 3's netværk i
forb. med arbejdet)
Har I noget, jeg mon skal tilføje/udelade?
1. Lejekontrakt og kvitteringer på betalinger af husleje fra bank og fra udlejer (forbrug
betales over huslejen) - godkendelse fra andelsboligdforeningen, hvor vi bor til
fremleje
2. Kopi af min mands pas – alle sider
3. Svenske ID kort samt familiebevis fra Skatteverket
4. Opholdskort (min mand)
5. Vårdcentralbreve – bevis på indregistrering hos lægen (evt. lægebesøg og recept),
5a. Synsprøver, optikerbesøg, køb af kontaktlinser
6. Kopi af særligt sundhedsbevis (mig)
7. Vielsesattest og bevis for samliv i USA inden brylluppet (under mit midlertidige
specialeophold i USA)
8. Lønsedler 4 måneder (dansk arbejde)
9. Kopi af pendlerkort (mig) og Jo-jo kort (min mand)
10. Oprettelse af svensk bankkonto og alle bankkvitteringer og udskrift fra svensk konto
11. Bankudtog fra danske konti fra august.
12. Bevis på fraflytning af dansk bolig (leje af flyttebil, opsigelse af fremleje i DK)
13. Køb af møbler i svensk IKEA
14. Telefoner, kontrakter, Telenor kvitteringer, taletidskort
15. Køb af svensk forsikring, politianmeldelse af stjålen cykel
16. Import af fælles hund til Sverige fra USA samt kvitteringer for dyrlægebesøg
16a. Registrering af hunden i min mands navn i det centrale svenske hunderegister
17. Oprettelse af jobprofil på svenske databaser (min mand)
18. Fritidsaktiviteter (hundetræning - ugentligt (min mand), lejefilm og kort,
biografbilletter)
19. Kvitteringer for indkøb af dagligvarer, cykler, andre større og mindre ting mm. i
Sverige, kvitteringer for varer leveret til vores adresse.
20. Udskrift af forbrug på mit mobile internet (svensk og dansk adgang på 3's netværk i
forb. med arbejdet)
Har I noget, jeg mon skal tilføje/udelade?
-
fundiver199
Re: ansøgning om opholdstilladelse i Danmark (EU)
Jeg synes, at I skal vedlægge 500 timers videooptagelser, der viser jer gå rundt i jeres lejlighed, lave mad, se TV og gå på toilettet. Så kan man da se, at I ikke har haft proformaadresse
Held og lykke med sagen!
Held og lykke med sagen!
Det overvejer vi klart også at gøre
Skal nok skrive, hvordan det går!
Skal nok skrive, hvordan det går!
I har bestemt intet at bekymre jer om - vi fik ja for det halve
Held og lykke!
Held og lykke!
Så når vi er flyttet, starter jeg med at gå på folkeregistret og registrere min nye adresse. Skal jeg sige/gøre noget i forhold til at min mand også er flyttet - eller er det først, når opholdstilladelsen (forhåbentlig) er i hus?
Derefter går vi så på Udlændingeservice.
Er der andre ting, vi skal gøre?
Vi hører vel fra Sverige, når de opdager, at vi er flyttet og vil have min mands opholdskort tilbage?
Derefter går vi så på Udlændingeservice.
Er der andre ting, vi skal gøre?
Vi hører vel fra Sverige, når de opdager, at vi er flyttet og vil have min mands opholdskort tilbage?
Ja du skal folkeregisteres på din kommune. Din mand kan først blive dette når han har fået opholdstilladelsen.
Vi har aldrig hørt fra Sverige
Vi har aldrig hørt fra Sverige
Hejsa HitaHita skrev:I har bestemt intet at bekymre jer om - vi fik ja for det halve![]()
Held og lykke!
Du siger I fik ja for det halve, jeg har det problem at US kræver flere dokumenter, såsom kvitteringer for forbrugsagifter, tv, net osv. Kvitteringer for indbo, ansvar, bil. Bevis for oprettelse af konto i bank osv.. Så transport fra DK til Sverige og retur. De oplysninger har jeg ikke. Boede til leje på et værelse i Sverige. Jeg er på dagpenge så skal oplyse om det også. Så er i tvivl hvad jeg skal gøre nu?
-
fundiver199
@Zombie
US "kræver" ikke noget bestemt. De giver dig nogle forslag til, hvordan du kan dokumentere, at du har haft et faktisk og reelt ophold i Sverige. Det, du skal gøre, er at fremsende så meget dokumentation som muligt og evt. skrive en kortfattet forklaring på de ting, du ikke kan dokumentere.
Men det er klart, at hvis du ikke kan dokumentere noget som helst, så ser din sag selvfølgelig skidt ud. Men det er svært at tage stilling til ud fra de meget sparsomme oplysninger, du giver.
Har du boet i Sverige som jobsøgende på danske dagpenge? Så er det selvfølgelig af central betydning for sagen, at du dokumenterer din jobsøgning så grundigt som muligt.
US "kræver" ikke noget bestemt. De giver dig nogle forslag til, hvordan du kan dokumentere, at du har haft et faktisk og reelt ophold i Sverige. Det, du skal gøre, er at fremsende så meget dokumentation som muligt og evt. skrive en kortfattet forklaring på de ting, du ikke kan dokumentere.
Men det er klart, at hvis du ikke kan dokumentere noget som helst, så ser din sag selvfølgelig skidt ud. Men det er svært at tage stilling til ud fra de meget sparsomme oplysninger, du giver.
Har du boet i Sverige som jobsøgende på danske dagpenge? Så er det selvfølgelig af central betydning for sagen, at du dokumenterer din jobsøgning så grundigt som muligt.
Tak for dit hurtige svar igen fundiver199, US vil have bonner fra indkøb, og de fleste har jeg brugt mit kreditkort, så jeg kan bevise reelt ophold der. Ja jeg var på EØS dagpenge i Sverige og tilmeldt arbejdsformidlingen der osv.
-
fundiver199
Jamen så er det vel bare at indsende, hvad du har. Og skulle du så alligevel få afslag, så skriv til ÆUG´s rådgivning. Vi har været involveret i 3 af den slags klagesager, og de 2 er blevet afgjort til medlemmernes fordel. Den 3. er stadig under behandling i Ministeriet.