Hej alle sammen
jeg har et spørgsmål er der nogen andre som har hørt om 23½års reglen.
jeg har nu i flere tilfælde blevet forklaret også af andre som har fået en ikke EU borger ind i DK at man godt kan blive gift inden begge parter er 24år men så for man bare et stemple om man har en sag som er i process og man har lov til at være i landet til den process er færdig,
også nå vedkommet bliver 24år for person så Perment opholdstilladelse.
lidt om os,
jeg er selv 24år 25 til Maj.
min Forlovet er Amerikanker,
hun bliver 24år til November.
hun har tilbragt ialt ca 2½år i DK siden Feb 2005. fordelt på Studie og Arbejde.
har middlertidligt arbejds tilladelse som udløber 30 Juni i år
jeg har fået afvide at det er letter og blive gift vis hun har en ret til at være i landet selv om det er midlertidigt så planen var at blive gift i Maj-Juni så hun kunne blive her i DK
er det muligt eller skal vi vente til hun bliver 24?
på forhånd 1000 tak
Kim
23½års reglen?
Hej Kim
Det er rigtigt, at man i praksis benytter sig af "23 1/2 års reglen". Det betyder blot, at i kan søge om Familiesammenføring, når i begge er fyldt 23 1/2, og at en eventuelt bevilget ansøgning, vil gælde fra begge parter er fyldt 24 år.
Derudover tror jeg, at du har rodet et par regler sammen.
- Man kan blive gift i Danmark, når man er fyldt 18 år og begge parter opholder sig lovligt i Danmark
- Når man afleverer en ansøgning om Familiesammenføring i Danmark, får man bevilget processuelt ophold, hvilket betyder at din partner kan opholde sig lovligt i Danmark under behandlingen.
- Det er ikke nemmere, at få opholdstilladelse blot fordi, man er gift i Danmark. I kan sagtens gifte er i USA, hvis i ønsker det. Ægteskabet er gældende i Danmark, blot det er blevet legaliseret.
- Man bliver ikke bevilget permanent opholdstilladelse ved Familiesammenføring men istedet en midlertidig opholdstilladelse, som skal fornyes indtil en permanent opholdstilladelse kan opnåes (kan normalt tildeles efter 5/7 år).
Jeg håber, at det afklarer jeres situation lidt. Når det så er sagt virker, det som om i står meget godt i forhold til en Familiesammenføringssag. Dog har du ikke oplyst, hvad dit eget statsborgerskab er, samt hvordan i står i forholdt til boligkravet og forsørgelseskravet, som jo også skal opfyldes i forbindelse med en ansøgning om familiesammenføring.
Du kan evt. læse mere om Familiesammenføring for ægtefæller her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Med venlig hilsen
Sidse
Det er rigtigt, at man i praksis benytter sig af "23 1/2 års reglen". Det betyder blot, at i kan søge om Familiesammenføring, når i begge er fyldt 23 1/2, og at en eventuelt bevilget ansøgning, vil gælde fra begge parter er fyldt 24 år.
Derudover tror jeg, at du har rodet et par regler sammen.
- Man kan blive gift i Danmark, når man er fyldt 18 år og begge parter opholder sig lovligt i Danmark
- Når man afleverer en ansøgning om Familiesammenføring i Danmark, får man bevilget processuelt ophold, hvilket betyder at din partner kan opholde sig lovligt i Danmark under behandlingen.
- Det er ikke nemmere, at få opholdstilladelse blot fordi, man er gift i Danmark. I kan sagtens gifte er i USA, hvis i ønsker det. Ægteskabet er gældende i Danmark, blot det er blevet legaliseret.
- Man bliver ikke bevilget permanent opholdstilladelse ved Familiesammenføring men istedet en midlertidig opholdstilladelse, som skal fornyes indtil en permanent opholdstilladelse kan opnåes (kan normalt tildeles efter 5/7 år).
Jeg håber, at det afklarer jeres situation lidt. Når det så er sagt virker, det som om i står meget godt i forhold til en Familiesammenføringssag. Dog har du ikke oplyst, hvad dit eget statsborgerskab er, samt hvordan i står i forholdt til boligkravet og forsørgelseskravet, som jo også skal opfyldes i forbindelse med en ansøgning om familiesammenføring.
Du kan evt. læse mere om Familiesammenføring for ægtefæller her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Med venlig hilsen
Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse
Hej Shia
diverse regler boligmæssigt, økonomisk og statslige lever jeg op til.
hvad kan hun gøre under Process'en?
kan hun gå i skole?
kan hun arbejde eller må hun ikke lave noget som helst?
og nå den enlig er godkendt hva rettigheder har hun?
færre ind en normal Dansker eller det samme?
skal man vente 5/7år før hun har samme rettigheder?
på forhånd 1000tak
med venlig hilsen
Kim
diverse regler boligmæssigt, økonomisk og statslige lever jeg op til.
hvad kan hun gøre under Process'en?
kan hun gå i skole?
kan hun arbejde eller må hun ikke lave noget som helst?
og nå den enlig er godkendt hva rettigheder har hun?
færre ind en normal Dansker eller det samme?
skal man vente 5/7år før hun har samme rettigheder?
på forhånd 1000tak
med venlig hilsen
Kim
-
ABJ78
Hej KimDuncan.
Mens jeres sag om familiesammenføring behandles må hun desværre ikke arbejde. Hun må godt gå på sprogskole, men for egen regning!
Når I har fået FS og opholds/arbejdstilladelse til din kone er sprogskolen gratis -og obligatorisk. Flere steder i landet (ihvertfald Kbh og Århus
)kan man finde tilbud om gratis danskundervisning arrangeret af Indre Mission og Frelsens Hær, uden dog at være religiøst præget undervisning. Så det kan du trygt sende hende til.
Når I har fået FS vil hun få cpr-nr så hun kan få bankkonto, låne bøger på biblioteket, få registreret adresse i DK og modtage gratis læge/hospitalshjælp. Hun kan også få SU hvis hun vil studere. Dog kan ingen af jer modtage starthjælp/kontanthjælp pga. forsørgerkravet.
Efter 7 år (i nogle tilfælde kan man søge efter 5 år) kan hun få permanent opholdstilladelse. Dvs. at I ikke længere skal søge om forlængelse. Permanent OT er ikke det samme som statsborgerskab, som giver de samme rettigheder som danskere. Med permanent OT kan hun ikke få dansk pas, og hun kan ikke stemme til Folketingsvalg.
Held og lykke!
Mens jeres sag om familiesammenføring behandles må hun desværre ikke arbejde. Hun må godt gå på sprogskole, men for egen regning!
Når I har fået FS og opholds/arbejdstilladelse til din kone er sprogskolen gratis -og obligatorisk. Flere steder i landet (ihvertfald Kbh og Århus
Når I har fået FS vil hun få cpr-nr så hun kan få bankkonto, låne bøger på biblioteket, få registreret adresse i DK og modtage gratis læge/hospitalshjælp. Hun kan også få SU hvis hun vil studere. Dog kan ingen af jer modtage starthjælp/kontanthjælp pga. forsørgerkravet.
Efter 7 år (i nogle tilfælde kan man søge efter 5 år) kan hun få permanent opholdstilladelse. Dvs. at I ikke længere skal søge om forlængelse. Permanent OT er ikke det samme som statsborgerskab, som giver de samme rettigheder som danskere. Med permanent OT kan hun ikke få dansk pas, og hun kan ikke stemme til Folketingsvalg.
Held og lykke!
Senest rettet af ABJ78 01.03.2008 17:15:04, rettet i alt 1 gang.
Lige en rettelse. Man søger om forlængelse efter 2 år de første 2 gange. Først den tredie gang, gælder forlængelsen i 3 år (2+2+3=7år), hvorefter den permanente opholdstilladelse kan søges.ABJ78 skrev: Efter 7 år (i nogle tilfælde kan man søge efter 5 år) kan hun få permanent opholdstilladelse. Dvs. at I ikke længere skal søge om forlængelse hvert 3. år. Permanent OT er ikke det samme som statsborgerskab, som giver de samme rettigheder som danskere. Med permanent OT kan hun ikke få dansk pas, og hun kan ikke stemme til Folketingsvalg.
Held og lykke!
Man har også mulighed for at søge om permanent opholdstilladelse efter 3 år/5 år/7 år, alt efter ansøgerens situation. Læs mere her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm
Har du yderligere spørgsmål, siger du bare til.
Mange hilsener
Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse
-
ABJ78