Dokumentation for ophold i Sverige
Dokumentation for ophold i Sverige
Min mand og jeg vil frygtelig gerne tilbage til Danmark. Jeg savner at bo tæt på venner, familie og et liv hvor man konstant tænker over at alt hvad man foretager sig skal dokumenteres er ikke optimalt i længden.
Jeg er dog som mange andre herinde ikke sikker på om vi har nok dokumentation for et rigtigt ophold:
- husleje (overført via netbank)
- huslejekontrakt
- svensk bankkonto (begge) (har flere breve fra banken i sverige, hvor mit navn, svenske personnummer og svenske addresse står øverst i brevet.
- svenske personnumre (begge)
- brev om at vi begge er tildelt svensk læge
- papirer for at vi har svensk indboforsikring (betalt via netbank)
- Betalt licens (betalt over netbank)
- brev om at jeg er tilmeldt den svenske pensionsordning
- bevis på at min mand er registreret hos arbejdsformidlingen i sverige
- min mand begynder SFI om få dage
- kvittering fra migrationsverket for ansøgning om opholdskort
- fitnesskort som jeg fik for ca. 2 måneder siden. Gælder for 1/2 år hvor jeg har kvittering (med navn, dato og cpr) fra hver gang jeg har været i fitness (ca 2-3 gange om ugen)
- kvittering for 2 lægebesøg (betalt med dankort)
- lægeerklæring fra svensk læge
- jeg har haft studiejob i Sverige siden slutningen af september. Arbejder ca 2 gange om ugen. Jeg har lønopgørelser for alle måneder sendt til mail, og arbejdsskemaer for hver måned (alle med navn og cpr)
- bibliotekskort (begge)
- biblioekskvitteringer (begge)
- kvittering for opsagt medlemsskab i fitnessworld i dk
- har svensk mobilselskab, har kvittering for køb af abonnement, mit telefonnummer og samtaleoversigter
- pendlerkort mellem sverige og københavn, med billede og cpr (dog købt i dk, da det er væsentligt billigere)
- kvitteringer/ kontooversigt for ALT hvad vi har købt med dankort i sverige
- biomedlemskort
- apoteksmedlemskort
- Breve fra organisationer, det offentlige osv. alle med mit svenske personnummer, addresse og navn øverst i brevet
- brev fra skat i dk omhandlende mine skatteforhold i dk - da jeg er flyttet til sverige
- min mand har kvittering for ansøgning til universitetet i Lund og at hans er registreret hos antagning.se
- Jeg er registreret hos boplatssyd.se med henblik på at finde bolig i sverige og efterfølgende ny bolig.
- adskillige mail fra det offentlige, mails vedr ansættelse, boligsøgning osv.
- og sidst men ikke mindst har jeg solgt min lejlighed i københavn i starten af 2011, så jeg kunne flytte til sverige. Jeg har derfor alle papirer fra advokaten vedr salget
Jeg ville umiddelbart selv mene at vi har nok dokumentation for at jeg (vi) har haft et rigtigt ophold i Sverige. Vi har boet her siden 1 juli og planlægger at søge i december. Det der plager mig er at vi kun har boet som inneboende, da det har været fuldstændig umuligt at finde en lejlighed der passede vores økonomi. Vi har dog som tidligere nævnt en lejekontrakt og hver måned betalt husleje via netbank. Samtidig har min mand og jeg ikke fælles konto, derfor skiftes vi til at købe ind for hver uge. Vi laver samtidig mindre næsten hver dag.
Har vi nok dokumentation til at kunne komme til dk?
Jeg LÆNGES efter at komme hjem!
Jeg er dog som mange andre herinde ikke sikker på om vi har nok dokumentation for et rigtigt ophold:
- husleje (overført via netbank)
- huslejekontrakt
- svensk bankkonto (begge) (har flere breve fra banken i sverige, hvor mit navn, svenske personnummer og svenske addresse står øverst i brevet.
- svenske personnumre (begge)
- brev om at vi begge er tildelt svensk læge
- papirer for at vi har svensk indboforsikring (betalt via netbank)
- Betalt licens (betalt over netbank)
- brev om at jeg er tilmeldt den svenske pensionsordning
- bevis på at min mand er registreret hos arbejdsformidlingen i sverige
- min mand begynder SFI om få dage
- kvittering fra migrationsverket for ansøgning om opholdskort
- fitnesskort som jeg fik for ca. 2 måneder siden. Gælder for 1/2 år hvor jeg har kvittering (med navn, dato og cpr) fra hver gang jeg har været i fitness (ca 2-3 gange om ugen)
- kvittering for 2 lægebesøg (betalt med dankort)
- lægeerklæring fra svensk læge
- jeg har haft studiejob i Sverige siden slutningen af september. Arbejder ca 2 gange om ugen. Jeg har lønopgørelser for alle måneder sendt til mail, og arbejdsskemaer for hver måned (alle med navn og cpr)
- bibliotekskort (begge)
- biblioekskvitteringer (begge)
- kvittering for opsagt medlemsskab i fitnessworld i dk
- har svensk mobilselskab, har kvittering for køb af abonnement, mit telefonnummer og samtaleoversigter
- pendlerkort mellem sverige og københavn, med billede og cpr (dog købt i dk, da det er væsentligt billigere)
- kvitteringer/ kontooversigt for ALT hvad vi har købt med dankort i sverige
- biomedlemskort
- apoteksmedlemskort
- Breve fra organisationer, det offentlige osv. alle med mit svenske personnummer, addresse og navn øverst i brevet
- brev fra skat i dk omhandlende mine skatteforhold i dk - da jeg er flyttet til sverige
- min mand har kvittering for ansøgning til universitetet i Lund og at hans er registreret hos antagning.se
- Jeg er registreret hos boplatssyd.se med henblik på at finde bolig i sverige og efterfølgende ny bolig.
- adskillige mail fra det offentlige, mails vedr ansættelse, boligsøgning osv.
- og sidst men ikke mindst har jeg solgt min lejlighed i københavn i starten af 2011, så jeg kunne flytte til sverige. Jeg har derfor alle papirer fra advokaten vedr salget
Jeg ville umiddelbart selv mene at vi har nok dokumentation for at jeg (vi) har haft et rigtigt ophold i Sverige. Vi har boet her siden 1 juli og planlægger at søge i december. Det der plager mig er at vi kun har boet som inneboende, da det har været fuldstændig umuligt at finde en lejlighed der passede vores økonomi. Vi har dog som tidligere nævnt en lejekontrakt og hver måned betalt husleje via netbank. Samtidig har min mand og jeg ikke fælles konto, derfor skiftes vi til at købe ind for hver uge. Vi laver samtidig mindre næsten hver dag.
Har vi nok dokumentation til at kunne komme til dk?
Jeg LÆNGES efter at komme hjem!
-
fundiver199
Re: Dokumentation for ophold i Sverige
Jeg henviser til mit svar i nedenstående tråd og bemærker i øvrigt, at hvis man føler sig usikker, så kan man jo søge, før man flytter, og vente på at man har fået et svar fra US. Så behøver man ikke ligge søvnløs om natten og bekymre sig over, om man får afslag, og ægtefællen får sit opholdskort i Danmark med det samme, hvilket gør det meget lettere at komme hurtigt i gang med danskundervisning og jobsøgning mm.
viewtopic.php?f=7&t=8462
viewtopic.php?f=7&t=8462
Hej Alog,
Jeg står for at flytte til Sverige og vil blot høre, om du har knækket koden til, at få oprettet en bankkonto, før udstedelse af svensk personnummer f.s.v.a. din kæreste - eller har din kæreste sin konto efter udstedelsen af personnummeret?
Pft. Majbritt
Jeg står for at flytte til Sverige og vil blot høre, om du har knækket koden til, at få oprettet en bankkonto, før udstedelse af svensk personnummer f.s.v.a. din kæreste - eller har din kæreste sin konto efter udstedelsen af personnummeret?
Pft. Majbritt
Nordea og den Danske Bank har afdelinger i Sverige !
vha af Den Dansk bank´s netbank, kan du selv oprette en svensk bankkonto.
mvh DBS
mvh DBS
Nordea i Sverige ville ikke oprette en konto uden at jeg havde svensk ID, hvilket du skal have et tidligere svensk ID for at få. Derfor valgte jeg Swedbank, de har også en afdeling i DK.DBS skrev:Nordea og den Danske Bank har afdelinger i Sverige !
mvh DBS
Tak for svarene!
Med mit spørgsmål mente jeg mere om I ville mene at vi helt generelt har nok dokumentation for et rigtigt ophold i Sverige? Jeg synes det er svært selv at vurdere, når jeg jo ved at jeg har haft et rigtigt ophold her, og brugt tid på at samle alt det jeg kunne sammen, objektive øjne kan nok bedre vurdere det.
Vi har nemlig ikke lyst til at sende en ansøgning hvis vi ikke har nok, så hellere tage en måned eller to mere her.
Majbritt: med hensyn til bankkonto, så valgte vi at søge om personnummer til min mand inden han fik opholdskortet, de kræver blot vielsesattest (oversat med apostillestempel), dit svenske personnummer, er du person med tilstrækkelige midler skal du dokumentere at du kan forsørge din mand, har du arbejde så vedlæg ansættelseskontrakt og lønsedler
De er meget hjælpsomme og rare på skatteverket og fortæller præcis hvad de skal bruge. De må maks bruge 6 uger på at udstede det. Det er noget kortere ventetid end de op til 6 måneder migrationsverket har at byde på.
Med et svensk personnummer kommer man langt i Sverige, både i forhold til svenskundervisning og arbejdssøgning - der er ingen der spørger om opholdskort
Held og lykke med det.
Første gang min mand prøvede at få en bankkonto, blev han iøvrigt afvist af banken (swedbank) da de ikke ville have en arbejdsløs udlænding! Det er da vidst det man kalder diskrimination.
Med mit spørgsmål mente jeg mere om I ville mene at vi helt generelt har nok dokumentation for et rigtigt ophold i Sverige? Jeg synes det er svært selv at vurdere, når jeg jo ved at jeg har haft et rigtigt ophold her, og brugt tid på at samle alt det jeg kunne sammen, objektive øjne kan nok bedre vurdere det.
Vi har nemlig ikke lyst til at sende en ansøgning hvis vi ikke har nok, så hellere tage en måned eller to mere her.
Majbritt: med hensyn til bankkonto, så valgte vi at søge om personnummer til min mand inden han fik opholdskortet, de kræver blot vielsesattest (oversat med apostillestempel), dit svenske personnummer, er du person med tilstrækkelige midler skal du dokumentere at du kan forsørge din mand, har du arbejde så vedlæg ansættelseskontrakt og lønsedler
De er meget hjælpsomme og rare på skatteverket og fortæller præcis hvad de skal bruge. De må maks bruge 6 uger på at udstede det. Det er noget kortere ventetid end de op til 6 måneder migrationsverket har at byde på.
Med et svensk personnummer kommer man langt i Sverige, både i forhold til svenskundervisning og arbejdssøgning - der er ingen der spørger om opholdskort
Held og lykke med det.
Første gang min mand prøvede at få en bankkonto, blev han iøvrigt afvist af banken (swedbank) da de ikke ville have en arbejdsløs udlænding! Det er da vidst det man kalder diskrimination.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ alog - min mand, der havde fast arbejde i sit hjemland, og var på forskningsophold, blev afvist af en af danske banks afdelinger, da han ville oprette en indlånskonto og indsætte kontanter på den. Vi gik til sparbank og fik uden problemer konto der. Vel er det diskrimination, men det bedste at gøre ved det er at gå et andet sted hen med sine penge.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja, egentligt lidt underligt, der er jo en gammel lov om, at man skal kunne oprette en lønkonto, men hvis en bank ikke er intreseret, ja så findes der andre banker.
mvh DBS
mvh DBS