kan nogen hjælpe mig

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Racha taha

kan nogen hjælpe mig

Indlæg af Racha taha » 14.11.2011 21:03:28

da jeg søgt opholds-kort til min mand har jeg boede hos nogen jeg kende men efter min mand fik opholds-kort vil vi leder efter lejelighed i Göteborg
jeg vil spørge har jeg love til at søge boligstøtte i sverige .
da jeg flyttet til sverige har jeg ikke søgt børnepenge fordi der er nogen som sagde at det kan jeg ikke får på grund jeg søgte opholds -kort til min mand.
er det rigtigt at jeg må ikke søge børne penge
og hvis jeg må godt hvor skal jeg søge henne.
håber nogen kan hjælpe mig

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: kan nogen hjælpe mig

Indlæg af mh1 » 14.11.2011 21:08:58

Du mener vel børnetilskud? Det har man da lov til at søge om, uanset om ens ægtefælle har den ene eller den anden form for opholdstilladelse, eller søger om at få en. Hvem har bildt dig sådan noget vrøvl ind? Til gengæld er der vist ikke nogen boligydelse i Sverige.

Prøv at læse her: http://www.oresunddirekt.dk/Oekonomi/Yd ... idrag.aspx

Der er oplysninger om div. ydelser og bidrag, som man kan få, når man bor i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Racha taha

Indlæg af Racha taha » 14.11.2011 21:16:39

ja jeg mener børnetilskud... det fik jeg vide at jeg skal ikke søg fra sverige på grund min mands opholds-kort...
behøver jeg at har konto i et svensk bank fordi jeg bruger stadigvæk mit dansk bank konto menes jeg bor i sverige

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.11.2011 07:35:00

Alle, der bor lovligt i Sverige (og det gør du jo), og som har børn, har ret til den svenske børneydelse. Du kan læse om den og hvordan du søger om den på det link, jeg gav dig til oresunddirekt.

"Alle børn, som bor i Sverige, har ret til børne- og ungeydelse. I Sverige heder det "barnbidrag"."

Der er ingen regler om, at man ikke må søge det, hvis ens ægtefælle skal have opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2011 09:06:55

Desuden har Sverige også nogle ret fordelagtige regler om forældreorlov kaldet "foräldrepenning", som man kan få for at gå hjemme og passe sine børn, i op til 2 år pr. barn. Så det kunne i jo også overveje at benytte jer af, så længe din mand ikke har noget job. Det fordelagtige ved den svenske ordning i modsætning til den danske er, at man ikke behøver at gå på orlov fra et job. Man får så bare en lavere sats, men det er stadig langt bedre end at tjene ingenting. Læs mere her:

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... rapenning/

Besvar