Hej
Jeg har et spørgsmål om de danske myndigheders krav til den bolig man har i Sverige.
Min indiske mand og jeg bor p.t. i Sverige. Vi har boet her siden 6. juni 2011, og jeg har arbejdet her siden 19. sep. Vi overvejer at flytte tilbage til DK d.1. marts 2012, men deværre har det ikke været muligt for at at få en 1.håndskontrakt i Stockholm (det er faktisk nærmest umuligt - også for Stockholmerne). Så jeg tænkte at jeg ville høre om nogen af jer har erfaringer med om et længere ophold kan kompensere for at man ikke har en 1.hånds lejekontrakt...? Eller ved I hvad der skal til for at kompensere?
Takker på forhånd!
Signe
US's krav til bolig i Sverige
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: US's krav til bolig i Sverige
Hvis du vil flytte tilbage til Danmark på baggrund af EU-retten, kan der ikke stilles krav til boligen, bortset fra, at du og din ægtefælle/partner kan være folkebogført på adressen.
Udover det, vil de danske myndigheder kigge på, om du har boet hos familie eller nære slægtninge i Sverige, og de vil se en lejekontrakt/skøde samt huslejekvitteringer for den svenske bolig.
Disse ting undersøges for at kontrollere, at din flytning til Sverige har været faktisk og reel. Omvendt kan man sige, at når boligen og jobbet er i Stockholm, vil det blive uendelig svært for de danske myndigheder at sætte proforma-stemplet på som begrundelse for et afslag.
Derfor: Kør videre med den plan du allerede har sat i søen. Som jeg ser det, løber du ikke ind i problemer i forhold til det du har lagt frem i oplægget.
Udover det, vil de danske myndigheder kigge på, om du har boet hos familie eller nære slægtninge i Sverige, og de vil se en lejekontrakt/skøde samt huslejekvitteringer for den svenske bolig.
Disse ting undersøges for at kontrollere, at din flytning til Sverige har været faktisk og reel. Omvendt kan man sige, at når boligen og jobbet er i Stockholm, vil det blive uendelig svært for de danske myndigheder at sætte proforma-stemplet på som begrundelse for et afslag.
Derfor: Kør videre med den plan du allerede har sat i søen. Som jeg ser det, løber du ikke ind i problemer i forhold til det du har lagt frem i oplægget.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Re: US's krav til bolig i Sverige
Som Kim siger, er der ikke noget krav om, at du har haft en bestemt bolig. Der er krav om, at du skal dokumentere, at du reelt er flyttet til et andet EU-land, og har haft centrum for dine livsinteresser i dette land. Og her kommer man selvfølgelig ganske langt med lønsedler og ansættelseskontrakt fra en arbejdsgiver i Stockholm. Med mindre der er tale om en type arbejde, du har udført hjemmefra som f.eks. oversættelse af tekster, er det således ikke let at argumentere for, at du nok i virkeligheden har boet i Danmark hele tiden, når du har været ansat af en virksomhed i Stockholm.
Havde du arbejdet i Malmø, ville sagen måske stille sig lidt anderledes, da du jo så i princippet godt kunne have boet i København og passet dit arbejde ved at pendle over broen hver dag.
Havde du arbejdet i Malmø, ville sagen måske stille sig lidt anderledes, da du jo så i princippet godt kunne have boet i København og passet dit arbejde ved at pendle over broen hver dag.