Sprogskole (FS under danske regler)

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
larschr5

Sprogskole (FS under danske regler)

Indlæg af larschr5 » 24.11.2011 10:34:19

Min hustru er nu kun en bestået indvandringsprøve fra at blive familiesammenført med mig. Jeg føler hun er godt klædt på til at bestå prøven, så jeg er nu interesseret i at finde ud af hvilke rettigheder vi har mht. valg af sprogskole.

Når den er bestået skal der jo laves en integrationsplan sammen med kommunen (Gladsaxe). Hvilke rettigheder har vi mht. valg af sprogskole? Skal skolen ligge i kommunen, eller har vi ret til frit at vælge en skole vi mener er bedre?

Hvordan finder vi ud af hvilken sprogskole der er god? Findes der sprogskoler der er specielt gode til at lære dansk til thailændere?

I det hele taget vil al information omkring den kommende integrationsplan samtale med kommunen blive modtaget med kyshånd.

På forhånd tak. :)

DBS

Re: Sprogskole (FS under danske regler)

Indlæg af DBS » 24.11.2011 10:58:02

Min kone fik ret hurtigt et netværk her, og de snakkede sammen om hvilken skole der var bedst, og der udfra har vi valgt.

Måske din kone kunne gøre det samme, er der ikke noget med der er en thailænder hjemmeside ?

Det kunne være et sted at søge information !

mvh DBS

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 24.11.2011 12:06:43

I kan vælge præcis den sprogskole I ønsker, uanset kommune. Når man er til integrationssamtale på kommunen, skal man blot oplyse, hvilken skole, man ønsker henvisningen til. Der er heller ingen, der forhindrer jer I at tage til intro-samtale på et par sprogskoler, inden I får henvisningen.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 25.11.2011 06:50:27

Hej Larschr5

Vi bor i gladsaxe så vi kan hjælpe dig lidt.

Du kan selv vælge hvilken sprogskole du vil bruge incl de lidt dyre :-) her er de large.
De hjælper ikke din kone med at finde job eller tilbyder hende praktik/jobtilbude eller hvad de nu kalder det...
Det er jeres eget ansvar.
hun bliver kaldt til en samtale hvor hun får sine rettigheder af vide, og hvor der er en tolk tilstede. Der kommer ikke flere samtaler med mindre i selv ber om det.
Hver 3 mdr får i et opfølgningsbrev ( det samme som kontanthjælpsmodtager får) dette skal bare underskrives og sendes retur.

På mange måde er gladsaxe god da de lader jere være i fred så længe din kone passer sin skole
ulempen er man godt kan føle sig lidt overladt til sig selv uden mulighed for hjælp..

Vi valgt kiss sprogskole den er super men også hård... LAD VÆR MED AT BRUGE HELLERUP SPROGSKOLEN den er møg dårlig selv kommunen siger det, og stadig sender de elever dertil ??? :-)

larschr5

Indlæg af larschr5 » 25.11.2011 10:05:32

Tusind tak for kommentarerne.

Min hustru kender kun to der har gået på sprogskole i Danmark og deres sproglige kunnen er under middel, så vi kan desværre ikke bruge det som udgangspunkt. Er i øvrigt ret skeptisk overfor anbefalinger fra hendes mindre thai netværk, da det ofte ikke stemmer med virkeligheden (har oplevet det i forbindelse med ansøgning om visa/familiesammenføring/tilbagerejsetilladelse).

Er meget glad for at høre at vi selv kan vælge sprogskole. Har også selv kigget på KISS skolen, og vil nu kontakte dem for at få en intro-samtale hvis det er muligt. Min hustru har brug for en skole der tager hånd om hende og kræver lidt. Både for hendes egen skyld, men også for vores fælles fremtid.

Tusind tak til Durmaz for at beskrive forholdene i Gladsaxe kommune. Nu er vi bedre klædt på til samtalen med dem og det jeg rigtig glad for.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 25.11.2011 17:15:17

Ok, der kan være kvalitet foreskel på sprogskolerne, men efter min opfattelse, så er der meget forskel på hvordan en sprogskole bedømmes, ud fra sin egen personlige motivation til at lære dansk, der er nogen der mener at det er andres ansvar hvor meget man lærer, men det er ikke rigtigt, ligesom at ikke alle er indstillet på at der kræves meget hjemmearbejde, som ægtefællen må hjælpe med.
så sprogskolerne bedømmes forskelligt af de enkelte.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 25.11.2011 19:38:33

:-D gladsaxes intergrationsmedarbejder har selv fortalt skolen ikke er den bedste, mange lære ikke sproget ordentlig nok. Inden vi valgte skole ringede jeg og snakkede med intergrationsmedarbekderen og spurgte ind og hun udtalte sig direkte at hvis vi selv kunne overksue at finde en anden skole var dette anbefales værdigt...
MAnden går ikke selv på skolen så jeg udtaler mig kun adfra hvad gladsaxe kommunes egene medarbejder siger..og hende der er i gladsaxe er sgu god nok, hun ligger bare under for nogle røv dårlige regler :-D

Min mand går på Kiss og taler røv godt dansk efter 7 mdr på skolen, og 11 mdr i landet, alle der høre ham falder bagover. Der er rigtig mange lektier på skolen. Til januar afslutter han dansk uddanelsen, og skal til danskprøve 3 til foråret... Det gode ved denne skole er at prisen for danskprøven ( som jo koster penge) er incl prisen for at gå på skolen. Skolen bliver betalt af gladsaxe kommune, og vupti et mindre gebyr vi skal betale for :-D og en næse til den gamle regering da staten ender med at betale for den.

Skal lige tilføje at manden kun har 9 års skolegang fra hjemlandet og engelsk niveuet ligger på under middelt. Han har knolket og jeg har hjulpet ham rigtig meget... Især i starten var han ved at opgive rigtig mange gange men nu er han rigtig glad for at han blev, han får meget ro for sit dansk, ingen tror på han kun har været her under et år. Til febuar er hele den første del af hans intergrationsprogram færdig, (dansk udd, samt kultur og samfund) han starter på en erhvervsskole som malerelev, og hele intergrationsprogrammet er fuldført og vi bliver frigivet fra kommunen:-) Så for dem der kæmper er der en belønning

OG JEG ER BARE RØV STOLT AF HAM hihi ( hvilket hvis skinner igennem mit indlæg hva) :mrgreen:

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 25.11.2011 19:58:22

Tillykke Durmaz, det lyder godt og flot med din mand :D
Jeg er også meget stolt af min kinesiske hustru.
Hun har været i Danmark i 1 år og 7 måneder og har afsluttet dansk 2 og taget kørekort uden tolk og er startet på en helt ny uddannelse som pædagog. :D
trods at hun var over 40år, men tilgengæld så med en høj universitets uddannelse og en karrierer inden for erhvervslivet med i bagagen.
og jeg har også hjulpet hende meget, men hendes egen motivation er vigtigst.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 26.11.2011 17:48:50

:-D ja det er sgu flot klaret.... Man må kæmpe for det, men når man sammen står forenden af tunlen så er jeg sikker på man er glad for at man tog den :-D

larschr5

Indlæg af larschr5 » 28.11.2011 11:59:29

@ Durmaz

Tillykke, dejligt at se at i har haft et godt forløb.

Hvordan har i oplevet KISS har håndteret din mands danskundervisning? Er der individuel opfølgning fra skolens side eller er man mest overladt til sig selv? Hvor mange elever er der i klasserne?

Jeg forventer selv at involvere mig rigtig meget i min hustru’s dansk undervisning, men jeg håber også at skolen er ”hands on” og ikke lader en elev sakke bagud. Alle har forskellige forudsætninger og jeg er sikker på at det er vigtigt med en skole der tager hånd om eleverne.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 28.11.2011 20:35:07

Tja der har været alt fra 2 elever til maks 6 i hver klasse. Jeg oplever den som meget professionel, de bliver testet hele tiden, efter hvad jeg kan forstå startes der med en test hver gang( både mundtlig, skriftlig og lytte), og de er ret strikse med vuderingerne, hvis du ikke lever op til de krav der er for at gå videre til næste modul så går man om.

Jeg oplever dem som arrangeret i hver eneste elev, min mand får hvertfald meget støtte også i andre sammenhænge, de har endda været ude efter lektionerne og drikke en lille Øl/vand med læren..

der undervises tre gange om ugen i 4 timer. Der bliver givet lektier for som svare sig til 4-8 timer afhængig af den enklte elev, hvor hurtigt/grundig de er med lektierne...Nogle er jo mere sproglig anlagt og fatter hurtiger end andre...

der er meget fokus på det korrekte gramatiske, både mundtlig og skriftlig. De bruger en særlig udtale tekning som for os andre godt kan lyde ret underligt MEN DEN VIRKER SGU. de lære at skulle aggumentere, og tale mere nuancerede

Jeg har i perioder hjulpet min mand rigtig meget, han har været tæt på at give op mange gange, for det er meget intensiv, men det er det værd.

Kravet for at blive optaget er 12 års skolegang og gode engelsk kundskaber.
meeeeeen min mand har altså kun lige knap 9 år fra tyrkiet ( som virker ret ringe samlignet med dansk grundskole) plus hans engelsk ligger under middel
, tilgengæld har han en kone der nok kunne tale sin sag og hev den store salgstale frem Og talte med bossen derinde der gik medtil at lade ham prøve :-D så det kan godt lade sig gøre... Vil lige nævne at jeg havde undervist min mand lidt plus han gik kort på kalajdoskobet, der kunne fortælle at han havde flair for dansk. Så han kunne allerede lidt dansk da han startede

Besvar