én uges besøg af kæreste fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Krelle

én uges besøg af kæreste fra Tyrkiet

Indlæg af Krelle » 15.11.2011 20:46:54

Hej. Jeg har været inde og kigge på dette fantastiske forum/hjemmeside et par gange og har et par spørgsmål, som jeg håber, at en rar sjæl herinde kunne hjælpe mig med at besvare. Netop i dag har jeg haft ringet til nyidanmarks telefonservice, men som mange måske har oplevet, får man et noget ukonkret svar, hvilket jo er forventeligt.

Jeg mødte min kæreste i Tyrkiet i sommers, hvor jeg rejste med min mor. Han arbejder som tjener på et hotel om sommeren, hvor han har været i 4-5 år. Han arbejder om sommeren og studerer på nuværende tidspunkt på sit andet år på universitet. Dette tilknytningsforhold til hjemlandet kan jeg forstå er relevant i forhold til visumansøgningen.

Min kæreste og jeg ønsker rigtig højt, at han kan komme på en uges ferie her i Danmark engang til februar. Jeg har allerede undersøgt meget, men ville være utrolig taknemmelig for at få hjem fra nogle af jer, der ved mere end mig selv.

Jeg er ikke fyldt 18 endnu, så først og fremmest vil jeg gerne vide, om jeg selv skal søge om visummet. Det er muligt for mig at logge ind på denne online blanket med mit NemID. Min kæreste er 20 år gammel. Skal min mor ansøge om at få visummet? Det virker umiddelbart både rigtigt og forkert, idet hun jo ikke rigtig kan skrive, at det er HENDES kæreste.

I forhold til at beskrive vores tilhørselsforhold er der mulighed for at skrive kæreste/forlovede. Dette finder jeg lidt tvetydigt, da han er min kæreste, men vi ikke har talt om at skulle giftes e.lign. (endnu). Jeg har hørt, at det ikke nødvendigvis er godt, at skrive man er kæreste - vi har kun været sammen nede på min ferie i én uge, hvor jeg traf ham på hotellet. Jeg er bange for, at det måske virker useriøst a la "ferieflirt". Jeg har mange venner og bekendte fra hotellets personale, i det jeg har planer om at skulle påbegynde et sommerjob dernede fra sommeren 2013.

Jeg ringende til nyidanmark i dag, og hun anbefalede, at jeg kunne fremvise dokumentation - både på at vi var kæreste og at vi IKKE var forlovede e.lign. Hvilken slags dokumentation har I været udsat for, blev bedt om blot for en sådan én uges ferie?

Kortfattet (og lidt ekstra)
- Kan jeg selv ansøge om visummet?
- og/eller er det nødvendigt at min mor "binder sig økonomisk"? Min kæreste har formentlig ikke de ca 350kr til hver dag, han er her. Gerne mere information om økonomien i det. Koster det penge for ham at ansøge om visa? Skal han møde op personligt i Ankara?
- Dokumentation på vores forhold - bliver man bedt om dette, hvis det ikke skønnes, at der er nok? Er det overhoved nødvendigt?
- SKAL flybilletten være betalt inden der ansøges om visum? I så fald ville det jo tydeligvis være et problem at købe economy-pladser på flyet.
- Anden erfaring modtages hjerteligt gerne

På forhold MANGE tak :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: én uges besøg af kæreste fra Tyrkiet

Indlæg af mh1 » 15.11.2011 22:48:50

For det første: DU kan ikke 'søge om visum' til din kæreste, og heller ingen andre. Du eller en anden kan invitere, men kæresten skal selv søge.

Det er næppe farbart at lade din mor invitere.

Der gives normalt visum til kærester fra bl.a. Tyrkiet. Dog skal der nok lige lidt mere til end et uges forhold, det kan jo på ingen måde anses for et 'sædvanligt fast parforhold':
"For at give visum til kærester – ... kræves det, at det kan dokumenteres, at parterne har et sædvanligt fast parforhold. Det skal således kunne dokumenteres, at begge er ugifte, og at parret har mødt hinanden personligt, og at de har set hinanden inden for det seneste år inden visumansøgningen. Det er ikke nok, at parret kender hinanden gennem telefonisk og/eller skriftlig kontakt. Hvis parret ikke har større kendskab til hinandens personlige forhold, får ansøgeren afslag på visum."

Du, som inviterer, skal godtgøre, at du kan stå for din kærestes udgifter (dertil kræves normalt lønsedler eller andet bevis for fast indtægt, eller et større indestående i banken). Eller han skal selv have de 350 kr/dag stående på sin konto.

JA det koster penge at søge om visum, og JA han skal personligt møde op. Læs her: http://www.ambankara.um.dk/da/menu/Borg ... ebesoegmv/

Dokumentation for forholdet kan være sms, skype, e-mails, billeder mv. og JA, dokumentation er naturligvis nødvendig. Man kan blive indkaldt til 'forhør' om forholdet, hvor man kan blive spurgt om alt muligt, herunder om kendskabet til den andens familie, hvor mange søskende, mors og fars navne o.l.

Det er nok med en reservation, man behøver ikke have købt billetten, da man jo ikke ved, hvor lang tid der går før man får svar.

Jeg tror, din kæreste vil få meget svært ved at få visum nu.
mh
Rådgiver for ÆUG

Krelle

Indlæg af Krelle » 17.11.2011 14:46:38

Mange tak for dit svar!

Hvis vi beslutter os for, at det er mest hensigtsmæssigt, at han forsøger at komme til Danmark, vil jeg i givet fald søge selv. Jeg har selv en fast indtægt, som rigeligt skulle kunne dække de 350 kr pr. dag. Ellers kan min mor jo nok også skrive under.

I forhold til dokumentation har jeg: nogle få billeder - der var problemer med kameraet, rejsedokumenter, msn-samtaler, telefonregninger fra wifi-app (billige opkald) hvor det fremgår at vi taler (næsten) hver dag.

Jeg har haft ringet til ambassaden, og de kunne ikke direkte sige, at det var urealistisk. Jeg ved ikke, om det er standard, de gerne vil tjene penge på ansøgning eller bare oprigtigt svaret. Der var ikke nogen til stede, der talte dansk, så der skulle lige noget uforberedt engelsk til. Eventuelt må min kæreste ringe, da damen talte tyrkisk :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.11.2011 15:38:44

Hvis det er dig, der betaler rejse og ophold, stilles der ikke krav om, at du skal have pengene på forhånd. Det skyldes, at du - i modsætning til din gæst - jo lovligt kan tjene dem før og under besøget. Du behøver derfor ikke have 350 DKK stående i banken for hver dag, han skal på besøg. Det er tilstrækkeligt at sende ham en kopi af dine seneste lønsedler el.

Problemet er mere, som du også selv er inde på, at jeres forhold måske mere ligner en ferieflirt end et sædvanligt fast parforhold. Og desuden vil man kigge på din kærestes tilbagevendelsesforudsætninger. Som dog måske kan være udmærkede, hvis han har et fast sæsonjob som tjener. Dette er i hvert fald bedre end, hvis han var arbejdsløs.

Der skal ikke længere forevises flybillet, når man søger om eller henter sit visum. Flybilletten skal først forevises, når man rejser ind i Schengen. Det er dermed ens eget ansvar at sikre sig, at man har en billet, som gør det muligt for en at blive lukket ind i Schengen.

I praksis vil flyselskabet dog "hjælpe" en med at checke det, før man får lov at komme med. Så hvis din kæreste f.eks. rejser på en enkeltbillet eller på en returbillet, hvor returrejsen er efter visummets udløb, vil flyselskabet nægte at tage ham med. Det er helt det samme princip, der gælder, hvis du som dansker rejser på ferie til Thailand eller USA eller andre lande uden for Schengen.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 17.11.2011 18:41:16

Nej på ambassaden i ankara taler de ikke dansk, hvertfald ikke det personale der er ansat til at håndtere visum. Det er faktisk ikke helt let at få fat i personale der taler dansk dernede jeg har haft brug for hjælp fra dem to gange og begge gange har det måtte være på engelsk, hvilket var et problem den ene af gangene da de ansattes engelsk ikke er perfekt og bredt.....Det er også disse personer der behandler ansøgninger i ankara... Istanbul er anderledes og tit at fortrække det er en norsk dame der skulle side der ( eller det var det for et års tid siden).

I ankara er de ret stirkse hvad angår dokumentationen, og du får ALDRIG et klart svar fra dem, har du nogle konkrete spørgsmål mså ring til US til deres visum afdeling, så er du sikker på at chancen for at få et klart svar er bedre.

Kan også informere dig om at ved udrejse fra tyrkiet kan kontrollen være rigtig striks, især hvis det er første gang man udrejser af tyrkiet, samt er ung, og ikke har aftjent værnepligt. Har kendskab til flere tilfælde hvor den rejsende er taget ud til større undersøgelse samt afhøring de tjekker virkelig om visummet er ægte og er meget strikse/kan være det..

skal jeg give dig et råd med på vejen er det at tage ned et par gange og besøge din nye kæreste, den er uden for sæson nu så det er rimelig billigt og tage derned, og i kan lære hinanden bedre at kende. derudover har i også bedre chancer ved visumansøgningen... Dette er mit eget personlige råd til dig, som du så kan tænke over eller lade vær. ( kan fortælle dig at turistområderne er meget bedre om vinteren :-) mere fredeligt)

Karakus

Indlæg af Karakus » 17.11.2011 19:15:09

Da min kæreste søgte visum fra Ankara ville de hverken have billeder, samtaler fra msn eller facebook, liste over telefonopkald m.m. Det eneste de tog var flybilletter og mine stempler i mit pas. Har netop set de dokumenter, som de ikke ville have.

Endvidere vil jeg sige, at vi havde en positiv oplevelse med ambassaden i Ankara, de var utrolig hjælpsomme og i det hele taget meget imødekommende overfor min kæreste.

Som Durmaz siger, er der eksempler på folk der har haft problemer i paskontrollen - vil dog sige at min kæreste er ung og endnu ikke har tjent sin værnepligt, og der var ingen problemer da han rejste fra Tyrkiet. De spurgte hvor han skulle hen og hvad han skulle der. Han sagde at de var smilende og ønskede ham en rigtig god ferie. herefter gik han direkte ombord på flyet uden nogle problemer.

Hvad angår jeres forhold, så ved jeg intet om hvor strikse de er i forhold til hvor længe man har været sammen eller set hinanden. Men jeg ønsker jer alt det bedste :D

Krelle

Indlæg af Krelle » 18.11.2011 13:26:23

Igen mange tak for den store hjælp, I så gratis giver mig :)

Jeg forstår det sådan, at det der umiddelbart er den største hindring er hele det her "ferieflirt"-noget. Det må jeg formentlig blot lade være at tænke på og håbe, at ambassaden er i godt humør den dag, hvor ansøgningen bliver behandlet.

I forhold til tilbagevendingsforudsætninger er min kæreste som sagt ved at læse sin bachelor på universitetet, og han ønsker at fortsætte på sin kandidat efterfølgende + at han har haft sit sæsonjob samme sted i 5 år.

Dejligt, det du fortæller mig Fundiver, med flybilletten. Allerede her var en stor "bekymring" ude af verden.

I to, der har skrevet noget om dokumentationen:
Karakus; det er ikke sådan, at du vil fortælle mig lidt yderligere om de dokumenter, de tog imod og dem, som du nævnte, de ikke vil have. Var du med din kæreste nede på ambassaden? Nu nævner du selv, at din kæreste er "ung" - jeg antager det samme gælder for dig? Hvis du har tid, må du meget gerne fortælle mig mere om jeres ansøgningsforløb :)

Durmaz; Du har fuldstændig ret i, at det ville være en god ide, at tage ned og besøge ham. Det er i midlertid lidt svært, da jeg jo er under 18. Jeg har også hørt både fra mine "turistvenner" og mine arbejdede venner fra Tyrkiet, at det skulle være meget hyggeligere om vinteren. "Desværre" går min kæreste jo på uni.

Min kæreste har ikke afstået sin værnepligt endnu, men han har fortalt mig, at dels fordi han får en universitetsuddannelse og dels at han er kurder, har han kun muligvis 1-3 måneders værnepligt en gang om 5 års tid.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.11.2011 14:20:56

Hvorfor skulle det være en hindring for at rejse til Tyrkiet, at du er 17 år? Medmindre altså at det er din mor, der sætter den hindring, og så vel det forhold, at din kæreste måske læser i en by, der ikke er så let at komme til. En løsning kan være at tage en billig chartertur til den nærmeste mulige by, og derfra rejse med bus eller tog. Under rejsen skal du sørge for at holde dig til en børnefamilie eller et ældre par, og holde dig langt fra enlige mænd, unge såvel som ældre.

Der er vinterferie på alle universiteter de første uger i februar.

Mht. værnepligten, så får man udsættelse, så længe man er under uddannelse, ligesom man gør i DK. Derfor kan din kæreste sikkert godt få et pas, og når han ikke aktuelt er indkaldt, også lov til at rejse ud, hvis han får visum.
Der eksisterer mig bekendt ikke nogen regler om at en tyrkisk statsborger af kurdisk afstamning slipper med en anden og kortere værnepligtsperiode end en tyrkisk statsborger af arabisk, afrikansk, jødisk, russisk, armensk osv. afstamning, eller en tyrkisk statsborger af tyrkisk afstamning. Det ville være forfatningsstridigt.
Der er netop nu forhandlinger om at indføre en permanent ordning med en særlig kort værnepligt, mod betaling af formodentlig 10.000 euro. Endvidere er der allerede sådan en ordning for tyrkiske statsborgere, bosat i udlandet.

Hvis du ikke kan læse tyrkisk, så kan du læse daglige nyheder om Tyrkiet på engelsk her: http://www.hurriyetdailynews.com/
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.11.2011 17:29:24

Da jeg besøgte Tyrkiet for 20 år siden, havde landet et glimrende net af gode og billige langtursbusser. Så det er ikke noget problem at rejse med rutefly til Ankara eller Istanbul og herfra videre til hvor i landet, din kæreste nu end studerer.

Men som mh skriver, så er Tyrkiet måske ikke lige det allersikreste land at rejse rundt i for en ung enlig pige. Her tænker jeg især på risikoen for at blive voldtaget, hvilket var meget tæt på at ske for en pige, jeg kender, da hun som 22-årig holdt ferie i landet og rejste rundt med en veninde.

Men hvis du træffer de sikkerhedsforanstaltninger, som mh beskriver, og i øvrigt opfører dig fornuftigt, så kan det sagtens lade sig gøre. Du må bare ikke optræde, som det du formentlig er, nemlig en meget ung og meget naiv dansk pige, der tror, at alle, som du møder, vil dig det bedste. Der er vilkårene altså noget mere hårde i et land som Tyrkiet, hvilket grundlæggende skyldes, at førægteskabelig sex er et tabu og derfor en mangelvare.

Sådan var det også i Italien for 50 år siden, så det har ikke noget med religion at gøre men derimod med kultur.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.11.2011 20:28:21

@ fundiver, der er stadig masser af busforbindelser, og de er stadig billige, og nu kan man ovenikøbet købe billetter online, ligesom til fly (dog max. 14 dage i forvejen), og man får en nummereret plads, men der er ingen internationale rutefly til Ankara, kun til Istanbul og Antalya.
mh
Rådgiver for ÆUG

Krelle

Indlæg af Krelle » 19.11.2011 22:47:31

canielsen skrev:Hej Krelle,

Vil lige fortælle at jeg også er kæreste med en tyrkisk fyr jeg mødte i sommers, var dernede en uge og så hjemme i DK en uge, hvorefter jeg tog afsted igen. Så vi har sammenlagt set hinanden i 2 uger i sommers. Så lidt samme situation som dig, bortset fra at vi begge er ældre end dig og din kæreste. Jeg er lige blevet ringet op af US i dag, hvor jeg fik besked på at min kæreste vil få tildelt visum :D

Han var dog ved at gå ud af sit gode skin, over hele processen med at få udstedt et pas i tyrkiet, så her skal din kæreste måske have lidt god tålmodighed.

Da han tog til Ankara for at aflevere sin ansøgning havde han alle de nødvendige parpirer med, som også står på ambassadens hjemmeside. Derudover havde han en skriftlig invitation med fra mig, som jeg havde fået politiet til at stemple, billede af os to sammen samt kopi af mit pas, med ind-/og udrejsestempler. Ambassaden har dog kun sendt kopi af mit pas med til US - blev jeg klar over en dag jeg ringede til dem for at hører til sagen. Heldigvis har jeg også lavet en invitation online, som ambassaden ikke havde gjort brug af, men den linkede US til hans ansøgning, så alt nødvendig dokumentation fra min side var der.

Held og lykke med det hele.
Kan du mon specificere for mig, hvilken dokumentation ambassaden så tog i mod? Du vedlagde kun ét billede?

Sådan en sygeforskring som der nævnes, der skal være tegnet? Er det normalt at have det automatisk i Tyrkiet, eller er det en dyrere affære?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.11.2011 08:09:22

@ Krelle,
Det er særdeles U-almindeligt, at man automatisk har en rejseforsikring i Tyrkiet. Kun statsansatte på et vist højt niveau har en heldækkende sygeforsikring, der også gælder i udlandet. Vort forsikringsselskab, som er et af de større, tilbyder ikke årsrejseforsikring, kun at forsikre for den konkrete, forestående rejse.

Din kæreste og alle andre, der søger visum til Schengen, skal tegne en rejsesygeforsikring. Visumansøgningsstedet har en lang liste over forsikringsselskaber, som tegner sådanne forsikringer, og de koster ikke voldsomt meget.

ForsikringsDÆKNINGEN skal være 30.000 euro, men det er heldigvis da ikke prisen :wink: Rejsesygeforsikringen skal være gældende i hele visummets gyldighedsperiode, og det er bedst og ikke væsentligt dyrere at tegne den med en margin, så den dækker nogle uger længere end visum. Netop, hvis man får brug for den, er det jo ikke sikkert, at man kan rejse på den dato, man skulle have gjort. Din kæreste skal derfor ikke insistere på, at han kun vil have til en uge, hvis forsikringsselskabet vil lave den for en måned.

:!: Forresten: I 2012 er vinterferien for universiteterne ændret til at ligge i sidste halvdel af januar. :!:
mh
Rådgiver for ÆUG

Krelle

Indlæg af Krelle » 20.11.2011 20:08:17

Igen tak for hjælpen.

Mh: dejligt med informationen om vinterferie - jeg troede nemlig, det var i februar (hmm.. hvilke datoer er det helt konkret, kan du sige mig det?).

Jeg kan forstå på ambassadens hjemmeside, at de har kontakt med et firma kaldet Chartis. Jeg kan dog ikke finde prisen på en almindelig rejseforsikring - måske er jeg bare tumpet. Kan en rejseforsikring købes direkte fra ambassaden? Jeg kan se, at den står under "additional services", men de fralægger sig jo selvfølgelig ansvaret og så videre, står der også.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.11.2011 21:23:02

Ferien begynder 23. januar og undervisningen begynder igen 6. februar. I Tyrkiet afholdes eksamen hele ugen igennem, dvs. der er også nogle, der skal til eksamen lørdage og søndage.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 21.11.2011 17:59:14

Ja rejseforsikringen kan købes på visa application center. faktisk er de så ivrig for at sælge den at der ikke skal meget til for at afvise den man ellers kommer med :-D vi havde købt en forsikring der galdt et helt år den var gyldig i dk... grunden til den blev afvist var at rejseforsikringen kun må gælde i den periode man rejser til dk i :-D

Besvar