Ægtepagt/regler?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtepagt/regler?

Indlæg af mh1 » 14.11.2011 15:13:32

@ sukkerknald,
som jeg skrev: fyr den advokat!

Der er INGEN grund til at lave en ny ægtepagt, når I allerede HAR en. Den I fik lavet i Tyrkiet er fuldt ud gyldig. Når man laver en aftale i en tysk grænsekiosk om at købe en flaske vin, så skal man jo ikke lave en ny aftale om den samme flaske vin, bare fordi man kører over grænsen, vel?

Det samme gælder en aftale om, hvilken formueordning, man vil have i ægteskabet. Når den opfylder formkravene i det land, hvor den blev lavet, og den ikke strider afgørende mod dansk retsorden, så gælder den uden videre. Din ægtepagt opfylder de tyrkiske formkrav og ligner fuldstændig en dansk ægtepagt om fuldstændigt særeje, og vil derfor gælde i DK også. Og det burde din advokat have fortalt dig. Fyr vedkommende, han/hun snyder eller vildleder dig.

@ DBS, ja naturligvis. (Altså: den ene part kan henvende sig alene :) )
mh
Rådgiver for ÆUG

sukkerknald

Indlæg af sukkerknald » 16.05.2012 13:14:51

Nå, men vi er så åbenbart ikke enige om at blive separeret.

Kort fortalt... Min mand er fraflyttet min adresse og udlændingeservice er startet et inddrivelsessag af hans opholdstilladelse. Det de oplyser telefonisk er at man regner med at udvise ham om ca 3 måneder, da det er ventetiden på at behandle sagen. da vi har været gift ganske kort tid har han ikke nogen mulighed for at blive.

sagen er nu den at han nægter at skrive papirene under. Både politi og statsforvaltning har haft fat i ham, men han vil ikke. Han er sigtet i en sag om trusler.

Nu er mit spørgsmål så.... hvis jeg bare er ligeglad med det hele, er det så rigtigt forstået at jeg kan blive skilt om 2 år fordi vi ikke har haft samme folkeregisteradresse?

Og, hvis vi nu forestiller os at jeg så pludselig nægter at skrive under på papirene, så kan han ikke blive skilt i Tyrkiet??

udlændingeservice oplyser nemlig, at det ikke er separationen der er fagørende for inddrivelsen af hans opholdstilladelse, men det at vi ikke længere deler folkeregisteradresse, så helt principielt kan han blive udvist og må rejse tilbage til Tyrkiet uden skilsmissepaapirer fra DK.

Hvordan kan han så blive skilt dernede, da han mig bekendt skal have de danske papirer oversat og have dem apostillestemplet.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.05.2012 17:28:25

JA, du kan blive skilt uden forudgående separation, når I har levet adskilt i 2 år.

Hvis du ikke vil skrive under på skilsmissepapirerne, så kan din mand jo altså bare gå til en tyrkisk domstol og blive skilt der. Han behøver nemlig kun at vente 6 måneder på at kunne gå til domstolene og sige, at han har stillet et hjem til rådighed for dig i Tyrkiet, som du ikke vil bo i, og du vil derfor blive anset for at have forladt ham uberettiget. Så glem alt om at genere ham i lang tid fremover. Og se at komme videre i livet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar