Opholdskort eller Opholdstilladesle i Sverige til forældrer?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Opholdskort eller Opholdstilladesle i Sverige til foræld

Indlæg af skaanebo » 22.10.2011 12:26:43

Ja, jeg gik ud fra, at du var EU-borger i mit første svar, men flygtninge kan jo ikke bare bosætte sig i et andet land, så den mulighed er først reel, hvis du bliver svensk statsborger.

Hvis din mor kan arbejde og finde en arbejdsgiver, som vil ansætte hende, er det jo også en mulighed for at få lovligt ophold.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 22.10.2011 15:01:33

fundiver199 skrev:PS. Hvis din mor er helt nede pt., så kan du jo tage ferie og ledsage hende på rejsen tilbage til Tyrkiet, uden at det påvirker din ret til ophold i Sverige.

Det forvirrer mig dog en smule, at du skriver, at du har asyl i Sverige, og at din mor er fra Tyrkiet. Tyrkiet er således ikke et land, hvis borgere normalt kan få asyl i andre lande.

Danmark har en "regel" om, at flygtninge de første 10 år ikke må rejse på ferie til det land, som de har fået asyl, fordi det formodes at være farligt for dem at være i. Så hvis du selv er fra Tyrkiet, skal du måske lige undersøge, hvordan svensk lovgivning er på det område, før du rejser tilbage til det land, du er flygtet fra. Hvis du er fra et andet land end Tyrkiet, er det dog naturligvis ikke noget problem, at du rejser på ferie til Tyrkiet for at holde din mor med selskab, indtil hun er kommet sig over sin depression.

Hej Fundiver tak for din var.

Grunden til at jeg skriver til jer er, netop i er frivillige og i ikke taenker pa penge.
Jeg har meget erfaringer med advokater, og de vil aldrig takke nej til migrationsager pga at de altid taenker pa penge.

Jeg har faet mit perman. ophold i sverige efter asyl dog min er helt anderledes.
Naeste ar skal jeg soege om statsborgerskab, derfor taenkt jeg at spoerge om de regler Skaanebo, skrev om. " at flytte til et andet land og flytte tilbage".

Jeg taenker ogsa maske lave omprovning, eller klage.
Man far man rejseforbud af at klage over en afgoerelse? eller lave et omprovning?

Er faktisk helt forvirret.

Og mange tak for jeres rad.

vh

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 26.10.2011 22:32:46

Hej igen,

Jeg kunne desværre ikke finde nogle steder så jeg kunne sende beslutningen scannet.
Men når jeg læser beslutningen så står der kun sådan;

1 år eller 9 måneder er meget lagt tid. ( det var det vi ansøgte om )
der står at når man har boet her i landet i 1 år, vil man folkeregistreres derfor gav de afslag.

jeg har købt et billet til Tyrkiet efter 3 måneder og har svaret på dette beslutning. Da jeg henvendte mig til Migrationsverket tog de dem i mod og sagde at de vil sende dem op.

Förvalttningsprocces? Jeg troede det var der de behandlede sagen nu.
Men det er det umiddelbart ikke.
De har sendt sagen til Migrationsdomstol.
Og det kan tage langt tid eller?

Jeg tror faktisk også at, nå man ikke har hørt noget fra sin klage i 2-3 uge skulle man tage det som at klage ikke er blevet accepteret?

Jeg er dypt skuffet over at jeg ikke har ansøgt for fra i stedet for at klage. :-(

Er lidt bange for at hun får afslag eller udvisning / rejseforbud:-(

ØVV

VH

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.10.2011 06:54:33

En klage kan ikke afvises, uden at du får noget at vide om det. Svensk god forvaltningsskik er givet meget tæt på at være det samme som dansk: når man får et afslag, får man en vejledning om, hvordan man skal klage. I dit tilfælde har den første instans så åbenbart af sig selv sendt sagen videre til en højere instans. Hvis du læser brevet om, at sagen er sendt til Migrationsdomstolen igennem, er der sikkert en henvisning til domstolens hjemmeside, hvor du kan læse om sagsgangen - ellers er den her:
http://www.domstol.se/templates/DV_Info ... _2625.aspx

Förvaltningsrätten er den, der bl.a. indeholder migrationsdomstolen. Hvis deres afgørelse også er negativ, kan du klage videre til Övermigrationsdomstolen. På hjemmesiden er der mulighed for at følge ens egen sag.

Du kan læse på dette link om muligheden for retshjælp: http://www.domstol.se/Radgivning-och-ra ... attshjalp/
mh
Rådgiver for ÆUG

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 30.10.2011 11:07:44

Hej MH

Tak for din råd..
:-)

Min mors visum udløber om 1 måned. Og hvis vi ikke får en afgørelse inden visum udløber hvad skal vi?
- Jeg ved at hun har ret til at være her så længe hendes sag bliver behandlet. Dog hvis de ikke ændrer beslutning, så får hun muligvis udvisning.
Kan hun få rejseforbud?

Eller kan hun igen komme på besøg fra Tyrkiet på trods af udvisning fra Tyrkiet?

Tak

VH

mh skrev:En klage kan ikke afvises, uden at du får noget at vide om det. Svensk god forvaltningsskik er givet meget tæt på at være det samme som dansk: når man får et afslag, får man en vejledning om, hvordan man skal klage. I dit tilfælde har den første instans så åbenbart af sig selv sendt sagen videre til en højere instans. Hvis du læser brevet om, at sagen er sendt til Migrationsdomstolen igennem, er der sikkert en henvisning til domstolens hjemmeside, hvor du kan læse om sagsgangen - ellers er den her:

Förvaltningsrätten er den, der bl.a. indeholder migrationsdomstolen. Hvis deres afgørelse også er negativ, kan du klage videre til Övermigrationsdomstolen. På hjemmesiden er der mulighed for at følge ens egen sag.

Du kan læse på dette link om muligheden for retshjælp: http://www.domstol.se/Radgivning-och-ra ... attshjalp/

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.10.2011 11:48:35

Hvis din mor bliver udvist, risikerer I sandsynligvis at hun får en karantæne. Jeg vil råde jer til at finde en advokat ved hjælp af det link, der er nederst i mit forrige indlæg, og få vedkommende til at vurdere, hvor stor/lille chance I har for at få medhold, og fortælle jer helt nøjagtigt, hvad der gælder mht. nyt visum, hvis I får afslag.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2011 13:33:49

Jeg kender heller ikke til de svenske regler omkring visumkarantæner, men er helt enig i mh´s råd om at få det undersøgt, så I ikke risikerer at komme til at træffe et forkert valg med alvorlige negative konsekvenser.

Desuden må jeg sige, at hvis ikke I i forbindelse med jeres klage har anført nye oplysninger i sagen eller har påpeget fejl i sagsbehandlingen, så er der naturligvis ingen grund til at tro, at afgørelsen vil blive ændret.

Så der er ingen grund til at håbe på, at afslaget bliver omstødt. Og når din mor alligevel skal rejse hjem til Tyrkiet, så kan hun vel lige så godt gøre det, før hendes visum udløber, så I er sikre på, at hun ikke får et indrejseforbud i Sverige.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 30.10.2011 16:43:30

Kære Fundiver og mh,

Tak for jeres råd.
Nu fandt jeg nogle mail adresser til forskellige jurister.
Jeg gøre alt hvad jeg kan for at få dem til at kigge på sagen.

Det jeg har ændret på er : Vi havde fået afslag på 1 års forlængelse af visum.
Og derfor har jeg ændret på dette og sagt at vi ansøger om 3 måned.

der stået at vi ikke have garanteret hendes tilbagerejse og at vi evt. kunne vedlægge et flybillet.
- Denne gang købte jeg et flyvbillet. til efter 3 måneder.

Og de skrev at de ikke troet meget på at jeg ikke viste i forevejen at min skulle ansøge om forlængelsen af visum da hun er lidt psykisk belastet.

- så skrev jeg at jeg ikk har set hende i 6 år og at jeg derfor ikke viste at hun var meget syg.

Og så vidt jeg kan se de har ikk taget meget hensyn til den lægeerklæringen.
og jeg gjor dem igen opmærksom på det.

det er det eneste jeg har gjort :-/

Men det er utroligt at de kan gøre sådan noget. Min mor vil kun ha et turist visum og det er en x ikke asyl sage. Hvorfor skal man dramatisere altså!

Det fatter jeg slet ikke..

Jeg er bare bange for at blive snydt af jurister derfor har aldrig tænkt på at give sagen videre.
Men nu er jeg nødt til det tror jeg..

VH

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 30.10.2011 16:48:16

Jeg havde en advokat til min eget sag.
Hun var meget selvsikker men hun fik altid afslag på afslag.

Og gav mig et regning på næsten 150.000dkk.

Hvor en frivillig mænd " en x ikke advokat " har taget min sag over og fik migrationsverket til at bevilge min ophl.

:-) Men selv den advokat jeg havde, er sagsøgt for snydt, og fik konsekvens.

VH

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2011 18:34:25

Ok så I har søgt forlængelse af visum og ikke opholdstilladelse. Det er ikke fremgået af alt det, du tidligere har skrevet, og ændrer sagen en del. Det er således muligt at forlænge et visum med op til 3 måneder men aldrig mere. Så der kan måske være en chance for, at det bliver bevilget.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 31.10.2011 16:22:59

Hej Fundiver,

Ja det er kun turistvisum.
Undskyld at jeg ikke har skrevet det før.

Jeg havde i første omgang søgt om forlængelse op til 12 mndr. Hvor vi fik et afslag på.

I mit klage har jeg skrevet nu at vi kun ønsker 3 mndr og ikke mere.
Ved ikke rigtigt om vi får det.

Mor er ked af + Jeg er ked af. Vi sidder og trøster hinanden og håber på at få et positivt beslut nu denne gange.

Det er svært at give slip for mig, når jeg har vandet mig så meget til hende. og 3 måneder i forhold til at jeg ikke har set hende i 6 år er ingen ting. Men Migrationsverket tænker jo ikke med hjerte. :-(

:-)
I øvrigt tak fordi du altid skriver tilbage

VH

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 11.11.2011 12:48:30

Hej igen,

Jeg har i dag ringet til Förvaltningsheten.
Migrationsdomstolen har givet migrationsverket förvaltningen noget der hedder " Ytrings..." ?

- Jeg har snakket med sagsbehandleren og hun sagde at hun lige nu ikke kan sige nogte om sagen dog, hvis hendes vurdering bliver negativt kan det ændres af domstolen alligevel.
Fordi netop sagen er hos domstolen pga klage.

Min mor visum udløber om 1-2 uger. Og vi vil gerne have at hun skal rejse inden hendes visum udløber.
Og hvis hun ikke har nået at få en afgørelse af domstolen, kan hun bare alligevel rejse?
- Hvorfor skal man give Migrationsverket besked om at man rejser tilbage?

- Eller skal hun gå til Migrationsverket og trække ansøgningen tilbage inden hun rejser?

Tak

VH

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2011 07:47:43

Din mor kan selvfølgelig altid rejse hjem, hvis hun har fortrudt sin ansøgning om visumforlængelse. Det vil være en god ide i den situation at kontakte Migrationsverket og gøre dem opmærksom på, at hun er udrejst. Om ikke andet er det venligt over for dem, så de ved, at de ikke behøver bruge mere tid på sagen.

Mister Boy

Indlæg af Mister Boy » 25.11.2011 16:06:46

Hej igen,

min mor er rejst hjem den 24.11 og eftersom MV og domstolen sagde at det er op til ansøgeren om de vil " återkalle klagan" har vi valgt at ikke tilbagekalde vores klage hos domstol.

Men hvor er det uheldigt, i dag fik jeg et brev fra domstol, og der står at de har beviljet min mor 3 måneders UT for besök.

Men nu er hun jo rejst. Hvad skal jeg gøre?
På den 1. visum hun havde fået af svensk ambassaden står at den ud løber den 9.12.2011 dog skulle man regne 90 dage ud fra 1. dag hun har rejst ind. og i følge af det skulle hun ha sit sidste bopæl dag i Sverige den 27.11.11.

Jeg tænker på at købe et billet så hun kan komme tilbage igen og få sin UT for besök her i Sverige.
Men kan man dog rejse ind igen med den samme og gamle visum? ( der står den udløber den 9.12.11) og hendes 90. dag skulle være den 27.11.

Håber i har forstået hvad jeg mener?

Hvad med svensk ambassaden i Ankara?
- Kan hun få et visum eller lign. der fra?
Eller tror i at de har ret til at nægte give hende visum til at rejse ind igen, da hun er jo rejst ud alligevel?

Har henvendt mig til MV dog forgæves. De havde lukket.

:-( hvad skal jeg?
skal jeg køber et billet så hun kan komme i morgen?
eller skal hun henvende sig til SE ambassaden ?

vh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2011 17:21:33

Jeg tror ikke, at der er noget at gøre, nu hvor din mor er rejst. Men I kan jo glæde jer over, at fordi hun er rejst, så kan hun få et helt nyt visum til 90 dage, hvor første indrejsedato dog skal ligge mindst 6 måneder efter hendes første indrejsedato. Og da hun åbenbart indrejste i slutningen af august 2011, bliver det så slutningen af februar 2012. Så om små 3 måneder kan I ses igen :D

Besvar