Please Help ASAP
Re: Please Help ASAP
Så vidt jeg har forstået det, skal hun ikke søge et turistvisum, men et privat besøgsvisum. Hun ønsker at tilslutte sig sin ægtefælle i Sverige, og dermed har de pligt til at udstede visum inden for 14 dage. Hvis hun søger et turistvisum, vil ansøgningen formodentlig blive afslået pga karensperioden.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Blanketten til ansøgning er jo den samme, men når man søger som ægtefælle til en EU-borger, skal man udfylde rubrikkerne 34 og 35, samt vedlægge legaliseret og oversat kopi af sin vielsesattest.
Et indrejseforbud/karantæne til Schengen vil medføre, at der næppe udstedes Schengenvisum, men ægtefæller til EU-borgere har i så fald en absolut ret til et nationalt begrænset visum. Den svenske ambassade skal altså som det allermindste udstede et visum til Sverige.
Læs tråden her: viewtopic.php?f=4&t=6549
men vær forberedt på, at det kan være umuligt at overbevise den svenske ambassade, og at de derfor evt. vil sende ansøgningen til Migrationsverket. Går den til Migrationsverket, vil din ægtefælle dog utvivlsomt få visum.
Et indrejseforbud/karantæne til Schengen vil medføre, at der næppe udstedes Schengenvisum, men ægtefæller til EU-borgere har i så fald en absolut ret til et nationalt begrænset visum. Den svenske ambassade skal altså som det allermindste udstede et visum til Sverige.
Læs tråden her: viewtopic.php?f=4&t=6549
men vær forberedt på, at det kan være umuligt at overbevise den svenske ambassade, og at de derfor evt. vil sende ansøgningen til Migrationsverket. Går den til Migrationsverket, vil din ægtefælle dog utvivlsomt få visum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
I kan da ikke forvente, at hun kan flyve på torsdag, hvis hun først nu har ansøgt om et visum?? I må da lige give de svenske myndigheder lidt tid til at udstede det.
Hun ansøgte om visum for 14 dage siden, og de sagde på Ambassaden at det ville tage 8 dage, og at jeg skulle købe en billet, jeg købte derfor en billet med afrejse 3 uger efter hun ansøgte, og det er altså på Torsdag.
Er der nogle der be eller afkrafte at den lov om at man får 5 års karantæne hvis man ansøger om Au Pair mens man opholder sig i Danmark på et turist visum "udlændingelovens § 4 c" er vedtaget efter marts 2009, jeg mener nemlig ikke at det stod i ansøgningen til Au Pair dengang, ihvertfald ikke beskrævet på den måde.
-
fundiver199
Det er mig bekendt en regel, der har været gældende i mange år.
Både mig og min kone takker for alle de mange svar på vores spørgsmål, den svenske ambassade har nu stemplet min kones pas med et 3 md EU turist visum
Vi fortsætter selvfølgelig med at arbejde på at få fjernet de 5 års karantæne fra hendes pas.
Jeg har bedt om at få indsigt i de papirer US har, og få en kopi af den Au Pair ansøgning hun udfyldte i 2009, som jeg er sikker på ikke beskriver at en sådan karantæne VIL blive givet hvis man ansøger under et visum ophold, reglen eksisterede muligvis, men det er først i 2010 man bliver informeret om den i ansøgningen.
Jeg har desuden læst udlændinge reglerne hvor § 4 c stk3 er blevet benyttet til at give 5år
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=138340
og fundet at § 4 c stk3 via § 9 udelukker at en sådan karantæne kan bruges hvis man er i fast forhold eller ægteskab, vi blev også afvist som værende venner.
Jeg tror vi vælger at bruge et advokat firma, og med deres hjælp få skovlen under US
1000 tak for hjælpen
Vi fortsætter selvfølgelig med at arbejde på at få fjernet de 5 års karantæne fra hendes pas.
Jeg har bedt om at få indsigt i de papirer US har, og få en kopi af den Au Pair ansøgning hun udfyldte i 2009, som jeg er sikker på ikke beskriver at en sådan karantæne VIL blive givet hvis man ansøger under et visum ophold, reglen eksisterede muligvis, men det er først i 2010 man bliver informeret om den i ansøgningen.
Jeg har desuden læst udlændinge reglerne hvor § 4 c stk3 er blevet benyttet til at give 5år
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=138340
og fundet at § 4 c stk3 via § 9 udelukker at en sådan karantæne kan bruges hvis man er i fast forhold eller ægteskab, vi blev også afvist som værende venner.
Jeg tror vi vælger at bruge et advokat firma, og med deres hjælp få skovlen under US
1000 tak for hjælpen
-
fundiver199
Jeg tror, at du misfortolker loven. Hvad de noget knudrede paragraffer siger, er, at man ikke får karantæne, hvis man søger om bestemte former for opholdstilladelser som f.eks. familiesammenføring. Men au-pair er ikke blandt den slags opholdstilladelser, der er nævnt som en "undtagelse".
I kan da godt snakke med en advokat, men jeg tror ærlig talt, at det vil være et slag i luften. Dels fordi I jo kun skulle føre sagen for princippets skyld, når din kone allerede er kommet til Sverige, og dels fordi jeg faktisk ikke tror, at der er så meget at komme efter.
Det skulle da lige være Forvaltningslovens bestemmelser om vejledningspligt, men det er umiddelbart mere en sag for Ombudsmanden end for domstolene.
At man synes, at noget er urimeligt, er ikke det samme som, at det er ulovligt. Så derfor gælder det om altid at vælge sine kampe med omhu. Men som sagt: Hvis du føler for det, så snak da endelig med en advokat. Du skal bare være klar over, at sådanne ikke arbejder gratis.
I kan da godt snakke med en advokat, men jeg tror ærlig talt, at det vil være et slag i luften. Dels fordi I jo kun skulle føre sagen for princippets skyld, når din kone allerede er kommet til Sverige, og dels fordi jeg faktisk ikke tror, at der er så meget at komme efter.
Det skulle da lige være Forvaltningslovens bestemmelser om vejledningspligt, men det er umiddelbart mere en sag for Ombudsmanden end for domstolene.
At man synes, at noget er urimeligt, er ikke det samme som, at det er ulovligt. Så derfor gælder det om altid at vælge sine kampe med omhu. Men som sagt: Hvis du føler for det, så snak da endelig med en advokat. Du skal bare være klar over, at sådanne ikke arbejder gratis.
Jeg forstår hvad du mener, og dropper det med domstole og ombedsmænd, og glæder mig nu bare til min kone kommer til Sverige på Fredag.
Jeg tror også vi bliver glade for at bo her i Sverige, det er sku et dejligt land...
Tak for alt
Jeg tror også vi bliver glade for at bo her i Sverige, det er sku et dejligt land...
Tak for alt