Spørgsmål vedrørende udrejse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne123

Spørgsmål vedrørende udrejse

Indlæg af Janne123 » 26.11.2011 15:23:51

Hej,
Min mand har fået opholdskort til Sverige ved hjælp af eu retten om fri bevægelighed.
Vi undrer os over hvilke lande han kan rejse ind i uden at skulle søge om visum.. Vi er selvfølgelig klar over schengen landende, men hvad med f.eks Norge og England? Hans rettigheder burde vel være de samme som mine?

På forhånd mange tak. :wink:

fundiver199

Re: Spørgsmål vedrørende udrejse

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2011 17:22:29

Norge er i Schengen, så her er der ingen problemer. Og han burde sådan set kunne rejse på sit opholdskort i alle EU og EØS-lande og ikke kun i Schengenlandene. Men hidtil har Storbritannien ikke levet op til sine forpligtelser på det område. Så hvis I vil en tur til f.eks. London, skal din mand stadig bruge et visum.

Det burde så til gengæld være lidt af en formsag for ham at få det. Muligvis er det samme problemstilling i Irland. Det bør I i hvert fald undersøge, før I evt. tager afsted. De to sidste EU-lande, som ikke er i Schengen, er Rumænien og Bulgarien, og her har jeg aldrig hørt om, at der skulle være nogen problemer.

Besvar